Slecht draaien Johnson 50 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor staun » 19 Mrt 2023, 22:51

Beste allen,

Nieuw hier... We bezitten sinds 3 jaar een bootje met een oudere Johnson 50 pk motor, 2 cilinder tweetakt.

Het motortje heeft wat mij betreft nooit heel goed gedraaid.
Meestal start het goed met behulp van wat extra gas geven. Echter is het toerental niet constant.

Ook gaat de motor bij stationair toerental regelmatig stilvallen, wat enorm lastig is bij overgang van voorwaarts naar achterwaarts.

De laatste twee vaarten (vorige zomer) is de motor een tikkend geluid beginnen maken.
Dit enkel wanneer in voor of achterwaarts, niet in neutraal.
Het tikkend geluid was 'in fase' met het toerental.

hier een link naar een filmpje van de draaiende motor. Het tikkend geluid is niet waarneembaar.

https://youtu.be/8TWJi45n1Pw

Zit er hier toevallig iemand die ons wat tips kan geven om dit euvel op te lossen?

Alvast enorm bedankt!
staun
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Mrt 2023, 22:07
ligplaats: Waasmunster
info:

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor chaea » 20 Mrt 2023, 08:11

Die loopt idd als een natte krant.
Hoe ik het hoor klopt er weinig van de afstelling, ofwel mengsel benzine/lucht/ontbranding is niet goed.
Dat de motor bijgeluiden gaat maken is niet vreemd als hij al tijden zo loopt.

Het is idd een oude motor en vooral erg dorstig, ik heb dit model in vele uitvoeringen gehad, ben er geen fan van.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor micha » 20 Mrt 2023, 15:04

Heb je al getest of hij wel vonkt op beide bougies? En misschien een compressie test gedaan?

ooit al een keer de carburateurs open gehaald?

motor is al behoorlijk op leeftijd. weet je of er onderhoud aan gepleegd is voordat jij hem kreeg want bij jou is het altijd zo geweest?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor staun » 21 Mrt 2023, 10:27

Bedankt al voor de snelle reacties!

Inderdaad, het ding draait niet goed. Ik zal al eens wat testen doen.

chaea schreef:Die loopt idd als een natte krant.
Hoe ik het hoor klopt er weinig van de afstelling, ofwel mengsel benzine/lucht/ontbranding is niet goed.
Dat de motor bijgeluiden gaat maken is niet vreemd als hij al tijden zo loopt.

Het is idd een oude motor en vooral erg dorstig, ik heb dit model in vele uitvoeringen gehad, ben er geen fan van.


Ik ben niet vies van wat motortechniek, echter zijn buitenboordmotortjes mij nog onbekend.
Is er ergens iets van een service manual te verkrijgen van die dingen?

Voorlopig heb ik ook nog geen deftige webshop gevonden met onderdelen voor moest het nodig zijn...

micha schreef:Heb je al getest of hij wel vonkt op beide bougies? En misschien een compressie test gedaan?

ooit al een keer de carburateurs open gehaald?

motor is al behoorlijk op leeftijd. weet je of er onderhoud aan gepleegd is voordat jij hem kreeg want bij jou is het altijd zo geweest?


De bougies test ik binnenkort eens.
We hebben de boot heel goedkoop kunnen kopen, hij was van wrakduikers op zee dus ik vermoed dat die wel met een goed onderhouden machine op zee willen gaan.

Wij hebben de motor na aankoop binnen gedaan bij een bootgarage in de buurt van Axel maar ik heb mijn twijfels of er iets aan gebeurd is toen.

Nogmaals dank
staun
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Mrt 2023, 22:07
ligplaats: Waasmunster
info:

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor Berto » 21 Mrt 2023, 12:21

Zelf heb ik voor mijn Johnson hier alles besteld: https://evinrudeshop.nl

Mijnes liep toenertijd ook niet heel geweldig.
Ik zou zelf beginnen met bougies verwijderen en schoonmaken en afstellen (of gewoon direct nieuw erin).
Carburateur in ieder geval schoonmaken maar setje nieuwe pakkingen, vlotternaald etc. kan nooit kwaad.
Brandstof filters eens schoonmaken, mogelijk zijn die vervuild.
En dan eens kijken wat die doet en ontstekingstijdstip redelijk zien af te stellen.

Maar als hij zo bij de bootgarage vandaan is gekomen zou ik niet tevreden zijn geweest.

Succes.
Berto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor micha » 21 Mrt 2023, 12:58

Je moet eerst vaststellen dat de motor het waard is om onderdelen voor te kopen.

En wellicht eerst de makkelijke dingen testen.

1. kijken of hij op beide bougies vonkt.
2. is de ontluchting van de tank open en is de tank & benzine schoon? kunststof tank of staal?
3. blijft de motor het zelfde lopen als iemand de knijpbal constant blijft inknijpen?
4. Zit er benzine in beide carburateurs?

Als het goed is heb je twee carburateurs. aan de onderzijde voor zit een schroef in je vlotterbak. Als je die bij beide los haalt zou de benzine daar uit moeten stromen. Ook als je dan nog een keer pompt dan zou er weer wat uit moeten komen.

Leen van iemand een compressie tester ( of bij een lokale garage) en doe een compressie test. Nu is de motor al ouder maar moet je wel rond de 8 bar aan compressie hebben op beide cilinders en niet te ver uit elkaar liggen.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor chaea » 21 Mrt 2023, 19:46

Ik denk dat je al heel ver komt als je je carbs (ultrasoon) reinigd en synchroon stelt.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor staun » 21 Mrt 2023, 23:49

micha schreef:Je moet eerst vaststellen dat de motor het waard is om onderdelen voor te kopen.

En wellicht eerst de makkelijke dingen testen.

1. kijken of hij op beide bougies vonkt.
2. is de ontluchting van de tank open en is de tank & benzine schoon? kunststof tank of staal?
3. blijft de motor het zelfde lopen als iemand de knijpbal constant blijft inknijpen?
4. Zit er benzine in beide carburateurs?

Als het goed is heb je twee carburateurs. aan de onderzijde voor zit een schroef in je vlotterbak. Als je die bij beide los haalt zou de benzine daar uit moeten stromen. Ook als je dan nog een keer pompt dan zou er weer wat uit moeten komen.

Leen van iemand een compressie tester ( of bij een lokale garage) en doe een compressie test. Nu is de motor al ouder maar moet je wel rond de 8 bar aan compressie hebben op beide cilinders en niet te ver uit elkaar liggen.


Dank je Micha, daar ben ik wat mee! Ik ga er mee aan de slag binnenkort. Eerst nog de tijd vinden.
Het is een stalen tank en als we varen doen we de dop los. Ziet er vanbinnen wel ok uit.

chaea schreef:Ik denk dat je al heel ver komt als je je carbs (ultrasoon) reinigd en synchroon stelt.


Dat kan in principe ook geregeld worden, maar impliceert volgens mij een nieuwe dichtingset voor carbu en luchtinlaat.
Tenzij ik me vergis kost dat per carbu €43 op evinrudeshop.nl. Niet goedkoop, zijn er alternatieven? :-)
staun
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Mrt 2023, 22:07
ligplaats: Waasmunster
info:

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor chaea » 22 Mrt 2023, 15:26

Zoals ik al schreef, een oude, dorstige en niet echt verfijnde motor waarbij de dagwaarde ook nog eens nihil is.


Je mag van mij 2x 43 euro uitgeven hoor, maar ik zou mij eerst puur richten op reinigen en andere bougies. Loopt hij daarna beter kan je altijd wat extra centjes investeren.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Slecht draaien Johnson 50 pk

Berichtdoor micha » 22 Mrt 2023, 16:40

Alternatief is de carburateur met de hand en perslucht schoonmaken . Zo ingewikkeld zijn ze niet, je kan ze zonder al te veel kennis uit elkaar halen en in elkaar zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=tgv5EAkkYcw
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten