Advies aansluiten AB op yamaha

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 04 Jan 2016, 20:37

Push of pull slaat op de beweging van de gaskabel zelf bij de carburateur, dus welke beweging moet de gaskabel maken om van stationair naar volgas te gaan.

push, de binnenkabel wordt langer, pull de binnenkabel wordt korter.
Dus kijken bij de motor wat er moet gebeuren.

Op een Yamaha AB staat het meestal wel op een sticker, anders open maken, in het volgende document kun je zien wat het verschil binnenin de AB is en hoe aan te passen. http://kaplan1.com/yamaha/
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 04 Jan 2016, 21:39

Dat slaat op hoe de ab reageert op de gasrichting in de motor, dus welke kant betekend gasgeven.
Dus als je een pull to open hebt terwijl de gasrichting van de ab afgaat (push) zal dit niet werken en vicaversa.
Heb hier in het verleden heel vaak mee lopen ouwehoeren met aanbouwen van motoren van klanten.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor arnoldzw » 07 Jan 2016, 09:40

Lijkt er op dat ik dan een "pull to open" heb.
Aan de motorzijde zet je de buitenmantel van de gaskabel vast, en de binnenkabel wordt korter bij gas geven.
Aan de AB zijde trek je de binnenkabel dan uiteraard langer.

Gekeken naar een Suzuki NA12S, maar deze blijkt ook push te zijn, en iemand vertelde me dat je dat niet aan kunt passen bij dit model.
Wordt nu toch verder zoeken dan naar een 703 of iets anders die wel "pull to open" is denk ik.

Iedereen bedankt voor jullie informatie. Mochten er nog tips zijn over een bepaald type AB dan hoor ik het graag.
arnoldzw

ligplaats: Drimmelen
info:

Berichtdoor eriknatuurlijk » 17 Jul 2016, 23:31

ik las dit bericht en dacht, ik heb een vergelijkbaar probleem.

sinds kort heb ik een bootje met buitenboordmotor. de motor is een 15 pk parsun (en die komt veel overeen met yamaha). hij heeft een elektriche start en een hand start. degene van wie ik de motor kocht had geen kontakslot en kabel erbij. 2 x trekken aan de handstart en hij loopt. nu heb ik de boot vaarklaar en de motor op de spiegel. kabel gekocht, contactslot gekocht en de boel aangesloten middels een tekening vanuit de handleiding.
en nu het probleem, starten doet hij niet elektrisch. ik heb alles gecontolerd en door gemeten maar ik kom er maar niet achter wat ik fout gedaan heb.

als ik de motor start met de hand en ik draai de sleutel in de startstand. Dan draaid de startmotor wel. sleutel op uit, motor uit.

ikzelf denk dat ik de ignition draad niet goed aangesloten heb. die draad is geel. op de tekening staat dat ik die draad aan de gele draad van de cdi en aan de gele draad van het olie ledje moet maken. ik heb inmiddels alles geprobeerd.

wie herkend dit probleem en kan mij aangeven wat ik fout gedaan heb?

alvast bedankt

vrgr, Erik
eriknatuurlijk

ligplaats: Alphen gld
info:

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2016, 23:47

Heb je het schema voor ons ook ?

Je verhaal komt ook niet helemaal duidelijk over.

Gaat de start motor wel draaien maar slaat de motor niet aan ? is dat wat je bedoelt !

Foutje is dodemans circuit ? met mogelijk schakelcontact wat precies contra moet werken.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 11:25

ik heb geen dodemansknok aangesloten. (misschien in de toekomst)
als de motor uitstaat en ik draai aan de sleutel, dan gebeurd er niets. als ik de motor handmatig start, en ik draai de sleutel naar de start positie (motor draait) dan gaat de startmotor wel draaien. Het tandwiel hoor je dan tegen de krans komen.
als de motor loopt en ik draai de sleutel in de uitstand, dan slaat de motor gelijk uit.
ik zal de handleiding uploaden, op de laatste bladzijde staat het schema. ik heb een f15fw.

https://drive.google.com/file/d/0B_q08_BPu-taeDhWMm1Yb3d1Vmc/view?usp=drivesdk
eriknatuurlijk

info:

Berichtdoor eagle » 18 Jul 2016, 15:20

Is er wel een accu?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 15:27

jazeker, aanwezig en aangesloten
eriknatuurlijk

info:

Berichtdoor henkvd » 18 Jul 2016, 17:39

Controleer de zekering 14 , zit anders dan gangbaar, normaal wordt de laad stroom gezekerd, hier zekeren de uitgaande + naar de AB.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor gast » 18 Jul 2016, 17:47

Misschien teveel achterdocht, maar waarom heeft de vorige eigemaar hem zonder ab etc gekocht? Namelijk, bij een normale koop hoort dit gewoon bij de motor.

Test iig eerst of de startmotor uberhaupt werkt dmv doorverbinden relais, en of de motor dan wil starten.
Dus zonder de ab gekoppeld.

Trouwens, Parsun is geen Yamaha, hooguit optisch met externe punten.
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren