Yamaha Malta komt niet op toeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha Malta komt niet op toeren

Berichtdoor chaea » 29 Aug 2024, 06:43

tohatsu 6pk schreef:..en ik maar denken dat die maltas bombproof waren!!! Ontsteking vind ik altijd ingewikkeld, geen idee waar te beginnen…

Alles kan stuk
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Leotje » 14 Mrt 2025, 15:05

Het is misschien na zo veel tijd mosterd na de maaltijd maar ik plaats toch maar even een reactie, misschien dat er iemand iets aan heeft. Ik heb lang niet niet meer op dit forum gekeken, vandaar.
Toen ik nog werkzaam was als monteur bij een Yamaha dealer heb ik vaker Malta's onder handen gehad met deze klachten en die werden veroorzaakt door een verdraaide cilinderbus. ik ben dat alleen tegengekomen bij Malta's. Ik heb er zelfs een stukje gereedschap voor gemaakt om het te verhelpen. Constateren gaat makkelijk door met een endoscoop door het bougiegat naar de uitlaatpoort te kijken. Als de bus verdraaid is kijk je tegen een stuk aluminium aan.
Leotje

ligplaats: Leiden
info:

Berichtdoor tohatsu 6pk » 16 Mrt 2025, 18:04

…ik ben inmiddels wat verder, en inderdaad een verdraaide cilinder!! Ik denk daar te warm lopen oid; heb de motor op marktplaats gekocht en dit zal de reden zijn dat ze hem graag wilden verkopen (!!).

Ik zie dat jij dit kon repareren? Voor mij lijkt het gameover voor dit blokje?? Of heb je nog een gouden tip?
tohatsu 6pk

ligplaats: Friesland
info:

Berichtdoor chaea » 16 Mrt 2025, 19:38

Mooie tip zeg!

Ben ook benieuwd naar de tool
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Leotje » 21 Mrt 2025, 23:01

tohatsu 6pk schreef:…ik ben inmiddels wat verder, en inderdaad een verdraaide cilinder!! Ik denk daar te warm lopen oid; heb de motor op marktplaats gekocht en dit zal de reden zijn dat ze hem graag wilden verkopen (!!).

Ik zie dat jij dit kon repareren? Voor mij lijkt het gameover voor dit blokje?? Of heb je nog een gouden tip?

Friesland is wel een stukje van Leiden vandaan maar ik kan dat wel repareren. Als er geen boutjes vastgerot zijn (en dat is altijd de vraag bij oude motoren) is het niet heel veel werk. De kop moet er af, dus als alles mee zit kost het je alleen een koppakking.
Leotje

info:

Berichtdoor Leotje » 21 Mrt 2025, 23:15

chaea schreef:Mooie tip zeg!

Ben ook benieuwd naar de tool

Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen. Het is een stukje pijp wat ik op maat van de cilinder gedraaid heb. Ik kan die pijp vastzetten met een pennetje in de uitlaat poort. Uiteraard moet de cilinderkop eraf. Een deel van de pijp steekt uit en daar kan ik een hefboom opzetten. Als je nu de cilinder heet stookt kan je de cilinderbus verdraaien.
Leotje

info:

Berichtdoor pascall » 22 Mrt 2025, 05:14

pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 27 Mrt 2025, 21:30

Met een timinglight, kan je zien wat de onsteekingshoek is , belangrijk voor hogere toeren en belasting, te checken.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren