Trim hoek

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Trim hoek

Berichtdoor Bassie » 10 Jul 2015, 23:39

Hoi Henk, Ik heb misschien net een verkeerde foto gebruikt, zag nog een andere met echt een spie vorm van wat leek plastic te zijn. Die had ik graag gehad maar kan ze nergens vinden. Had gehopt hier een adres te kunnen krijgen maar helaas. Vind het ook wel raar dat de motor zo staat en dat (bijna) niemand het bekend voor komt. Ook winkels hier in de buurt weten het niet. Ik ga zelf aan de knutsel denk ik.....
Bassie

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2015, 23:47

Die spie vorm zou niet nodig zijn, dat geeft ook weer veel stress op je klemschroeven en op je bracket, de boel staat daar dan niet meer haaks.

Het is een vreemd iets dat de motor zo niet verder kan zakken, zoals het nu gemonteerd zit, alle andere motoren kunnen dat wel.
stel je motor maakt nu een hoek van zeg 95 graden, normaal moet je probleemloos tot 80 graden kunnen zakken, in jouw geval kennelijk niet.
Vul op zoals aangegeven zodanig dat de trimmotor niet je spiegel raakt dat lijkt me het probleem, dan kan je motor ook verder zakken.

De uitsparing op de foto ( vorige pagina) is normaal bedoelt voor het motorbun loosgat, dit kan je nu gebruiken om de trimmotor vrij te laten lopen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Bassie » 11 Jul 2015, 00:05

Helemaal helder Henk. Dank voor je uitleg.

Even een andere vraag. Moet nog veel leren...... Motor in de haven omhoog of gewoon in het water laten hangen?
Bassie

Berichtdoor stefan » 11 Jul 2015, 08:48

Ben het met Henk eens hoor, dat er iets niet lijkt te kloppen. Lijkt wel of er een niet originele bracket met trim motor is gebruikt die te groot is oid waardoor de staart met tilt pen niet verder naar beneden kan.

Motor uit het water is het beste wanneer niet in gebruik. Staart stukken die altijd onder water zitten gaan vroeg of laat corroderen.
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2015, 10:26

De tiltpen moet ook naar de bovenste rij gaten in de bracket.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Bassie » 17 Jul 2015, 08:04

Hoi Henk,
De tiltpen verzetten is helaas geen oplossing. De staart raakt op de een of andere manier die hele pen niet. Leunt gewoon op de bracket. Maar goed, ik ga iets maken dat er tussen kan zodat de motor iets achterover hangt. Dan moet het goed zijn. Zoals gezegd hij vaart niet verkeerd. Wel wil ik jullie nog een foto van mijn schroef laten zien. Afbeelding

Is het erg dat deze beschadigd is ?? Ook lijkt hij wat klein ten opzichten van andere uit de haven.

Groet Bas
Bassie

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2015, 09:23

Hallo Bas

Vreemd dat de tiltpen niet gehaald wordt, iets zit daar niet zoals het hoort, maar daar door heb je ook dit probleem.

Staan er gegevens op de bracket ?

De schade aan de schroef is redelijk te noemen, zorgt voor extra belasting van je lagers in je staartstuk door onbalans, die zou ik wel vervangen,
Diameter van je schroef is normaal, spoed lijkt dat ook wel te zijn. zie link

http://www.rubexprops.com/boat-propelle ... 0Spline%29
henkvd
Beheerder

info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren