ik had wat vragen over buitenboord motoren,, heb dit forum eens door gekeken,, en me voorgesteld, veel vragen gesteld, veel antwoorden gekregen.
heb ook elders wat gelezen & gezien.
wat ik me afvroeg als je een buitenboord motor koopt, zoals ik het zie pompen ze rechtstreeks vaarwater op en pompen dit rond, zo rond de cilinder, de kop en uitlaat.
waarom zit er geen gesloten systeem met warmte wisselaar of zit dat alleen op de grote zware complexe motoren ?
nu zie ik als je een 2e hands motor koopt je deksels moet uitkijken als ze hebben niet omgespoeld het zout het metaal aanvreet,, er een laag zich afzet en de warmte wisseling stukken minder goed is,, bij rustig gebruik geen direct probleem maar toch , ik neem aan dat dit wel thermostaat gestuurd is ?
de meeste bescheiden motoren hebben amper metertjes sommige wat lampjes of een geluid signaal, dus zien dat de temperatuur oploopt zie je niet.
en lastig wanneer is de motor warm genoeg dat je goed gas kan geven als dit mag en kan.
de dure RIBS met een console en zit hebben dan wat vaker wat instrumenten, dat niet erg lastig om dingen in de gaten te houden ?
Waarom is het specifieke vermogen zo ontzettend laag ? is daar een reden voor ? wel heb ik gezien dat de top motoren aardig tegen de betere automotoren aanhangen qua specifiek vermogen.
een andere vraag,, als ik bv een Honda BF8/10/15 heb kan je die plat op een deken neerleggen in de kofferbak van de auto zonder dat er vloeistoffen uit lopen of veel luchtjes?
zit er een dry sump constructie voor de olie op ?
nou zag ik dat vele motoren je met een connector simpel de externe benzinetank kan afkoppelen,, zit er ook een soort kogelklepje in zodat de benzine er niet uitloopt ??
word het onderhoud op draai uren berekend of op tijd ?