buitenboordmotor lekt benzine

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: buitenboordmotor lekt benzine

Berichtdoor acidchaoz » 02 Jul 2014, 20:11

Vandaag het staartstuk er af gehaald om te zien waar de benzine precies vandaan komt, en het komt dus uit het blok zelf waar de krukas zit volgens mij. Het stroomt uit het gat zoals op de afbeelding te zien is, en in het gat steekt ook de as die die rotor aandrijft. Kan iemand beämen dat mijn blok geschuurd is? :(

Afbeelding
acidchaoz

ligplaats: den helder
info:

Berichtdoor henkvd » 02 Jul 2014, 20:18

Dat is minder mooi dan is de seal van het onderste krukaslager stuk, dan loopt de motor ook niet mooi, de onderste cilinder krijgt te weinig benzine omdat er onvoldoende vacuum is.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jul 2014, 18:18

henkvd schreef:Dat is minder mooi dan is de seal van het onderste krukaslager stuk, dan loopt de motor ook niet mooi, de onderste cilinder krijgt te weinig benzine omdat er onvoldoende vacuum is.

@ Henk, we hebben het toch over een tweetakt?, ik snap niets van "seal onderste krukaslager" in relatie tot vacuum bij de vulslag, praat me eens bij ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 03 Jul 2014, 18:23

Afbeelding
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jul 2014, 18:28

Ok Henk, bedankt, da's voor mij nieuw; wist niet dat bij die motoren de vulling via het carter liep, ging uit van mijn brommer van vroeger; carb. op de cilinderspoelpoort ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 03 Jul 2014, 18:52

de spoelpoort loopt ook naar het carter, alleen bevestiging technisch is gekozen voor montage op de cilinder, de een van de uitzonderingen was Yamaha FS1 daar zat de carb direct aan het carter, netjes ingebouwd in het blok, zie foto, je ziet het luchtfilter op waar je de carb zou verwachten.
Afbeelding
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jul 2014, 19:10

Denk dat je je vergist Henk, bij Zundapp zat de carb. op de cilinder, waarbij in de cilinder de spoelpoort was verwerkt. (zowel bij de standaard 49 cc NL als de 70 cc Germaan)

Edit; waar is de tijd gebleven, ook die Yamaha vindt ik tien keer mooier als die sceuters van nu, ennuh, weeetjenog, Honda met een 4-takt brommer ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jul 2014, 19:23

Nu even terug on topic, wat is het beste advies in deze :?:

Naar mijn idee; doorvaren met dat maschien, tot het niet meer gaat, ik denk dat het nog wel even duurt voordat hij de geest geeft!
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 03 Jul 2014, 19:51

Lucter schreef:Denk dat je je vergist Henk, bij Zundapp zat de carb. op de cilinder, waarbij in de cilinder de spoelpoort was verwerkt. (zowel bij de standaard 49 cc NL als de 70 cc Germaan)

Ik vergis me niet hoor, bij de carb aan de cilinder gaat het ook eerst naar het carter en via de spoelpoorten pas de cilinder in, de onderkant van de zuiger zorgt voor het benodigde vacuüm, tevens moeten we ook nog even de krukas en drijfstang lagers en cilinderwand even smeren met het mengsel.

Ontopic:

Als er verder nergens lekkage waarneembaar is en we er zeker van zijn dat de lekkage ergens uit het blok komt, dan indien aanwezig de checkvalves controleren, bij de meeste buitenboordmotoren zitten onderin bij het krukaslager terugslagklepjes om overtollige olie weg te zuigen terug de carb of het inlaatspruitstuk in, soms gaat het slangetje naar de spoelpoorten om daar de olie kwijt te raken, controleer het terugslagklepje blazen met perslucht moet deze dicht zijn is. Is dit niet aanwezig dan lekt de seal van het onderste krukas lager, de onderste cilinder zal niet goed meelopen.
Om deze te vervangen verschilt behoorlijk per motor, bij de meeste is het carter rond te krukas vrij makkelijk te delen bij anderen is het een hele slooppartij.
henkvd
Beheerder

info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren