mecury 30pk loopt slecht stationair

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

mecury 30pk loopt slecht stationair

Berichtdoor wschipper87 » 20 Jul 2015, 09:59

Dames en heren,

Aangezien ik nieuw Ben hier allereerst hallo tegen iedereen.

Dan nu het probleem waar ik mee zit.
Mijn schoonvader heeft een mecury 30pk 2takt auto choke, auto Olie menging en handgas. Verder weet ik er weinig over te vertellen maar verwacht dat jullie genoeg weten on het model te weten. Zo niet hoor ik het wel :D

Vorig jaar heeft deze een onderhoudsbeurt gehad maar liep stationair magertjes maar er was mee te werken. In versnelling zetten was toen een probleem was dit ging met behoorlijk wat geweld. Aangezien de boot in Denemarken verblijft was besloten om hem voor gebruik dit jaar naar een werkplaats te brengen om het schakel probleem op te lossen. Gelukt en de eerste keer varen was alles prima. De 2e keer varen was het stationair draaien moeilijk en sloeg elke keer af. Uiteindelijk gister was tijdens het varen de brandstofslang die op de carb zit los geschoten door een missend tyrapje. Daarna natuurlijk start problemen alleen stationair lopen nog steeds een groot probleem. Als ie koud is de choke functie gebruiken maar zonder handtas loopt is niet maar terug van handtas naar neutraal slaat hij ook af. De rook die eruit komt is ook erg blauw.

De benzine in de externe tank is een mix van een jaar oud met additieve en nieuwe benzine, ongeveer 50/50

Nou ben ik vrijwel een leek als het op buitenboordmotoren afkomt dus iets meer uitleg is gewenst. We hebben geen zin onder boot weer uit het water te halen en dan in het engels/Duits/Deens achtig uit te moeten leggen wat het probleem is en hem vervolgens een week kwijt te zijn., vandaar ook dat ik hier de kennis wil benutten.

Iig alvast bedankt

Groeten Wesley schipper
wschipper87

ligplaats:
info:

Re: mecury 30pk loopt slecht stationair

Berichtdoor henkvd » 20 Jul 2015, 10:19

Als ik je verhaal even samen vat, vorig jaar een te hoog stationair toerental waardoor schakelen nogal grof gaat.
Nu bij warme motor als de choke uit is een te laag stationair toerental waardoor schakelen afslaan betekend.

Stationair toerental afstellen bij warme motor zodat schakelen, soepel verloopt, dit kan je doen door de aanslag schroef van de gas lever op de motor bij te stellen, kan ook op de kabel door de lengte te variëren, maar dit is niet de juiste manier ( het kan wel)

Roken wijt ik aan gebruik van de choke, door de manier van schakelen.

Wat is het type van de motor, ik weet dat ze bestaan met autolube, maar zeldzaam, is denk ik ook een Yamaha die normaal Mariner zou heten, maar bij gebrek aan ook als Mercury tijdelijk is verkocht.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor wschipper87 » 20 Jul 2015, 10:48

Hij is dit jaar bij een Deense monteur geweest voor het schakel probleem en naar zegge heeft hij de kabel verlengd/verkort.
Het schakelen is prima en verloopt een stuk soepeler zonder er hard in te schieten. De eerste keer varen daarna was prima en liep is goed stationair volgens me schoonvader. De dag erna liep is al slecht stationair zegt ie en na een poosje varen schoot de brandstofslang los. Nadat het slangetje er weer op zat wou ik niet stationair lopen maar het erbij gelaten, vanochtend zijn ze er niet mee weggeweest want hij liep niet stationair.

Het type kan ik je zo niet vertellen enige wat ik weet is dat het een Mercury 30 is met wat jij autolube noemt. Waar kan ik naar kijken zodat jij genoeg weet?

Als ik de kap eraf haal en aan de kant kijk waar de kabels aan het gasmechanisme zit, zie ik links daarvan 2 schroefjes. Een kleine met een veertje en een waar het mechanisme tegenaan rust. Ik neem aan dat dat de schroef is die jij bedoeld?? Draai ik deze dan in of uit?? Hoe snel merk ik verschil??

Foto's gewenst???

Zoals ik zei een leek.... Sorry :geek:. Maar ik leer snel :lol:
Laatst gewijzigd door wschipper87 op 20 Jul 2015, 11:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Jul 2015, 11:01

Kan zo snel even geen plaatjes vinden van dit type ( zijn er niet veel van) maar denk dat je de juiste schroef beschrijft waar het mechanisme tegen aan rust bij stationair, iets in draaien. het toerental loopt snel op.

Verder de afgeschoten benzine slang zou ik iets inkorten als daar ruimte voor is, zou lucht aan kunnen zuigen, en zou er ook zonder tyrap niet af mogen komen.

Alleen dat roken niet een gevolg is van spelen met de choke, dan zou ik ook beide bougies nakijken, denk dat de motor zomaar ook op 1 cilinder nu kan lopen, verlaagd daardoor het stationair toerental en de onverbrande benzine legt een rook spoor.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor wschipper87 » 20 Jul 2015, 11:21

Zojuist even wat geprobeerd en hij loopt beter aangezien ie 5 minuten stationair gelopen heeft zonder af te slaan alleen zitten er soms dipjes in die tegen het afslaan aanzitten.
Ook reageerde de genoemde schroef naar mijn idee niet naar verdraaiing. Het schroefje erboven met het veertje erachter leek naar mijn idee meer te doen alleen geen idee waar deze voor dient. We laten de motor even goed afkoelen en proberen vanmiddag vanuit een koude start en zien of hij nog steeds blijft lopen.
Tevens zal ik foto's maken om duidelijkheid te krijgen over hoe en wat aangezien ik dit eigenlijk zelf zou moeten kunnen zonder hem weg te moeten brengen.

Mvg
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Jul 2015, 11:45

Ik denk dat je nu de schroefjes op de carburateur bedoelt, die met veertje luchtmengesel schroef, daar van af blijven.
Wat ik bedoel is stelschroef in de buurt van de gaskabel zelf, vanaf de kabel naar de bedienings- lever, hier vind je ook een stelschroef, waar het geheel op rust bij stationair.

Motor rookt nog steeds nu ?
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor wschipper87 » 20 Jul 2015, 11:58

Na het draaien weinig tot geen rook meer dus zal idd de choke geweest zijn dan. We kijken vanmiddag weer eens en ik neem gelijk een foto voor de duidelijkheid.
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Jul 2015, 15:38

Ik vermoed dit model maar dan de 30 variant, 2 cilinder.
Wellicht met andere decals, zijn idd niet veelvoorkomend en onderdelen zijn moeilijk aan te komen

http://www.tweedehands-buitenboordmotor ... olube.html
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor wschipper87 » 20 Jul 2015, 20:48

Is inderdaad dat model maar dan de 30 variant.

Zoals gezegd heb ik net gekeken en de motor gestart, na de 2e poging starten liep hij en bleef lopen. Lopen doet is naar mijn mening maar net aan, het is meer pruttelen met af en toe een dip waarbij hij lijkt af te slaan.
Maar hij blijf iig wel de draaien. Ook zoals beloofd heb ik een paar foto's gemaakt.

https://drive.google.com/file/d/0B_5uyaxXBj9cb1NrSGhYM0NrMnc/view?usp=docslist_api

https://drive.google.com/file/d/0B_5uyaxXBj9cTUp0dTUtaEdhU0E/view?usp=docslist_api

https://drive.google.com/file/d/0B_5uyaxXBj9cU1pkQlBfTE5iSUE/view?usp=docslist_api

En deze zit aan de andere kant van de motor

https://drive.google.com/file/d/0B_5uyaxXBj9cOXBqSllsenJmOGs/view?usp=docslist_api

Foto 1 zie je bovenin dat schroefje met veertje en vlak daaronder degene die Henk bedoeld??
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Jul 2015, 21:49

Deze is van de stationair

Afbeelding

Hier de manual http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/ ... .html#/100
henkvd
Beheerder

info: