Koelstraal goed , maar toch alarm

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Koelstraal goed , maar toch alarm

Berichtdoor Budget-DIY » 06 Dec 2025, 22:21

Gerwin01 schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.

De moter heeft idd een paar jaar geleden 2 weken in Kroatië op zout water gevaren (wel weer met zoet doorgespoeld)

Zou ik de motor ook kunnen doorspoelen met één of ander reiniger, zo ja welke of wat en hoe ?

Misschien een minder populaire mening, maar ik zou zeggen: gewoon doorvaren.

Het is een motor op leeftijd. Waarschijnlijk komen er meer dingen langs die onderhoud nodig zijn, of vervangen moeten worden. En wie weet wat er allemaal nog naar boven komt (qua kosten) wanneer dit onderdeel vervangen wordt. Je weet nu wat het probleem waarschijnlijk is. Je weet ook dat het alarm goed werkt. Ik zou dus doorvaren totdat een ander onderdeel er mee ophoud. Accepteren dat dit oudere motortje warm loopt, en af en toe gewoon ff wat meer gas. En dan natuurlijk sparen voor een vervanger!
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor chaea » 06 Dec 2025, 22:54

Hey Budget,

Ik /wij volgen jouw project, je werkt behoorlijk out of the box en dat is prima voor jouw project, het is jouw boot en top!

Maar ga aub geen adviezen geven!!!!
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 06 Dec 2025, 23:18

chaea schreef:Hey Budget,

Ik /wij volgen jouw project, je werkt behoorlijk out of the box en dat is prima voor jouw project, het is jouw boot en top!

Wat is er mis met het advies om te sparen voor een nieuwe motor?
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor chaea » 07 Dec 2025, 00:11

Je schrijft doorvaren!

Knutsel lekker aan je bootje, jouw projectje, jouw geluk en jouw wereld en blijf binnen deze kaders.
chaea

Berichtdoor Renegade » 07 Dec 2025, 00:20

chaea schreef:Je schrijft doorvaren!

Ik denk dat dat op termijn niet goed komt.
De intervals van alarmen komen steeds sneller op elkaar.

Maar ik ben wel benieuwd wat Gerwin01 nou gaat doen met de adviezen.
Doorvaren en hopen op een wonder?
Of toch helemaal uit elkaar halen ,of zien we dat ding eerdaags op Marktplaats staan.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Dec 2025, 09:56

chaea schreef:Hey Budget,

Budget geeft geen advies. Hij geeft slechts zijn mening en wat "hij" zou doen in zo'n situatie want hij schrijft letterlijk "Misschien een minder populaire mening, maar ik zou zeggen: gewoon doorvaren.".
En iedereen mag hier van vinden wat hij wil, maar iemand mag hier toch nog wel aangeven wat zijn mening is, ook al heb je zelf een andere mening? En zeker wanneer het geen techniek betreft want daarbij gelden de natuurwetten. Maar hier doelt Budget overduidelijk op het economische aspect. En daar heeft iedereen zijn eigen idee over want iedereen bepaalt in het leven zelf of hij vindt dat het nog de moeite waard is om zijn fiets, auto, bootmotor, koelkast, kachel, etc. etc. nog te (laten) repareren of hem toch maar te vervangen. En dat is in dit geval van de buitenboordmotor van ts niet.anders.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 07 Dec 2025, 10:16

Misschien een minder populaire mening, maar ik zou zeggen: gewoon doorvaren.

Deze mening is in 1 zin ook duidelijk een advies, die op den duur funest is voor de motor.
Daarbij is het uiterst onverstandig om op het water te zitten terwijl je weet dat er een probleem is, dat moet je niet willen!
Er is hier door een Mercury monteur een diagnose gegeven met een prijsopgave, deze ligt ver beneden de economische waarde van deze motor. Het is ook geen defect maar valt onder " slijtage" door gebruik in dit geval varen op zout water en daar kan techniek nu eenmaal slechter tegen.

Mijn mening, want die mag iedereen geven schrijf je ;)
Ga geen advies geven over iets waar je geen weet van hebt, en al helemaal niet als je alles anders wil doen dan wat logisch is. Het zou jouw motor maar zijn en je zal dit advies krijgen bij iemand in de haven, dan is je motor over 2 jaar idd total loss.
Ik heb dus geen probleem met een mening maar met het advies.
chaea

Berichtdoor Budget-DIY » 07 Dec 2025, 10:32

Er zijn mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, om ellende met slijtage voor te zijn. Er zijn ook mensen die een auto kopen voor 1000 euro, nog niet eens de olie wisselen, en er mee door rijden totdat het niet meer rolt.

Het zijn allemaal keuzes die je maakt, en een risico afweging. En ik ben echt niet de eerste, de laatste of de enige die een apparaat/machine gebruikt totdat het niet meer werkt. En daarin bekende problemen voor lief neemt. Het is aan TS om daarin een keuze te maken.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 07 Dec 2025, 11:44

Je kunt gewoon een afweging maken. Wat als je motor ineens vastloopt? Als je alleen maar vlak bij huis vaart is het niet zo'n punt. Maar als je met een verre vakantie gaat ligt dat anders en wil je echt niet stil komen liggen met een halfgare motor.
Jaren terug reed ik probleemloos met een auto van 25 jaar. Maar toen we besloten naar Spanje te rijden heb ik toch maar een nieuwere gekocht. Die oude auto rijdt trouwens nog steeds ergens rond.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 07 Dec 2025, 13:03

Budget-DIY schreef:Er zijn mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, om ellende met slijtage voor te zijn. Er zijn ook mensen die een auto kopen voor 1000 euro, nog niet eens de olie wisselen, en er mee door rijden totdat het niet meer rolt.

Het zijn allemaal keuzes die je maakt, en een risico afweging. En ik ben echt niet de eerste, de laatste of de enige die een apparaat/machine gebruikt totdat het niet meer werkt. En daarin bekende problemen voor lief neemt. Het is aan TS om daarin een keuze te maken.

We gaan beginnen over appels en peren

Prima ik heb 2 aouo's ( 3 zelfs als ik mijn oldtimer mee reken. 1 is onze hoofdauto en daar heb ik afgelopen 2000 euro moeten insteken vanwege defecte turbo.
Deze auto heeft mij 5 jaar geleden 20.000 euro gekost, in principe reed hij nog prima behalve dat hij soms in de noodloop sprong door het defect. Dan kan ik met jouw redenatie meegaan en lekker doorrijden totdat hij de geest gerft. Uiteraard een zot advies, de auto is het simpelweg nog waard en is nog lang niet afgeschreven.
Daarbij wil ik ook niet dat mijn vrouw en dochters ergens stil komen te staan.

Mijn andere auto is een goedkoop wagentje van 1400 euro, daar rij ik mee tot hij defect is of niet meer keuringswaardig. Noodzakelijke doe ik zelf. Daar ga je geen honderden euro's meer instoppen, dan gaat hij naar een demontage bedrijf waar je er nog 150 voor krijgt en ik koop weer een ander gebakje voor rond de 1000 euro.

De motor in kwestie is ter vergelijken met mijn hoofdauto, er zit nog genoeg waarde in die de reparatie rechtvaardigd.
Dit model motor zit nog op 2000 tot 2500 euro om aan te schaffen, bouwjaar bij een outboard weegt veel minder dan bij een auto, vooral omdat het seizoensproducten zijn.
En nogmaals, pech op het water is iets wat je moet voorkomen.

Dat jij alles budget doet of wil doen betekend niet dat dit altijd de logische weg is, ik vind je verhalen leuk maar ik zal je nimmer laten zitten aan mijn spullen :roll:
chaea

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren