Beste outboard voor 4,5 meter 'speedbootje'

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Beste outboard voor 4,5 meter 'speedbootje'

Berichtdoor varg » 17 Jun 2015, 10:46

Ik zoek voor een vriend een bb-motor. Hij heeft een 4,5 meter bootje gekocht met een 30 pk. De 30 pk is verkocht ivm. registratie/vaarbewijs etc. en nu zoekt hij een vervangend motortje. Eisen: stil, betaalbaar, te onderhouden door 2xlinkshandigen en te gebruiken met afstandsbediening.
Hij denkt zelf aan een 9 á 10 pk 4-takt. Is dat een goed uitgangspunt?
Hoor graag jullie advies.
Arnold
ps, zal vragen om een foto, plaatje zegt meer
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Re: Beste outboard voor 4,5 meter 'speedbootje'

Berichtdoor henkvd » 17 Jun 2015, 18:02

Dat is een goed uitgangspunt, voor stil bij 4 takt heb je minimaal een 2 cilinder nodig en die heb je van af 8 pk.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor micha » 20 Jun 2015, 08:42

Ik heb goede ervaringen met de oude yamaha 9.9 viertakt. Altijd starten en lopen. Ooit een keer de cdi vervangen omdat deze kapot was maar verder echt een top motor. Ik maak geen reclame maar blijf wel bij de bekende merken en koop geen hidea, parsun oid.
micha

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 20 Jun 2015, 10:40

Dank voor jullie adviezen, ik ga op zoek naar een betaalbaar exemplaar, het mag een grachten-uiterlijk hebben!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jun 2015, 11:29

Suzuki: Prima
Yamaha: Prima
Mercury: Prima
Honda: Prima

Inderdaad wat Micha zegt: Houd je bij de bekende merken.
(En dan maakt het niet veel uit of je een nieuwe koopt of een jonge tweede hands)
De onbekende/minder bekende merken zijn dat niet voor niets.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor gast » 20 Jun 2015, 18:21

Tohatsu, Mariner, Johnson ( het Suzuki model vanaf 1998, niet voor de eerste serie Johnson/Evinrude gaan!)

Oude Yamaha 4 t is niks mis mee, alleen de cdi geeft op den duur problemen dus hou er rekening mee als deze op zo'n motor nog niet vervangen is geweest de kans behoorlijk is dat deze in de nabije toekomst kapot gaat.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Jun 2015, 00:28

Yamaha 8pk werkmotor langstaart,compleet met kabels,tank en schakelkast.En powertilt.Op knopje drukken en motor kantelt electrisch.
Goede motor. http://www.tweedehands-buitenboordmotor ... rtilt.html
Noordvaarder

Berichtdoor gast » 21 Jun 2015, 11:03

Zijn aardige jongens hoor en ik gun ze een handel en wandel van harte.
Maar 2000 euro is echt te hoog aan de prijs voor een 2e hands 8 pk, heb zelf begin voorjaar een gelijke high trust motor(zonder trim) in de handel voor 1150 van de hand gedaan. Dat er trim opzit rechtvaardigt het margeverschil niet, in dit geval is het verder kijken dan dat je neus lang is ;)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Jun 2015, 16:39

Een beetje vreemd antwoord vind ik.
Er staat nergens hoe oud de motor is,en hoeveel draaiuren dat ding heeft.
Dus daar op kan je antwoord niet gebaseerd zijn.
En dat jij een identiek motortje van de hand hebt gedaan voor 11 en half is ook al niet maatgevend.
Dat ding kan wel 1000 of 3000 vaaruren hebben.Dat vermeld je namelijk niet.
En wat je weggeeft,hoeft een ander niet weg te geven?
En een vraagprijs is nog nergens een verkoopprijs geweest,tenzij het een nieuwe is.
En in één ding heb je gelijk.Even verder kijken dan je neus lang,want er zit veel kaf onder het koren.
En vind je een goede gebruikte,dan eerst maar de helft betalen,en een week varen,en dan de 2 helft betalen.
Wil de (particuliere- en/of beunhaas)verkoper dat niet,dan kun je beter bij de reguliere verkopers gaan shoppen.
En check eerst even na of het niet een motor is ,die elders "proletarisch geshopt" is voor je afrekend.Dat komt namelijk nog steeds maar al te vaak voor.
Noordvaarder

Berichtdoor gast » 22 Jun 2015, 15:39

Nee hoor, is geen vreemd antwoord want ik weet heel goed waarover ik praat.
1150 is een handelsprijs zonder trim, met trim zal dit rond de 1400 zijn uitgaande van een normale staat en gebruik in een tijdvak vanaf 2002 tot het nieuwe model F8.

Het zijn goede jongens die in de afgelopen 8 jaar iets moois hebben opgebouwd en ondertussen zelfs Yamaha dealer zijn geworden, ik gun ze alle succes al is dat niet nodig want het loopt daar als een tierelier. Echter zit ik op een forum om te helpen en te adviseren waar mogelijk, dan zeg ik in dit geval kijk verder dan je neus lang is want 2000 euro is gewoon te stevig. Sowieso zie ik dat de prijzen de afgelopen jaren omhoog gedrukt worden door de verschillende handelaren op Marktplaats.

Overigens kan ik je melden dat er geen verkoper jouw een motor mee geeft voor de helft van de prijs zodat je eerst even kan testen, degene die dat wel doet is naief en zal vanzelf de deksel op zijn neus krijgen want een koper is net zo betrouwbaar als een verkoper.

Voor het "geleende" maar nooit teruggebrachte spul bestaat een App die ik altijd raadpleeg, deze heet stophelling en is van de politie voor allerhande gestolen goederen, ook de tip om altijd een verklaring op te stellen dat je het product hebt gekocht van degen waarmee je de handel doet.
gast

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren