Is de thermostaat een 3 weg thermostaat (1) of een enkele klep met een gereduceerde by-pass (2)?
In geval 1 stroomt het koelwater bij koude motor direct naar de uitlaat omdat de ene klep gesloten is en die naar de uitlaat open is.
Bij warme motor gaat de ene klep dicht en de klep naar het cilinderblok open.
Bij een dergelijk systeem is het verwijderen van de thermostaat uit den boze.
In geval 2 is er 1 klep die bij koude motor gesloten is en een by-pass waardoor de uitlaat wordt gekoeld en de pomp zijn water kwijt kan.
Bij warme motor gaat de klep open en blijft de by-pass bestaan, dit kost koelcapaciteit omdat er een deel koelwater om het cilinderblok heen gaat.
Ik denk aan het principe zoals beschreven in geval 2.
Als het waterpomphuis is ingesleten treden er lekverliezen naast de impeller op (met name als de impellor is vervangen).
Dan levert de (wellicht al wat krappe) waterpomp onvoldoende water om het cilinderblok te koelen.
Ik kom hier op omdat ik las dat het probleem zich niet voordoet bij motoren met weinig draaiuren.
Het kan nl. niet zo zijn dat een spoel bij warmte er mee stopt en na afkoeling weer werkt.
Een te hoge temperatuur kan leiden tot vapor lock (dampbelvorming in de benzineleiding) of het is een warmloper waardoor de zuigers zwaar gaan lopen en de motor stopt (dat geeft mechanische schade).
Remedie:
Eerst meten met ene infra rood pistool, dan heb je cijfers ipv vermoedens.
Ik las dat de koelkanalen goed schoon zijn, dus dan moet het pomphuis wellicht worden vervangen.
In het gunstigste geval zitten er slijtplaten aan weerszijden van de impellor en kun je die vervangen.
Je kunt ook zelf slijtplaten maken van brons of latoenkoper van 0,5 mm dik en deze in het pomphuis aanbrengen met een lijmende vloeibare pakking (of sikaflex).
Voorwaarde is wel dat de platen optimaal vlak zijn na montage.
Al eerder geschreven:
Wat wij hebben meegemaakt met een oude Yamaha is dat de motor goed liep maar na 20 minuten rot ging lopen en er mee stopte.
Daar ging de middelste krukaskeerring lekken als de motor warm werd en dan raakt het hele 2 tact proces in de war.