Hallo beste mensen,
Ik heb een jaar of 8 geleden samen met een vriend van mij een erg leuke Mulder en Rijke brandingsboot gekocht. Na deze opgeknapt te hebben, hebben we een gebruikte 2 takt yamaha 60 pk buitenboordmotor aangeschaft. Erg velle en krachtige motor waar we nu al vele jaren plezier van hebben. Maar..... ondanks jaarlijkse winterbeurtjes, begon hij een jaar of 3 geleden niet meer vol op te lopen. Tot ongeveer 70% van zijn vermogen presteert hij prima, wil je harder varen voor b.v. wakeboarden, dan houdt hij in en stottert hij. ideeen als valse lucht, onvoldoende brandstoftoevoer kwamen in mijn onervaren gedacht op. We hebben er 2 maal een monteur naar laten kijken. De een heeft de spruitstukken vervangen (geen verbetering) de ander heeft getracht het probleem te achterhalen, maar is er niet achtergekomen en we hebben hem bedankt met een kratje pils. Nu waren we onlangs langs de waterkant aan het tanken en de bediende keek nogal verbaast toen we de tank vulden met 2 takt brommer olie en vertelde het verhaal over de verbrandingstemperatuur. Goede les voor ons. De eerstvolgende keer hebben we getankt met yamahalube en er was direct een kleine verbetering te merken. laten we zeggen hij loopt tot ongeveer 85% mooi.
Nu de prangende vraag..... Welke gevolgen heeft het jarenlang varen met deze brommerolie? Moet ik denken aan slush en ophopingen in de cilinders, verstopte uitlaatkanalen?
Alle ideeen zijn meer dan welkom.
m.v.g.
Jory Habers