Amersfow schreef:Had nog een jerrycan met 25 liter staan, in juli gevuld aan druk weg station. Nu al hele kolonie zwarte drab onderin. Was een brand nieuwe jerrycan.
@ Amersflow: Aan die in juli getankte schone brandstof en een nieuwe jerrycan behoef je niet te twijfelen, hier kan de oorzaak van die zwarte trap in je tank niet liggen.
Blijft dus over dat je tank in je schip vooraf al vervuild was, zo simpel als wat. Dus ja, wat moet ik denken van ........?
Mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.
Toen ik mijn schip 30 jaar geleden kocht, heb ik beide 450 liter tanks direct open gemaakt en uit elke tank een halve emmer troep (walshuid, zand etc) gehaald.
Daarna vrijwel alleen nog met diesel van wegstations en betrouwbare bunkerstations gevuld. Zo'n 5 jaar terug tanks weer open gehaald, deze waren nog brandschoon. Tanks zijn middels een kraan van elkaar gescheiden.
En mijn laatste dieselfilter wisseling dateert van 2011, schone filters ga ik niet wisselen. Overigens heb ik wel 8 reserve brandstoffilters aan boord voor mijn dubbelschroever. Immers als er onverhoopt bacterie in de tanks komt, dan helpt één reserve filter veelal niet meer om thuis te komen.
Nogmaals mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.