Is deze Yamaha het nog waard?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Is deze Yamaha het nog waard?

Berichtdoor jorus » 16 Apr 2015, 21:08

Beste watersporters,

Ik zit met een klein dillema en vraag jullie advies.

Mijn Yamaha 60 pk 2 takt uit het jaar 1985 moet worden losgehaald. Hij liep niet meer voluit (tot pakweg 75 % loopt hij mooi vervolgens stottert hij en houdt hij in)
De monteur heeft compressie gemeten en vastgesteld dat hij hem moet loshalen en wil dan p.a. de zuigerveren vervangen. Samen met wat andere punten die aan vervanging toe zijn raamt hij de totale kosten op 700 tot 800 euro. Ik weet niet of ik dit er nog voor uit wil geven gezien zijn leeftijd, en ik misschien beter door kan sparen en met inruil een wat nieuwer model 2 takt pakweg 80 pk zal aanschaffen. Misschien hebben jullie nieuwe inzichten die mij helpen bij de keuze.

bijvoorbaat dank
jorus

ligplaats: ommen
info:

Re: Is deze Yamaha het nog waard?

Berichtdoor gast » 16 Apr 2015, 21:59

1985 is oud, ook voor een Yamaha.
Over wat voor een Yamaha hebben we het, een C model met 2 cilinders of de 3 cilinder, aangaande het bouwjaar zonder autolube.

Sowieso zijn de kosten van de reparatie enorm hoog als ik eerlijk ben, als het om de oude 2 cilinder gaat kan je hem afschrijven want 800 zit al boven de dagwaarde.
De 3 cilinder zonder autolube doet ook al niet heel veel meer qua waarde, een autolube zit wat hoger in de prijs.

Mijn advies, niet meer investeren en die 800 gebruiken voor een jonger model, vergis je niet in de restwaarde van je "defecte"motor want die is in onderdelen best nog wel wat waard, helemaal als je er een 703 afstandbediening bij hebt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 17 Apr 2015, 06:35

De gestelde diagnose en oplossing vind ik discussieerbaar.
Dat hij open moet op basis van compressie meting prima.
Maar de oorzaak en oplossing van de lage compressie kan in meer dingen liggen dan de zuigerveren vervangen.
Lekke pakking(en), beschadigde cylinderwand of zuigers kan ook.
Pakkingen is geen probleem, zuigers en/of cylinder beschadiging wel.
Kop eraf is niet kostbaar en dan kun je al meer zien.

Verder mee eens wat chaea zegt.
Voor een knutselaar of in onderdelen verkopen en wat nieuwers nemen.
Dure monteur uren zou ik er niet aan besteden. Zal ook weer meer worden dan in eerste instantie wordt aangegeven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor jorus » 17 Apr 2015, 21:10

Bedankt voor de reacties,

Het betreft hier de 3 cilinder (zonder autolube)
De diagnose heb ik wellicht ook verkeerd overgebracht aangezien een goede vriend en mede eigenaar gebeld is met de monteur en hij dit weer aan mij heeft doorgegeven.

Het type afstandsbediening durf ik zo niet te benoemen, maar wat zou de dagwaarde van de motor in deze staat dan nog zijn?
Ik overweeg nog een zomer doortuffen en ondertussen samen te sparen voor een jonger model.
jorus

info:

Berichtdoor gast » 18 Apr 2015, 17:08

Als de afstandbediening origineel Yamaha is met contactslot is het hoogstwaarschijnlijk een 703. (702 kan ook maar die zijn eigenlijk nauwelijks in omloop)
Een 703 in normale nette staat is minimaal 150 euro waard, je motor afhankelijk van de staat ook nog wel 300 tot 500 euro.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor jorus » 19 Apr 2015, 15:14

Dankjewel voor het delen van je kennis. Je hebt onze keuze een stuk gemakkelijker gemaakt.
jorus

info:

Terug naar Outboard motoren