Yamaha 9.9 wil niet goed in zn achteruit

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 9.9 wil niet goed in zn achteruit

Berichtdoor MarcoM » 05 Jun 2026, 17:57

Ik heb pas een Yamaha 9.9 gekocht.
Bouwjaar 2012.
Van eerste eigenaar, amper uren gedraaid, van binnen en buiten nieuw.

Maar had volgens mij nog nooit een beurt gehad.

Dus heb nw bougies, impeller, staartolie en blokolie gegeven.

Maar nu? wil de motor niet meer goed in zn achteruit. Alleen als ik wat druk op de hendel blijf geven blijft die in zn achteruit….
Alle mogelijke standen van de stelschroef van de schakelstang geprobeerd.
Bljft hetzelde. Ja, ook met draaidende motor getest.

Weer uitelkaar, dan gaat hij inderdaad moeilijk in zn achteruit, maar blijft er wel in.
Beetje WD40 gespoten (weet niet waarom, seals zijn goed want kwam geen koffie uit)
Weer in elkaar en probleem blijft.

Als ik de schakel hendel beweeg, zie ik het bracket wel wat bewegen, meer dan ik gewend ben bij andere motoren. Echter nergens breuk, losse moeren oid.

Wat is de volgende logische stap??
MarcoM

ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 wil niet goed in zn achteruit

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2026, 18:32

Motor moet sowieso draaien, om achteruit te laten pakken, maar daar was je al achter denk ik, komt door de tandwielen in het staartstuk, achteruit moet de clutch in het achteruit tandwiel vallen, de clutch voor achteruit is recht, vooruit clutch is een heel ander verhaal, de tanden zijn schuin en valt vanzelf op de juiste plek.

motor laten draaien, schakelstang losnemen en deze naar achteruit positie drukken, zodanig dat hij ook achteruit gaat, vervolgens de schakelstang vastzetten.

let op moet draaien anders valt de clutch er niet in.

Dan ga ik ervan uit dat er geen afstandbediening in gebruik is, wel een AB in gebruik, koppel deze eerst los, tot het schakelen op de motor in orde is dan pas de AB aansluiten en lengte AB kabel aanpassen zodat de handbediening F N R in de juiste stand blijft staan, normaal zet je de vast met de handbediening in Neutraal staat.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor MarcoM » 05 Jun 2026, 18:50

Alvast bedankt voor je snelle reactie Henk.

Deze motor is idd op knuppel.

Ik heb echt al van tig Yamaha’s de impeller vervangen.
Grotere motoren en kleinere motoren
Oudere en jongere motoren.

Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Normaliter blijft het kleine moertje op het schakel stangetje zitten van het staartstuk.
Dit is een ander systeem met een rubberje en een soort clip, het kleine moertje moest er dus eerst vanaf voordat ik de schakel stang er helemaal uit kon halen.
En normaal kan ik ook altijd de versnellingen gebruiken als ik het staartstuk gewoon los heb.
Nieuwigheid?

Zal binnenkort eens dan de spoeloren erop zetten en proberen op bovenstaande manier, ziet er op het scherm lastig uit
MarcoM

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2026, 20:10

Qua schakelen van vooruit neutraal naar achteruit , is overal het zelfde aan de hand, komt door de clutch, achteruit kan deze pas het achteruit tandwiel
pakken als de as draait, anders valt bij geen enkele buitenboordmotor de clutch niet in het achteruit tandwiel.
Vooruit zijn de tanden schuin en is dit geen enkel probleem, om die in elkaar te laten vallen, door de schuine nokken op tandwielen gaat dit geheel vanzelf.

loshalen van het moertje op de schakelstang is bij deze vervelend, je ben de positie kwijt als je de boel niet eerst op meet, bij andere motoren heb je hier geen last van, dan is het uit en in elkaar zetten een stuk gemakkelijker.

Je hebt pas een probleem als hij achteruit steeds eruit schiet, dan zijn de tanden niet meer recht.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor MarcoM » 06 Jun 2026, 07:09

Oke.
Dan verdenk ik toch dat er bij de tandwielen iets niet goed zit.
Alhoewel de olie er uitkwam als nieuw, geen melk of ijzerslijpsel of stukjes oid.

Terwijl de motor echt in nieuwstaat is. En ik de vorige eigenaar ook niet zie als iemand die me zou oplichten met een kapotte motor… je kon overal aan zien dat hij echt zuinig was op zn spullen.

Mss maar eens moed verzamelen en proberen de tandwielen eruit te krijgen, is geloof ik meer dan een lastig klusje.
Wegbrengen kan altijd nog. Alhoewel er hier in de buurt geen echt goede bbm zaken meer zijn.
MarcoM

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 06 Jun 2026, 09:25

Ik zou daar nog ff mee wachten, eerst eens kijken of je hem gewoon kan afstellen.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor MarcoM » 06 Jun 2026, 10:22

Da’s idd wel het beste.

Ga dat eerst een proberen!
MarcoM

ligplaats:
info:

Berichtdoor EricS » 06 Jun 2026, 18:56

En waar is : "hier in de buurt" ?
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor MarcoM » 06 Jun 2026, 21:48

Ik woon in Maassluis
Westland is mn achtertuin

Er zat een goede Monster
MarcoM

ligplaats:
info:

Berichtdoor MarcoM » 08 Jun 2026, 12:32

Vandaag de schakelstang losgehaald.
Motor gestart en in zn achteruit gezet.
Schakelstang hangt in zn achteruit positie er dan een halve ? cm boven…. dan gaat het idd nooit werken.
De schakelaar zelf en alles ziet er goed en gangbaar uit. Valt ook zo te zien normaal in de nokjes aan het eind vd schakelaar.

Eigenlijk moet er dus een kleine verbindingsmoer tussen?, kan nooit de bedoeling zijn en eigenlijk niet wenselijk.
Schakelstang eruit halen is zeker ook geen feestje?

https://imgur.com/a/i4ETBX9
MarcoM

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren