Planeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Planeren

Berichtdoor EricS » 16 Jun 2025, 11:53

Die 4,5 Evinrude/Johnson motoren hebben heel weinig fut.Liepen overigens wel mooi want het waren 2 cil.Maar je zal er,qua snelheid/trekkracht eerder op achteruit dan op vooruit gaan.
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor Wolf1 » 16 Jun 2025, 12:24

EricS schreef:Die 4,5 Evinrude/Johnson motoren hebben heel weinig fut.Liepen overigens wel mooi want het waren 2 cil.Maar je zal er,qua snelheid/trekkracht eerder op achteruit dan op vooruit gaan.

Joh, laat ik nu altijd gedacht hebben dat een paardenkracht 75Kg in 1seconde 1 Meter omhoog te verplaatsen was !
Maar jij zegt nu, dat Evinrude en Johson Paarden minder fut hebben ?
Brokken krachtvoer misschien ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 16 Jun 2025, 13:02

ik wil gewoon op de maas wat sneller van a naar b varen waar dit mag

Dan is er toch niks aan de hand als het mag? Met de vraag stellen werd de suggestie gewekt dat je harder wilde dan 20 terwijl dit eigenlijk niet mag, en ja, daar zijn er meerdere van en dus val je in de doelgroep. Ze zijn goed vertegenwoordigd maar daar hoef je geen 18 jarig jochie voor te zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Alor » 17 Jun 2025, 06:44

Welkom.

Ikzelf denk dat een 4.5 Johnson minder vermogen heeft dan die Suzuki 4 uit 2015. En dat "denk" ik puur al omdat zo'n Johnson motortje vele malen ouder dus uitgerekt is dan die uit 2015 en Suzuki staat sowieso bekent als vermogende motortjes uit hun klasse.

Voetnoot; "denk' tussen aanhalingstekens is uit zelfbescherming. Vaak als je een eenvoudige mening cq antwoord hebt wordt je genadeloos gecorrigeerd.
De "bootmens" valt volgens mij onder de superieure des aarde. Die weten alles (beter) :D :D :D
Alor

ligplaats: Den Bosch
info:

Berichtdoor Amersfow » 17 Jun 2025, 07:09

Als de boot met 1 persoon erin boven de 20km kan, moet je aan alle regels voldoen (brandblusser, registratie#, VB, leeftijd). Ik woon aan de oude rijn en zie hier bootjes met 2 kinderen erin met een 4pk in plane gaan. Toen mijn kinderen nog klein waren gebruikten ze 2 van mijn bootjes en voeren in 1 middag er 2x12 liter benzine doorheen, allebei een boete van zo'n 1100 euro each riskeerend (dat kregen sommige vriendjes wel).
Maar zie dat nooit met 2 volwassenen; dan moet je zeker 5-6 pk hebben. En ja, het lijkt logisch dat een veel gebruikt motortje niet meer alle PK's kan leveren zoals af fabriek.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 17 Jun 2025, 10:43

Amersfow schreef:Als de boot met 1 persoon erin boven de 20km kan, moet je aan alle regels voldoen (brandblusser, registratie#, VB, leeftijd). Ik woon aan de oude rijn .

Maar het is feitelijk compleet nutteloos ,om al deze voorwaarden te voldoen,want je mag maar 8km/h op het stuk van Woerden naar Zwammerdam.
Je bent daar al zwaar in overtreding als je boven die snelheidslimiet zit.
Ik denk zelfs dat iemand die geen VB etc heeft, een mildere straf zou oplopen bij een overtreding,dan iemand die wel beschikt over de nodige zaken zoals VB , registratie ,etc.
Waarom?
Omdat er vanuit gegaan kan worden van degene die e.e.a. wel heeft ,de wet en regel kennis ook bekend is van vaarwateren,dit in tegenstelling van iemand die dat niet heeft.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 17 Jun 2025, 10:47

Het zijn nu eenmaal de regels. En een vriendje van mijn zoon kreeg een stacked boete (te jong, geen VB, voer te hard, geen brandblusser, geen registratienr).

(waar je 8km/uur vandaan haalt weet ik niet, maar dat klopt ieg niet).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kunichika » 17 Jun 2025, 19:51

Tot 20km heb je geen van al die voorgenoemde dingen nodig. Het gaat mij eerder om lkkr 18 20kmpu te varen in plane. Ik hoef niet boven de 20 maar wel boven de 10wat ik nu haal. Kom op ik houd me aan de regels. Ik kom gewoon net niet in plané met 2volwassenen. Een maat van mij heeft dezelfde set-up en hem lukt dat wel. Kan een andere schroef en de spiegel iets verhogen net dat beetje helpen??
Kunichika

ligplaats: Limburg
info: Zodiac 310 +340cm

Berichtdoor Amersfow » 17 Jun 2025, 21:36

Tuurlijk, ga voor de 4,5pk, verhoog de spiegel en je zult zeker met 2 personen net 19km gaan, geregeld. Succes!
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 17 Jun 2025, 21:42

Of je 2 volwassenen van 70 kg hebt of 2 van 100 kg...
Maakt nogal wat uit.
Ook of je naar voren of naar achteren zit.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren