Johnson 40 pk vro wil niet goed starten

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Johnson 40 pk vro wil niet goed starten

Berichtdoor Xander1 » 28 Apr 2014, 17:39

Goedenavond forum leden,

Een tijdje geleden ben ik in bezit gekomen van een Johnson 40 pk vro 2 tact motor. De motor heb ik werkend gekocht, verschillende keren getest in een grote bak met water. Tot mijn verbazing ging ik afgelopen vrijdag de boot met motor uittesten, maar wat bleek de motor wilde niet goed starten, de ene keer startte de motor en bleef stationair zo'n 5 seconde aan waarnaar je het toerental hoorde dalen en vervolgens viel de motor uit. Andere paar keren wilde hij niet aanslaan. Wat ik heb gedaan is 2 keer de bougies eruit gehaald en hem droog laten starten, vervolgens de bougies er weer in en even zonder tank starten, daarna weer de tank aangesloten. Hij ging na het droogmaken van de bougies telkens wel eventjes aan en vervolgens viel de motor weer uit. Ook het schakelen naar voor en achteruit wat teveel gevraagd waardoor de motor uitviel. Hebben jullie enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
Xander1

ligplaats:
info:

Re: Johnson 40 pk vro wil niet goed starten

Berichtdoor henkvd » 28 Apr 2014, 17:50

Thuis getest zonder afstandbediening en nu is deze wel aangesloten ?

controleer of de motor normaal start met de gaskabel van de AB los, als het nu goed gaat, de gaskabel afstellen zodat deze de gasbediening niet verder terug drukt dan zonder dat de kabel aangesloten is.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Xander1 » 28 Apr 2014, 17:54

Hij was eerst stationair afgesteld, maar daarna heb ik de afstandsbediening nog een keer open gehad, misschien dat het daar mis is gegaan.

Wat nog steeds wel erg raar blijft is dat ik ook handmatig het gas wat omhoog heb gegooid in het water, waardoor hij erg veel toeren maakte, maar vervolgens viel die daarna ook weer uit.
Xander1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 28 Apr 2014, 18:01

Als we ervan uitgaan dat het probleem pas ontstaan is met het monteren van de AB, gaan we daar maar even als eerste vanuit.
Als de kabellengte niet juist is v/d gaskabel dan kan deze het stationair toerental beinvloeden, normaal gesproken zou lager niet kunnen als de eindstops op de motor juist zijn, dit is niet altijd het geval, bij een te laag toerental stationair en dus ook te laag bijschakelen houd je de motor niet aan de praat.

Kabel losnemen en kijken of het probleem zich oplost.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Xander1 » 28 Apr 2014, 18:13

Na het monteren van de AB heeft hij het ook nog wel een paar keer goed gedaan, wel dat hij wat op moest klimmen in zijn toeren wanneer hij aansprong. In het water sprong die ook verschillende keren aan maar sloeg na 5 a 10 seconde weer af.
Xander1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 28 Apr 2014, 19:22

Heb je een type nummer of serie nummer.

Elektrisch gestart ? Prime je dan eerst door alleen de sleutel even in te drukken ( afh v/h model wel of niet aanwezig)
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Xander1 » 29 Apr 2014, 13:13

Het serie nummer van de motor is: G 02276633

Hij is elektrisch gestart, een contactslot bevat een uit stand, een neutraal stand, en een start gedeelte waarna die terug schiet naar de neutraal stand, door middel van sleutel induwen en doordraaien start die.

Zou het eventueel zo kunnen zijn dat er wat mis is met de bougie?
De benzine tank staat voorin de boot, betreft een 60 liter tank met koperen leiding tot achterin de boot, aan die koperen leiding zit een benzine slang met knijp bal gemonteerd naar de motor. Tussen de knijp bal en het laatste stukje slang zit nog een benzine filter.
Brandstof wordt gemengd 1:50

Verder bevat de Johnson 40 pk vro ook nog aan de rechterzijde van de motor een rood kraantje, enig idee wat dit inhoud?
als ik hem opendraai dan hoor je een soort lucht in de motor gaan.
Xander1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 29 Apr 2014, 13:31

Zit de VRO pomp er nog op?
Rode hendeltje kan je de de carburateur wat mee stellen, daar zit het probleem niet.

Kan verschillende oorzaken hebben, eerst een paar uitsluiten.
Kleur van beide bougies gelijk, bruin of zit er een witte tussen? (de elektrode)
Tank rechtsreeks op de carburateur aansluiten, tank boven de motor plaatsen. (zo kunnen we de pomp uit sluiten)
Geen harde balg of verouderde brandstofslangen met scheurtjes oid.
Ontluchting open.

Mogelijk vervuiling, ultrasoon reinigen van de carburateur doet wonderen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 29 Apr 2014, 21:09

Even terug naar de situatie waar de tank zoals in de watertank gemonteerd was.
Zit de knijpbal juist gemonteerd, pijltjes richting motor, kan je de bal hard pompen, of blijft deze week aanvoelen, blijft alles lek vrij na de knijpbal als je dit doet ?
Heb je de mogelijkheid zoals aangegeven om een tank direct op de motor aan te sluiten.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2014, 21:37

Je hebt gewoon of te weinig brandstof of een zwakke ontsteking.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren