tweetakt olie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: tweetakt olie

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2016, 00:52

In het verre verleden was 1:25 aan de pomp de standaard.
Toen Yamaha met 1:100 kwam dacht ik dat alles stuk zou lopen met zo weinig smering..
Niet dus.

Dan aan de pomp wat mindere kwaliteit olie maar nog wel 4x zo veel.
Ging ook goed maar het walmde wat meer, net zoals 2 tact scooters een uur in de wind stinken met autolub.
Kennelijk een slecht systeem in die scooters?

Echte 1:100 rookt en stinkt niet.
Ik pas het toe in mijn oudere auto's, merk je niks van behalve dat de brandstof opvoerpompen niet meer vast roesten door bio toevoegingen in de benzine..
(die olie haal ik bij Action en dat voldoet daarvoor uitstekend)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor rebel » 17 Feb 2016, 19:04

o ja schiet mij nog iets te binnen :?:
doorloopt de reeds gemengde benzine het gehele traject? dus gemenkt door de carburators
of zijn er nog stukjes van het brandstofsysteem waar de ongemengde meuk de boel kan aantasten :evil:
gr.rebel
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 17 Feb 2016, 19:18

Beetje afhankelijk van je motor, autolube of niet.

Door de carburateur en de rest loopt altijd gemixte benzine. De mix olie is het probleem niet, evt pakkingen die niet tegen de huidige benzine kunnen kwam vaker voor bij oudere motoren.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 19:26

De olie van de Action die hier genoemd wordt, wat is dat voor olie? Echt bedoeld voor mengsmering, of gewone motorolie?

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor rebel » 17 Feb 2016, 19:32

het betreft hier een mercury 50 pk 3 cil tweetackt autolube
motor loopt geweldig en dat wil ik ook zo houden
ps. vindt hem alleen nog iets te hard staionair lopen
maar daar doe ik vant voorjaar wel iets aan
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor rebel » 17 Feb 2016, 19:35

dit is gewoon tweetact olie bedoelt om te mengen chikken power kost nog geen 4 euro
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 20:09

Dank je voor de toelichting, ik kom nooit in die zaak, vandaar.

Ik was even bang dat het gewone motorolie was, dat is niet zo best om te gebruiken als mengsmeringsolie of ´bovensmering´.

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

info:

Berichtdoor Chicken power » 18 Feb 2016, 23:44

Nog een interessant stuk gevonden over de bijmenging van ethanol aan benzine:

http://www.vincentsmotorhuis.eu/brandst ... 2031250000

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

info:

Berichtdoor vuuren1 » 19 Feb 2016, 22:32

De ethanol heeft men op 5% gehouden omdat ook nieuwe auto's problemen lieten zien bij de 10% variant.
Niet alleen pakkingen, slangen maar ook vocht- en erosieproblemen in het brandstofsysteem staken de kop op.

VW Marine kwam van een koude kermis thuis toen de ANWB Tijgerhaai op biodiesel ging varen.
Dat ging aan alle kanten mis.

Bij old- en youngtimer Mercedessen (auto) roest de brandstofpomp van het KE jettronic injectiesysteem (soms al) vanaf 3 weken stilstaan vast met de huidige (5%) toevoeging.
Problemen met slangen en pakkingen bij die auto's zijn mij niet bekend.
Het gaat al heel lang prima met een flinke slok olie door de benzine (meestal 2-tact olie maar motorolie kan in dit geval ook).

Ik weet niet of oudere buitenboordmotoren `last´ van de bio toevoeging hebben, daar kunnen Henk en/of Chaea wellicht meer over vertellen.
Wel weet ik dat een bekende met verzameling auto's last heeft van veroudering/problemen met de huidige benzine, meer dan toen er geen ethanol in zat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2016, 22:51

De meeste motoren zijn al vanaf de jaren 80 geschikt voor ethanol ( motoren worden gemaakt voor de wereld markt en dus ook Zuid Amerika waar ethanol veel langer in gebruik is), groter probleem is het gedrag van ethanol, zolang er geen water aanwezig is, blijft ethanol zich prima binden aan benzine, echter als er water om de hoek komt kijken, vind er een scheidingsproces plaats,ethanol bind zich aan het water en vormt een laag water met ethanol op de bodem van de tank, stalen tanken gaan roesten ( gelukkig zien we die niet zo veel meer ) het zelfde proces vind plaats in de carburateur, daar merken we wel de ellende van, vervuiling van de carburateur is zeer vaak vocht aantasting en daardoor veel meer carburateur problemen.
Tevens vallen de goedkope benzineslangen en knijpballen door de mand, die worden binnen een paar seizoenen keihard en onbruikbaar, tot scheuren toe.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren