Mariner 2006 vast

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Mariner 2006 vast

Berichtdoor chaea » 30 Dec 2020, 12:16

Je mag twijfelen hoor :D

Voor mij is het ervaring en een optelsom van je gegeven informatie.
Waarheid kan best hard en confronterend zijn, maar een plotseling vastzittende motor weer lostrekken zonder de oorzaak te weten getuigd van onkunde.

Dat je zuigerveren versleten zijn had je direct kunnen uitsluiten met een compressietest, een set kost 15 euro. Duim op een bougiegat is geen compressietest :lol:

Smering? Waar baseer je dat op, je houdt toch de fabriek af opgegeven waardes aan? Dat is voor dit type 1.100 en daar hoef je niks aan te veranderen, een 2 takt hoort te roken!

Je koeling, dit type heeft een thermosstaat die zo geplaatst is dat deze de ene keer wel een straat heeft, dan weer een beetje en soms helemaal niks. Dit hoort zo bij dit model, is dit anders dan is je thermostaat of defect of verwijderd.

Je schrijft overigens dat je motor nu zwaarder trekt, geen idee wat jouw definitie van "zwaarder" is, maar ook hier lijkt mij door de vernieuwing van de zuigers en veren een verhoogde nieuwe en volstrekt logische compressie.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Arno2018 » 30 Dec 2020, 13:05

Ik geef u hier in groot gelijk,

Ik ben een redelijke leek hierin, en compressie test hoort ook gewoon met het juiste apparatuur.

De motor heeft 5 jaar geleden bij de vorige eigenaar schade gehad, daarbij zijn de krukaslagers vervangen en de zuigerveren waren toen ook gelijk aangepakt.

De zuigerveren waren extreem uitgesleten, ik weet niet wat de leeftijd is van zuigerveren en het zal ook wel van de draaiuren gebruik etc afhangen.
Maar zuigerveren na 5 jaar zo dun, ik dacht 1 en 1 is 2 hoge wrijving misschien te arm in de olie geweest.

Is het ergens mogelijk geweest dat het zo is gelopen dat de zuigerveer geknapt is tijdens het draaien?

Mocht het een onderdeel zijn van/uit de caburateur..
Dan moet ik ergens een onderdeeltje/schroefje pennetje missen lijkt mij.
Arno2018

ligplaats: Schagerbrug
info:

Berichtdoor Yep » 30 Dec 2020, 13:09

Mijn gevoel: Project skippen en op zoek naar een betrouwbaar 2e handsje.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren