Thuiskomertje motorjacht

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Thuiskomertje motorjacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Sep 2024, 13:47

Blacktoppie schreef:Dat gebeurt hier meer wegens geen bunker in de buurt.. overigens denk ik dat een pomp aan de weg een hogere doorloopsnelheid heeft, dus meer kans op schone brandstof.

Die doorloopsnelheid is inderdaad van belang, maar ik denk dat die jerrycan en het daarbij horende vul- en tankproces de zwakste schakel zijn.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2024, 13:52

Leuk verhaal, en je zullt wel gelijk hebben mar ik zie in mijn bunker precies het zelfde gebeuren als in een jerrycan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 12 Sep 2024, 17:24

Amersfow schreef:Had nog een jerrycan met 25 liter staan, in juli gevuld aan druk weg station. Nu al hele kolonie zwarte drab onderin. Was een brand nieuwe jerrycan.

@ Amersflow: Aan die in juli getankte schone brandstof en een nieuwe jerrycan behoef je niet te twijfelen, hier kan de oorzaak van die zwarte trap in je tank niet liggen.
Blijft dus over dat je tank in je schip vooraf al vervuild was, zo simpel als wat. Dus ja, wat moet ik denken van ........?

Mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.
Toen ik mijn schip 30 jaar geleden kocht, heb ik beide 450 liter tanks direct open gemaakt en uit elke tank een halve emmer troep (walshuid, zand etc) gehaald.
Daarna vrijwel alleen nog met diesel van wegstations en betrouwbare bunkerstations gevuld. Zo'n 5 jaar terug tanks weer open gehaald, deze waren nog brandschoon. Tanks zijn middels een kraan van elkaar gescheiden.
En mijn laatste dieselfilter wisseling dateert van 2011, schone filters ga ik niet wisselen. Overigens heb ik wel 8 reserve brandstoffilters aan boord voor mijn dubbelschroever. Immers als er onverhoopt bacterie in de tanks komt, dan helpt één reserve filter veelal niet meer om thuis te komen.

Nogmaals mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2024, 18:32

Beemer schreef:Nogmaals mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.

Geheel mee eens ! En voor tanks zonder drksel, idee voor de komende winter ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Sep 2024, 10:22

Beemer schreef:Nogmaals mijn advies: check vooraf je tank(s) van binnen.

Moet je er wel bij kunnen, bij mij kan dat niet eens (of ik moet m'n halve schip slopen)
Ik zal het moeten doen op "beetje aftappen" en kijken hoe het eruit ziet en vertrouwen op de aansluiting die ettelijke cm boven de bodem zit
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 13 Sep 2024, 10:54

Je kunt met een endoscoop met lampje inspecteren. Als het dan schoon is kun je gerust zijn. Anders moet je aan de gang. Ik heb eens een hele tank leeg gemaakt via het gat van de gever van de diesel meter.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Sep 2024, 17:37

R.C.Grootveld schreef:Moet je er wel bij kunnen, bij mij kan dat niet eens (of ik moet m'n halve schip slopen)
Ik zal het moeten doen op "beetje aftappen" en kijken hoe het eruit ziet en vertrouwen op de aansluiting die ettelijke cm boven de bodem zit

Mijnheer RC Grootveld, ik ga je niet blij maken, want ik ben bang dat je bunkers in de machinekamer zitten, dat je geen retourolie koeling hebt, dat de bunkerbodems geen onderdeel van het vlak uitmaken en ook geen mangaten in je bunkers hebt !
Deze situatie met het gebruik van de huidige brandstof is echt totaal onverantwoord, en ja ik weet je bent niet de enige !
Wat je er aan doet moet je helemaal zelf weten, maar voor mij ben je een gevaar op het water.
Om voor jezelf enig idee te krijgen wat er allemaal in jou bunkers gebeurt, adviseer ik je, op je voor de komende winter " the do list" in ieder geval die mangaten te zetten.
En die betimmering is vast wel met één of ander luik op te lossen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2024, 19:36

R.C.Grootveld schreef:Moet je er wel bij kunnen, bij mij kan dat niet eens (of ik moet m'n halve schip slopen)

Wolf1 schreef:Mijnheer RC Grootveld, ik ga je niet blij maken, want ik ben bang dat je bunkers in de machinekamer zitten.
Gr. Wolf1

Helaas wordt ik daar ook niet blij van. Deze situatie heb ik ook en er is geen plankje boven de tank weg te halen, niks even te slopen en ik kan geen gat in dek slijpen.
Wel aftapkraan op elke tank en groffilter met aftap en uit deze aftaps komt nu en al twaalf jaar schone diesel. Wel is er een oliekoeler in de retourleiding opgenomen, dat dan weer wel. Ik heb twee tanks van 200L en de enige kant waar ik bij kan is de voorkant. Een mangat maken in de staande voorkant?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Beemer » 13 Sep 2024, 19:42

Ook ik heb mijn schip eerst half moeten slopen, maar wat moet dat moet!
En een "aansluiting die ettelijke cm boven de bodem zit" staat bij een ouder schip garant voor vuil onder die aansluiting.
Ofwel een gegarandeerde diesel-toevoer-storing bij slecht weer op het IJsselmeer! Dat moet je niet willen.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 13 Sep 2024, 19:47

Amersfow schreef:Je kunt met een endoscoop met lampje inspecteren. Als het dan schoon is kun je gerust zijn. Anders moet je aan de gang. Ik heb eens een hele tank leeg gemaakt via het gat van de gever van de diesel meter.

Dat lukt mogelijk bij een klein tankje.
Maar bij een grotere tank met veelal wat slingerschotten is mijn besliste advies om een zo'n groot mogelijk inspectieluik te maken.
Oké, mogelijk zul je een stuk vloer demontabel moeten maken. En dan met flex of decoupeerzaag een gat maken.
Daarna heb ik met hoge drukspuit en waterstofzuiger de bodem schoon gemaakt. M.i. de meest effectiefe methode.
Beemer

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren