Er zullen altijd uitzonderingen zijn en zoals geschreven heb ik ook weleens juweeltjes gevonden.
De Yamaha uit 1984 waar ik over spreek kwam van de eerste eigenaar met boekjes en alles erbij, deze Yamaha ging incl boot elk jaar mee op vakantie naar Italië. Was een duidelijk en eerlijk verhaal en uitgerekend had de motor ong 210 draaiuren gerekend over 26 jaar, motor was in absolute nieuwstaat evenals de boot waar hij aan vast zat.
Ik had dus een gedegen betrouwbaar verhaal bij de motor.
Het voorbeeld die gegeven wordt door Broekie is mooi maar geeft al aan dat je zo een stuk of wat vaaruren hebt.
Als de Honda in zijn voorbeeld 20 jaar in bezit is spreek je dus al van 50 draaiuren, dat is al extreem weinig.
De Bromfiets had een teller die de stand kon verklaren evenals de overname van eerste eigenaar.
Henk zijn voorbeeld gaat over een set die in een loods ligt en van eerste eigenaar is, dan is dit heel makkelijk te verklaren bij evt verkoop.
In de link zie ik een mooie autolube van dik 20 jaar oud die aangeboden wordt door een handelaar die zijn handel netjes oppoetst en wellicht her en der bijwerkt (helemaal niks mis mee)
Maar bij sommige motoren op mp in het algemeen gaan bij mij belletjes rinkelen, zie vaak motoren voorbij komen die niet zo zijn als waarmee geadverteerd wordt, leeftijden kloppen niet, kleurstellingen kloppen niet, gebruik van modernere kappen op oudere modellen etc. Het opgeven van vaaruren is in veel gevallen helemaal nikszeggend omdat in veel gevallen dit niet te controleren is, nieuwe motoren kunnen uitgelezen worden en de duurdere Yamaha modellen hebben een tachmeter die dit bijhoud.
In dit geval zegt mijn gevoel mij dat de opgegeven uren niet kloppen, ik geloof best dat die motor weinig uren heeft gelopen maar 3 uur geloof ik bij voorbaat niet. Aangezien ik dezelfde aanbieder ook een Mariner 3.5 zie aanbieden als Yamaha 3.5 (Een Citroën C1 biedt je ook niet aan als Peugeot 107 of Toyota Aygo) zie ik dat deze het niet zo nauw neemt met de waarheid. Ik heb het vermoeden dat de tekst vooral gebruikt wordt om de prijs op te stuwen.
Maar ik kan natuurlijk mis zitten