Suzuki DF9.9 niet stationair of low rpm te krijgen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DF9.9 niet stationair of low rpm te krijgen

Berichtdoor Bootje Warm Vlees » 12 Jun 2026, 15:20

Zoals de titel beschrijft, ik krijg mijn 9.9 uit het jaar 2000 niet soepel stationair. Of eigenlijk, alles behalve volgas is niet lekker. De motor is met 1 zwengel aan het koord en de choke wel aan. Schiet dan in toeren omhoog tot ik de choke stop. Dan valt de motor terug in toeren en begint onregelmatig te lopen en langzaam uit te vallen. De enige manier om em aan te houden is de stationairschroef verder indraaien tot het moment dat het allemaal wel blijft draaien. Ga je ermee varen, dan is alles behalve volgas een probleem. Hokken stoten, dan weer meer rpm. Dan weer minder. Dan weer half uitvallen. Dan weer meer rpm.

Ik ben al een week bezig en begonnen met het volledig uit elkaar halen van de carburateur. Eventjes in water/citroensap mengsel gekookt en daarna alle doorgangen, hoe klein ook, doorgespoten met remreiniger en perslucht. Ik heb uit alle gaatjes remreiniger zien spuiten, en lopen dus ik ga er vanuit dat dit ding gewoon toch wel echt schoon is. Hij was überhaupt niet erg vies, van buiten en binnen.

Ik heb een nieuwe carburateur pakking, en een nieuwe intake pakking gemonteerd omdat het nogal richting valse lucht gaat is mijn idee. Geen enkel verschil. De mixture schroef doet ook geen moer. De float is gewoon hoe die altijd geweest is en naar mijn idee hoe deze fabrieksaf hoort te staan. Alle benzine leidingen zijn doorgespoelt. Nieuwe filter en de tank is schoon. Nieuwe bougies gemonteerd, alle ground straps schoongemaakt. Getest of de brandstof pomp niet lek is (van het blok gehaald en in de knijpbalg geknepen). Bouwt goed druk op en loopt niet terug de tank in.

Als de motor stationair draait en ik de choke weer wat gebruik stijgt de motor in toeren. Ik weet even niet of dit is wat een choke doet ten alle tijden, of dat dit een aanwijzing is voor een verkeerd mengsel maar ik heb 1jaar geleden gewoon met dit ding gevaren. Hij was altijd bij laag toeren cruisen een beetje onrustig maar het ging altijd prima.

Wat zie ik in godsnaam over het hoofd?
Bootje Warm Vlees

ligplaats: Hillegom
info:

Re: Suzuki DF9.9 niet stationair of low rpm te krijgen

Berichtdoor Renegade » 12 Jun 2026, 15:36

Bootje Warm Vlees schreef:Wat zie ik in godsnaam over het hoofd?

Carburateur ultrasoon laten reinigen.
Daar kan geen perslucht of remreiniger tegenop.
Ultrasoon laten reinigen dus.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bootje Warm Vlees » 12 Jun 2026, 15:46

Ook niet met een zuur bad, en visueel bewijs van open doorgangen? Ja, ook de allerkleinste gaatjes kwam de remreiniger na het bad uitspuiten. Ik geloof me ik heb elk gaatje gezocht. Dan zou je toch stellen dat de boel schoon is?
Bootje Warm Vlees

info:

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2026, 16:30

Choke moet je vanaf blijven als hij stationair draait.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Bootje Warm Vlees » 12 Jun 2026, 16:41

Dat weet ik. Maar puur ter test, wat er gebeurt als..
Bootje Warm Vlees

info:

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2026, 19:19

Als hij loopt en je trekt de choke uit, draait hij een stuk rijker, daar kan je verder niets mee.
lopen>>>>>>choke uit zetten.

Choke is alleen om aan te laten slaan, als hij eenmaal loopt en de toeren lopen op zet je hem uit, mengsel is dan veel te rijk voor met choke.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor chaea » 13 Jun 2026, 07:26

Het zijn gewoon verschrikkelijke rotdingen, in het begin had ik ze graag in het aanbod maar naarmate ze ouder werden gaven ze dit soort problemen.

Idd ultrasoon, kan geen andere reiniging tegenop.

Verder heeft Suzuki de afstelling verstopt achter een messing plaatje, die zij in de loop van de tijd uitgeboord door monteurs of eigenaren. Maar die schroefjes breken intern nogal snel. En dan kan je draaien wat je wilt.

Ik zou op zoek gaan naar een immitatie carburateur
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Bootje Warm Vlees » 13 Jun 2026, 08:50

chaea schreef:Het zijn gewoon verschrikkelijke rotdingen, in het begin had ik ze graag in het aanbod maar naarmate ze ouder werden gaven ze dit soort problemen.

Idd ultrasoon, kan geen andere reiniging tegenop.

Verder heeft Suzuki de afstelling verstopt achter een messing plaatje, die zij in de loop van de tijd uitgeboord door monteurs of eigenaren. Maar die schroefjes breken intern nogal snel. En dan kan je draaien wat je wilt.

Ik zou op zoek gaan naar een immitatie carburateur

Hmm. Dat plaatje zit er niet meer op, en de stel schroef is nog in prima staat. Scherpe punt. Lijkt mij ook niet te zijn uit geboord.. Ik blijf het vreemd vinden dat na intense reiniging, samen met een carburateur die niet heel vies was van begin af aan, nog steeds niet wil. Maargoed, als het ultrasone de Holy grail is dan moet ik daar maar aan geloven vrees ik.

Qua imitatie: zit je dan niet nog sneller met dit soort problemen? Namaak met dit soort fijne techniek is naar mijn weten nooit de beste oplossing
Bootje Warm Vlees

info:

Berichtdoor Renegade » 13 Jun 2026, 10:19

Bootje Warm Vlees schreef:Ook niet met een zuur bad, en visueel bewijs van open doorgangen?

Aluminium in een zuur bad ,ik neem aan verdund fosforzuur is een slechte combi.
Dat men alu velgen ermee schoonmaakt wil niet zeggen dat het ook goed is voor carburateurs
Ja, ook de allerkleinste gaatjes kwam de remreiniger na het bad uitspuiten.

Hetzelfde geld eigenlijk voor remreiniger.
Het is een produkt om de remmen van een voertuig mee te reinigen.
Waarom? Het is een "oplosser" .
Dat lost niet je problemen op,maar lost de weekmakers in o.a. rubbers op.
Als je daardoor vuiligheden en minuscule roetdeeltjes in de doorgangen van je carburateur krijgt ,dan ben je daar zelf debet aan,omdat je een produkt gebruikt dat voor andere doeleinden gemaakt is.
Remreiniger,prachtig spul om je remmen schoon te maken,echter een vijand voor rubberen afdichtingen .

Er is maar één ding wat zoden aan de dijk zet, goed ultrasoon (laten) reinigen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 13 Jun 2026, 11:10

Het is een feit dat je mengselprobleem hebt, wat het veroorzaakt weet ik niet.
Ik geef je alleen tips op basis van mijn ervaringen met deze motoren.

Ik schrijf immitatie omdat dit stukken goedkoper is dan orgineel, ja de kwaliteit zal minder zijn en daardoor de levensduur korter. Maar op een motor van 26 jaar oud.....

Zelfde toendertijd met de f 9.9 van Yamaha met hun beruchte cdi problemen, of 700 voor een orginele of 180 voor immitatie op een motor van 20 jaar oud. Maar je eigen afwegingen maken.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Outboard motoren