Honda BF20 Corrosie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Honda BF20 Corrosie

Berichtdoor henkvd » 30 Jul 2020, 18:10

We zullen het wel horen. Ik denk van me zelf niet dat ik alle wijsheid heb, maar ....... denk echter dat ik TS op het juist spoor zet.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Martin65 » 30 Jul 2020, 19:51

Bedankt allemaal voor de vele reacties, ik ben echt blij met alle input.

De corrosie ontstaat inderdaad niet in de davits maar tijdens het varen met de bijboot. Ik had het hangen in de davits er alleen maar bijgezet om duidelijk te maken dat het bootje alleen maar in het water ligt als we er mee varen.
Het kabeltje wat iets beschadigd was is een dunne grijze kabel die van de spoel naar de bobine loopt. Het is inderdaad een hele goede tip om zonder kap te kijken en dan vooral als het al wat donker is.
De vonken lijken mij inderdaad ook hoogspanning omdat het veel vonkt maar er geen power achter zit zoals je dat met een kortsluiting van de accu hebt.
Het vonken komt ook alleen voor tijdens draaiende motor.
Om het te proberen met de accupolen losgekoppeld durfde ik nog niet aan. kan er dan niet wat doorbranden van de gelijkrichter?
De kabel die nu gataped is kan ik niet eenvoudig vervangen. Die kabel zit vastgesoldeerd aan de spoel en dat is dicht gegoten met een soort van epoxy. Er zal dus om dit uit te sluiten een hele nieuwe spoel op moeten. Of de dunne kabel beschermen met een soort dikwandig rubber of zoiets.
De anoden worden vervangen voor nieuwe, dit zullen aluminium worden.
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor Martin65 » 30 Jul 2020, 20:36

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Martin65 » 30 Jul 2020, 20:38

Op bovenstaande foto zie je een klein wit stipje op de kabelboom. In deze boom lopen meerdere draden waaronder ook 2 grijze waarvan er één iets beschadigd was.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2020, 21:41

Je hebt een serieus probleem, dat mag duidelijk zijn.
Hier op dit forum wil ik, en anderen je graag helpen maar is het beeldschermwerk, je zit op het juiste spoor en ik denk zoals Henkvd zegt dat de oplossing voor handen is.
Serieuze problemen vragen een zelfde aanpak, in dit geval is een Honda monteur (EricS) een aanrader.
Gruttepier

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2020, 21:51

Martin65 schreef:De kabel die nu gataped is kan ik niet eenvoudig vervangen. Die kabel zit vastgesoldeerd aan de spoel en dat is dicht gegoten met een soort van epoxy. Er zal dus om dit uit te sluiten een hele nieuwe spoel op moeten. Of de dunne kabel beschermen met een soort dikwandig rubber of zoiets.

Doe verstandig.Ga niet verder met zelf knutselen.
Je weet wat het kan betekenen voor je motor.
Beter nu even de beurs terkken,dan later je motor bij het oud ijzer gooien.
Gewoon spoel plus kabel vervangen.
Op die kabel zit een plekje.
Hoe komt dat? Puur door vonkvorming,of zitten er meer draden in.
Je kunt daar wel kortsluiting in hebben zitten.
Als de fabrikant het zelf afgekund had met tape of iets dergelijks,dan hadden ze dat zelf wel gedaan.
Nu niet.Dussssssssssss?
Succes ermee.
Kwokko

Vorige

Terug naar Outboard motoren