Sommige aanbieders

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Sommige aanbieders

Berichtdoor gast » 31 Jan 2014, 12:59

Soms kom je welleens een motor tegen die gewoon nog in superconditie is, zelf ooit eens een Yamaha van , 83 gehad waar geen krasje op zat. Sommige mensen zijn echt superzuinig op hun producten en daardoor blijven deze gewoon in nieuwstaat.
Echter volgende advertentie wil er bij mij echt niet in, het gaat om een autolube motor van meer dan 20 jaar oud (aan de hand van de Decals omstreeks 1991) die slechts 3 uren heeft gevaren. Dat komt dus op het gunstigste geval neer op 8 minuten varen per jaar, m.i. discutabel zelfs als de motor overjarig zou zijn.

Linkje;
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
gast

ligplaats:
info:

Re: Sommige aanbieders

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2014, 13:30

Het enige wat je zou kunnen bedenken is dat de motor zo goed als eenmalig is gebruikt.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 31 Jan 2014, 14:09

Iets anders zou ik ook niet kunnen bedenken, maar dan de vraag waarom iemand een dure nieuwe motor koopt om hem eenmaal te gebruiken en dan jaren te laten verstoffen.
In dit geval geloof ik niet dat dit klopt of de verkoper zal een passend verhaal moeten hebben die te staven is.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2014, 14:24

Dat weet je soms toch niet, het komt gewoon voor en is op zich niets bijzonders.

Ooit een marifoon ingebouwd op een grote RIB in een loods, kleinigheidje, deze was nog nooit uit de loods geweest en er was ook geen trailer voor, had nog nooit water gezien en ik gok nu nog steeds niet, zeg het maar !
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 31 Jan 2014, 14:36

Ach, zo heb ik sedert 2004 een rubberbootje (bombard ax mini 1), destijds gekocht omdat dat handig kon zijn bij het ankeren en aan land gaan in de Oostzee bij een tocht naar Denemarken. Eenmaal mee geroeid, na 4 dagen gesleept te hebben maar weer opgevouwen en sedertdien op de hondenkooi gelegen. Wel iedere winter keurig in opgeblazen toestand onderdak overwinterd. En iedere keer als ik hem weer opvouw denk ik, misschien gebruik ik hem dit jaar wel. Maar eigenlijk weet ik wel beter. Met elektrische pomp, dus wie belang heeft?
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 31 Jan 2014, 16:03

Pas een Honda EU 10i van 4 jaar oud verkocht met nog geen 10 draaiuren.
Ik had hem bij de camper en die is verkocht.
Daarna op de boot, maar daar had ik hem nooit nodig.
Af en toe even starten en warmdraaien.
Toch maar besloten om hem te verkopen.
Dus de buitenkansjes zijn er altijd.

Kocht jaren terug een Zundapp van 1984 met 300 KM in Duitsland.
Was van een dochter die niet meer durfte te rijden en de ouders lieten hem in de garage staan al die jaren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor gast » 01 Feb 2014, 11:28

Er zullen altijd uitzonderingen zijn en zoals geschreven heb ik ook weleens juweeltjes gevonden.
De Yamaha uit 1984 waar ik over spreek kwam van de eerste eigenaar met boekjes en alles erbij, deze Yamaha ging incl boot elk jaar mee op vakantie naar Italië. Was een duidelijk en eerlijk verhaal en uitgerekend had de motor ong 210 draaiuren gerekend over 26 jaar, motor was in absolute nieuwstaat evenals de boot waar hij aan vast zat.
Ik had dus een gedegen betrouwbaar verhaal bij de motor.
Het voorbeeld die gegeven wordt door Broekie is mooi maar geeft al aan dat je zo een stuk of wat vaaruren hebt.
Als de Honda in zijn voorbeeld 20 jaar in bezit is spreek je dus al van 50 draaiuren, dat is al extreem weinig.
De Bromfiets had een teller die de stand kon verklaren evenals de overname van eerste eigenaar.
Henk zijn voorbeeld gaat over een set die in een loods ligt en van eerste eigenaar is, dan is dit heel makkelijk te verklaren bij evt verkoop.

In de link zie ik een mooie autolube van dik 20 jaar oud die aangeboden wordt door een handelaar die zijn handel netjes oppoetst en wellicht her en der bijwerkt (helemaal niks mis mee)
Maar bij sommige motoren op mp in het algemeen gaan bij mij belletjes rinkelen, zie vaak motoren voorbij komen die niet zo zijn als waarmee geadverteerd wordt, leeftijden kloppen niet, kleurstellingen kloppen niet, gebruik van modernere kappen op oudere modellen etc. Het opgeven van vaaruren is in veel gevallen helemaal nikszeggend omdat in veel gevallen dit niet te controleren is, nieuwe motoren kunnen uitgelezen worden en de duurdere Yamaha modellen hebben een tachmeter die dit bijhoud.

In dit geval zegt mijn gevoel mij dat de opgegeven uren niet kloppen, ik geloof best dat die motor weinig uren heeft gelopen maar 3 uur geloof ik bij voorbaat niet. Aangezien ik dezelfde aanbieder ook een Mariner 3.5 zie aanbieden als Yamaha 3.5 (Een Citroën C1 biedt je ook niet aan als Peugeot 107 of Toyota Aygo) zie ik dat deze het niet zo nauw neemt met de waarheid. Ik heb het vermoeden dat de tekst vooral gebruikt wordt om de prijs op te stuwen.

Maar ik kan natuurlijk mis zitten ;)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Feb 2014, 11:41

Was deze uitspraak niet van Lenin?:
"Vertrouwen is goed, maar controle is beter".
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren