Zoals de titel beschrijft, ik krijg mijn 9.9 uit het jaar 2000 niet soepel stationair. Of eigenlijk, alles behalve volgas is niet lekker. De motor is met 1 zwengel aan het koord en de choke wel aan. Schiet dan in toeren omhoog tot ik de choke stop. Dan valt de motor terug in toeren en begint onregelmatig te lopen en langzaam uit te vallen. De enige manier om em aan te houden is de stationairschroef verder indraaien tot het moment dat het allemaal wel blijft draaien. Ga je ermee varen, dan is alles behalve volgas een probleem. Hokken stoten, dan weer meer rpm. Dan weer minder. Dan weer half uitvallen. Dan weer meer rpm.
Ik ben al een week bezig en begonnen met het volledig uit elkaar halen van de carburateur. Eventjes in water/citroensap mengsel gekookt en daarna alle doorgangen, hoe klein ook, doorgespoten met remreiniger en perslucht. Ik heb uit alle gaatjes remreiniger zien spuiten, en lopen dus ik ga er vanuit dat dit ding gewoon toch wel echt schoon is. Hij was überhaupt niet erg vies, van buiten en binnen.
Ik heb een nieuwe carburateur pakking, en een nieuwe intake pakking gemonteerd omdat het nogal richting valse lucht gaat is mijn idee. Geen enkel verschil. De mixture schroef doet ook geen moer. De float is gewoon hoe die altijd geweest is en naar mijn idee hoe deze fabrieksaf hoort te staan. Alle benzine leidingen zijn doorgespoelt. Nieuwe filter en de tank is schoon. Nieuwe bougies gemonteerd, alle ground straps schoongemaakt. Getest of de brandstof pomp niet lek is (van het blok gehaald en in de knijpbalg geknepen). Bouwt goed druk op en loopt niet terug de tank in.
Als de motor stationair draait en ik de choke weer wat gebruik stijgt de motor in toeren. Ik weet even niet of dit is wat een choke doet ten alle tijden, of dat dit een aanwijzing is voor een verkeerd mengsel maar ik heb 1jaar geleden gewoon met dit ding gevaren. Hij was altijd bij laag toeren cruisen een beetje onrustig maar het ging altijd prima.
Wat zie ik in godsnaam over het hoofd?