Bericht door henkvd » di 20 aug 2013, 23:05
De choke is een bijzondere op deze motor, heb je een warme motor gestopt dan zal je als je binnen een 10 seconde weer start geen probleem hebben, echter wacht je wat langer dan is de choke altijd actief.
Wat bij deze motoren belangrijk is:
laat de motor altijd stationair draaien tot de choke niet meer actief is, dat merk je doordat het stationair toerental zakt, dan pas kan je gas geven eerder niet.
De werking van de choke zelf:
Op de carburateur zit een zwarte spoel met 2 draden, deze spoel krijgt z'n voeding van een aparte wikkeling onder het vliegwiel, en staat altijd geopend bij gestopte motor ( een actieve choke) starten we de motor en deze loopt dan wordt de spoel warm en laat een bi metaal in de spoel een naald in het choke circuit zakken, dit gaat langzaam en duurt ca 30 seconden, dan pas is de choke niet meer geactiveerd en kan je gas geven, het stationair toerental hoor je langzaam zakken in deze periode.
Bij een warme motor is dit eigenlijk niet gewenst, toch zal de choke na het stoppen van de motor binnen een 10 a 15 seconden weer volledig actief zijn, daarmee zal je moeten kunnen leven met bovenstaande procedure.
De eerste generatie witte 9.9 van Yamaha had hier wel een oplossing voor, de motor was voorzien van een thermo koppel systeem voor de choke, een warm blok zorgde ervoor dat de choke niet zo snel actief kon worden, daar zijn ze van afgestapt ( vraag niet waarom)