constructie buiten boord motor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

constructie buiten boord motor

Berichtdoor dj.verhulst » 20 Okt 2014, 18:16

ik had wat vragen over buitenboord motoren,, heb dit forum eens door gekeken,, en me voorgesteld, veel vragen gesteld, veel antwoorden gekregen.

heb ook elders wat gelezen & gezien.

wat ik me afvroeg als je een buitenboord motor koopt, zoals ik het zie pompen ze rechtstreeks vaarwater op en pompen dit rond, zo rond de cilinder, de kop en uitlaat.
waarom zit er geen gesloten systeem met warmte wisselaar of zit dat alleen op de grote zware complexe motoren ?

nu zie ik als je een 2e hands motor koopt je deksels moet uitkijken als ze hebben niet omgespoeld het zout het metaal aanvreet,, er een laag zich afzet en de warmte wisseling stukken minder goed is,, bij rustig gebruik geen direct probleem maar toch , ik neem aan dat dit wel thermostaat gestuurd is ?

de meeste bescheiden motoren hebben amper metertjes sommige wat lampjes of een geluid signaal, dus zien dat de temperatuur oploopt zie je niet.
en lastig wanneer is de motor warm genoeg dat je goed gas kan geven als dit mag en kan.
de dure RIBS met een console en zit hebben dan wat vaker wat instrumenten, dat niet erg lastig om dingen in de gaten te houden ?

Waarom is het specifieke vermogen zo ontzettend laag ? is daar een reden voor ? wel heb ik gezien dat de top motoren aardig tegen de betere automotoren aanhangen qua specifiek vermogen.

een andere vraag,, als ik bv een Honda BF8/10/15 heb kan je die plat op een deken neerleggen in de kofferbak van de auto zonder dat er vloeistoffen uit lopen of veel luchtjes?
zit er een dry sump constructie voor de olie op ?
nou zag ik dat vele motoren je met een connector simpel de externe benzinetank kan afkoppelen,, zit er ook een soort kogelklepje in zodat de benzine er niet uitloopt ??

word het onderhoud op draai uren berekend of op tijd ?
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst

ligplaats:
info:

Re: constructie buiten boord motor

Berichtdoor henkvd » 20 Okt 2014, 18:50

Voor indirecte koeling komt er het nodige extra kijken een warmte wisselaar en een pomp extra, constructief en ook gewichts technisch niet de meest voor de hand liggende oplossing, de motorkap zal toch een heel stukje groter moeten worden.
Het werkt vanaf de eerste watergekoelde buitenboordmotoren al zo met directe koeling.

Benzine connectoren zijn lek vrij, zowel aan de motor als aan de slang zijde.

Zoutwater is op zich geen probleem als je spoelt na afloop, draaiuren zijn beperkt per vaar toer

Instrumenten en alarmen nemen toe met het vermogen, de kleinste hebben niets, daarboven vaak een smeerolie druk alarm en met het toenemen van het vermogen loopt dit op.

Waterverplaatser hebben niet zo veel vermogen nodig, verder is het vermogen afhankelijk van de inhoud van de portemonnee, qua aanschaf maar ook verbruik.

Een motor in de kofferbak zal nog niet meevallen om deze daar in te krijgen, een langstaart wordt al aardig lastig bij de meeste auto's, qua luchtjes hangt het voor een deel van het reukvermogen af, je ruikt altijd wel wat.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 20 Okt 2014, 19:17

En waarom een gesloten koelsysteem als je zoveel water om je heen hebt?
Je indicator komt uit je buitenboordmotor zelf, het controlestraaltje verteld jou of er voldoende koeling is.
Tuurlijk heb je zoals met alle techniek weleens problemen maar aangezien buitenboordmotoren al decenia zo varen zou ik me er niet zo druk om maken ;)

Een motor van tussen de 0 en 20 jaar oud die op zout vaart, geen probleem zolang en zoals Henk al aangeeft er maar gespoeld word met zoet/kraan water (daar heb je speciale aansluitingen voor of je gebruikt spoeloren.
Alles boven de 20 jaar zal van binnenin langzaam minder worden, maakt niet uit of je nu op zoet of zout water vaart de tand des tijds en de kalk doen hun werk wel.

Motor vervoeren in de achterbak is geen probleem, alleen bij de 4 takt moet je hem op de juiste zijde leggen ivm de carterolie wat er anders uitloopt, je kan aan de uitstulpingen op de motor zien welke zijde de juiste is of anders kijken naar de vuldop onder de kap.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor MBBoten » 20 Okt 2014, 19:48

Alle merken motoren doen hun uiterste best om de motoren zo licht mogelijk te maken (gewicht), meestal hangt al dat gewicht achter de spiegel. (soms ook nog eens op een ver uitstekende stoel) Draagbaar (lichtere vermogens) wordt dan verplaatsbaar.
Kijk inderdaad uit dat je de motor op de juiste kant plaatst, want het risico is niet alleen dat de carter olie eruit loopt, maar ook dat het op (een van ) de zuiger(s) komt .... dan gaat je motor echt niet meer rond en moet de kop eraf (heb het over viertakten) kassa!
MBBoten

ligplaats: Oude Wetering
info:

Berichtdoor dj.verhulst » 20 Okt 2014, 20:10

thx voor de info.

een BF8/10/15 vallen in kg wel mee ( niet om vaak de zolder op te dragen ) 40 a 45 kg , maar heb een 100 cm van klep naar achterbank en als ik 1 deel omleg kan ik wel 185 cm kwijt.
een aanhanger is het makkelijkst, maar een airdeck lijkt me het makkelijkst, geen stalling nodig of aanhanger ,, een plek in de schuur als ie goed droog is voldoende, en de motor kan wel bij de motorfiets in het motorhok ,, daar is het droog, niet vorst vrij.

maar over dat koelsysteem,, gietijzer kan best wat hebben, maar lichtmetaal word gewoon opgevreten ,, is wel lekker licht t.o.v. gietijzer en heeft ook wat thermische voordelen.

dat straaltje varieert dus,, koude motor een dun piesstraaltje en als ie echt warm is een brandweer slang straal,, hij pompt altijd wel maar door de uitstroom te beperken controleert men de warmte ?

wat ik met die vermogens bedoelde 10 pk uit 300 cc is helemaal niks in de ,motorfiets wereld,, dat krijg je betrouwbaar en goedkoop uit een 125 4T,, uit een 300 cc halen ze fluitend een 25 a 30 pk.
en een 125cc is lichter dan een 300 cc 2 cilinder en goedkoper te maken.
Gebruikers-avatar
dj.verhulst

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Okt 2014, 21:58

Een buitenboordmotor heeft geen last van vorst, behalve als er water in de staartolie zit, preventief vervangen a 4,95.

Voor de rest niet te moeilijk denken.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor dj.verhulst » 20 Okt 2014, 22:01

loopt ie zodra ie uit het water echt helemaal leeg ? ( zo'n klepje open zetten )
Gebruikers-avatar
dj.verhulst

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Okt 2014, 22:17

Ja, geen klepjes oid.
Enige schade die op kan treden is in de staartolie of carterolie (bij 4 tact) als er vocht in zit.

Inboard heel ander verhaal.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Okt 2014, 22:41

Vermogen en CC's heeft als grootste beperkingen het max toerental dat toegepast kan worden, met een overbreng verhouding die gangbaar is van 1:2, houdt het bij max 5500 toeren wel op om deze nog over te brengen op de schroef, grotere vertraging kan wel maar daar wordt het staartstuk weer een stuk dikker door ( = weerstand) de schroef sneller laten is geen optie, er zit een max aan, bij toe nemende schroefdiameter neemt het max toe te passen toerental af, dat veroorzaakt cavitatie.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor dj.verhulst » 21 Okt 2014, 07:10

je heb niks aan een 3 cilinder 400cc die 18.000 tmp maakt en een dikke 90 pk geeft omdat de toerental schroefas beperkt is , en met een grotere schroef heb je toch meer vermogen nodig bij dat lagere toerental.
en neemt het maximale schroefas toerental af,, oke

het is dus best een lastige set up ,, toerental as vs schroefdiameter / vermogen bij afgifte toerental .

die reductie kan met ook met een planetair tandwiel heel compact oplossen en toch sterk, zelfs variabel.

thx

het verhaal over Cavitatie had ik wel eens over gehoord, en hoe delicaat het samenspel is van spoed, oppervlakte blad, en het aantal bladen en de afstand onderling, en de schroefas toerental.
Gebruikers-avatar
dj.verhulst

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren