Thuiskomertje motorjacht

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Thuiskomertje motorjacht

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 18:43

En dat laatste, voor als er echt iets is, een goed ankergerei en een marifoom, dan overleven we het wel weer ! ! !
Gr. Wolf1
[/quote]

En dit
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor bert888 » 09 Sep 2024, 19:09

R.C.Grootveld schreef:Zoals hier boven al gesteld: Op het Duitse forum komt het af en toe weer boven drijven . . . de Angstmotor

Idee is aardig en te motiveren, maar heb je er nut echt wat aan?

Een paar gedachtespinsels:

Het vermogen
    TS spreekt over een schip van 16 ton en dan wil hij er een bbm van 5 pk opzetten.
    5 pk op een schip van 16 ton . . .
    De plek op het schip
    TS heeft het over een hoog achterschip
    Los van de ophanging (daar is altijd wel wat op te verzinnen), maar hoe wil je dat ding starten in panieksituatie?
    Betrouwbaarheid
    Hoe betrouwbaar is een bbm op benzine met opbouwtank die niet regelmatig wordt gebruikt?
    En dan de praktijk:
    Je vaart op de rivier (en dan bedoel ik dus een rivier als de Waal) en je motor begeeft het.
    En dan? Hoe kom je dan snel bij dat ding en start ie dan in één keer?
    En is 5PK dan genoeg om je op stroom bestuurbaar te houden?
    Hoe zie je dat voor je?

Ik begrijp je argumenten, maar of dit zin heeft?
Ik denk dat je er beter voor kunt zorgen dat je meer vertrouwen in je motor krijgt en anders jezelf afvragen of je dat soort wateren niet beter kunt vermijden.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kunt investeren in goed (preventief) onderhoud, schone brandstof, marifoon een flinke ankerketting.

Er is gewoon een trap naar het grote zwemplateau.
En ja het kan omslachtig zijn.

Dus voorlopig dit plan in koelkast :roll:
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor kajoe » 10 Sep 2024, 08:29

tja ik ie ook meer in goed onderhoud en zeer geregeld de waterzak aftappen door geslingerd komt de troep in beweging en verdwijnt naar de filters dus die ook geregeld controleren ,een beducht punt heel vaak het filtertje in de banjo bout die menige motor heeft (zelf ervaring mee gehad)anker spul ook controleren de schijf kan soms behoorlijk vast komen te zitten en ja ook de werktuigen om dat ding weer omhoog te takelen ,soms raken die weg en dan tja marifoon er zijn er die die dingen zwaar overbodig vinden van ach we hebben een telefoon ? en middelen om de omgevings aandacht te krijgen van andere schepen .
zorg voor reserve materiaal van de belang rijkste dingen zoals v snaren ,filters en noem er maar wat op .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor benE » 10 Sep 2024, 14:52

Eventueel een dubbel omschakelbaar voorfilter?
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Sep 2024, 16:36

benE schreef:Eventueel een dubbel omschakelbaar voorfilter?

En een omschakelbare wierbak en zo komen we vanzelf weer terug naar de seventies met 2 voortstuwingen !
Toen hebben we reeds geleerd, dat die tweede motor qua veiligheid weinig verbetering gaf na een half uur stond de tweede meestal ook stil.
Moet je wel weer leren het zonder boegschroef te doen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Sep 2024, 22:01

benE schreef:Eventueel een dubbel omschakelbaar voorfilter?

Ik begin nog eerder: Zorgen voor schone brandstof door goed te kijken waar je wat tankt, ook als dat een paar dubbeltjes meer kost.

Zeulen met jerrycans om een paar tientjes te besparen zien sommigen als sport, maar ik zou daar nooit aan beginnen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Sep 2024, 08:24

R.C.Grootveld schreef:
Zeulen met jerrycans om een paar tientjes te besparen zien sommigen als sport, maar ik zou daar nooit aan beginnen.

Dat gebeurt hier meer wegens geen bunker in de buurt.. overigens denk ik dat een pomp aan de weg een hogere doorloopsnelheid heeft, dus meer kans op schone brandstof.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Amersfow » 12 Sep 2024, 08:33

Had nog een jerrycan met 25 liter staan, in juli gevuld aan druk weg station. Nu al hele kolonie zwarte drab onderin. Was een brand nieuwe jerrycan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 12 Sep 2024, 09:03

je moest eens weten wat er aan drek achter bleef in de tanks van de tankers die de gasolie vervoerde .
op een korte reis van Rotterdam naar bv Groningen viel het nog wat mee maar op de strekke van Rotterdam naar Karlsruhe bleef er flink drek achter
maar ook bij blanke producten zoals benzine bleef drek achter ,
veel van die drek kwam dus ook bij de depots terecht en vandaar via de tankwagens bij de pompen .
tegenwoordig gaat veel direct van de raffinaderij per vrachtwagen naar de pompen dus komt er meer drek daar terecht voeg daar de elende van de toegevoegde troep toe .
en dan weet je hoe laat het is .
zelf haal ik vrijwel nooit gasolie bij een bunkerstation maar haal geregeld 4/6 jerikans bij de pomp vaak staan die dan een flink aantal weken in de schuur .en als de tank dan weer aan vullen toe is gaat het er in .
ervaring tja ik heb vroeger bij mijn oom ESSO bunker station gewerkt nou ja gespeeld gevaren ,later op een bunkerboot gevaren in de amsterdamse havens ,en nog later vele jaren op de tankvaart gevaren rijn en binnenvaart .
er mee opgehouden omdat je steeds meer met chemicaliën kwam te varen en dus slecht voor de gezondheid veel kankerverwekkende stoffen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 12 Sep 2024, 10:50

Amersfow schreef:Nu al hele kolonie zwarte drab onderin. Was een brand nieuwe jerrycan.

Das niet goed.
Maar hoe is het opgeslagen thuis?
En heeft de jerrycan een UN nummer?
Welke?
Is de jerrycan specifiek voor brandstof geschikt?
Merktekens staan op de jerrycans.
Mensen denken vaak dat alles overal in kan.
Dat is niet zo.
Blauw is voor water.
Zwart doorgaans voor brandstoffen,mits voorzien van geschikt UN nummer.
En een blanke jerrycan is al helemaal funest voor brandstoffen.
Brandstoffen bewaar je in jerrycans die geschikt zijn voor oplosmiddelen.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren