Yamaha f9,9ae propellor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha f9,9ae propellor

Berichtdoor Sanderstoop » 04 Feb 2016, 19:33

Hallo, ik heb een yamaha f9,9ae (6g8) uit 1993 de bekende werkmotor in het wit.
Ik zou graag iets meer snelheid willen bereiken met deze motor omdat mijn boot net niet in planee komt, nu zit er een werkpropellor op (11 3/4 x 9 1/4 R) maar deze is slecht omdat hij behoorlijk aangetast is door corrosie en de bladen een aantal voorwerpen op de bodem tegen zijn gekomen, moet worden vervangen dus...
Nou vraag ik me af welke maat en welke pitch propellor het goed doet op deze motor zodat hij geen overtoeren gaat maken maar ik toch iets meer snelheid behaal, mijn boot is een pc 430t een consoleboot die hetzelfde is als de garda 420 consoleboot.
Wie o wie kan mij hierbij helpen en of heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt.
Sanderstoop

ligplaats: Zaandam
info:

Re: Yamaha f9,9ae propellor

Berichtdoor henkvd » 04 Feb 2016, 20:55

Origineel kom je dan in de plastic schroeven terecht, of er schroeven van andere types oppassen durf ik niet te zeggen, dan hangt af van het aantal splines en de diameter van de schroefas.
T9.9 Dual Thrust, Plastic 11 3⁄4 11 6G8-45941-00-00
T9.9 Dual Thrust, Plastic 11 3⁄4 12 1⁄4 6G8-45945-00-00

Dit zijn de originele beschikbare schroeven, verder zal je het huidige max toerental varend moeten weten om een indicatie te krijgen welke maat ( 11 of 12,25 ) nog goed rond te krijgen is, sta er al van te kijken dat je tegen planeren aankomt, deze serie motoren heeft nml een grotere reductie in de staart dan de gangbare 2:1 een lager schroefas toerental puur om meer te kunnen trekken.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Sanderstoop » 04 Feb 2016, 23:17

Bedankt voor u reactie, eigenlijk ben ik niet zo kapot van die plastic propellors heb ze inderdaad wel gezien bij nion watersport... Zal de standaard schroef van zo'n zelfde motor maar dan de blauwe versie ook passen? Of heeft deze een compleet andere schroefas?
Sanderstoop

info:

Berichtdoor gast » 04 Feb 2016, 23:22

Ja die past, maar het gaat om de overbrenging van de motor zelf.
De High Trust is gemaakt om te werken en niet om te speeden
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 05 Feb 2016, 00:34

Het lagere schroefas toerental is op zich geen belemmering om te planeren, het staartstuk heeft een groter nat oppervlak, bij planeren is dat meer weerstand dan bij een niet werkmotor waar het staartstuk slanker is door de lagere overbrenging in de staart. Een schroef met dezelfde diameter en een grotere spoed zal dus meer snelheid kunnen opbrengen, mits het max toerental nog haalbaar blijft.

my 2 cents, zoek een 2e hands schroef voor weinig om het te proberen, nieuw zijn ze net wat te prijzig.
En voor de huidige schroef, haal de zwarte rubberflap er af, scheelt mogelijk net weer iets, voor deze toepassing remt het allen maar.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 05 Feb 2016, 08:00

henkvd schreef:Het lagere schroefas toerental is op zich geen belemmering om te planeren, het staartstuk heeft een groter nat oppervlak, bij planeren is dat meer weerstand dan bij een niet werkmotor waar het staartstuk slanker is door de lagere overbrenging in de staart. Een schroef met dezelfde diameter en een grotere spoed zal dus meer snelheid kunnen opbrengen, mits het max toerental nog haalbaar blijft.

Ach ja je kan ook de bumpers verwijderen van een Dafje en een andere maat banden monteren om toch binnen de 30 seconden op de 100 km per uur te zitten :lol:
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sanderstoop » 05 Feb 2016, 16:19

Hartstikke bedankt voor de nuttige reacties. Heb nog een vraag, past de eindoverbrenging van de blauwe yamaha ook in het staartstuk van de witte of kan je alleen de tandwielen overzetten? Heb het staartstuk nu uit elkaar voor revisie ivm lekke keeringen... En wat is een goede corrosie beschermer/primer voor blank aluminium?
Sanderstoop

info:

Berichtdoor gast » 05 Feb 2016, 17:15

De blokken zijn hetzelfde, je zal staarten kunnen wisselen.
gast

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren