Suzuki DT6

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DT6

Berichtdoor tryordie » 26 Feb 2026, 07:34

Beste Lezers,
Graag vraag ik bij jullie advies. Laatst heb ik een bootje en motor (suzuki dt 6) gekocht als projectje voor aankomende zomer. Om de impeller te vervangen moest ik de schakelstang losmaken/lostrekken uit de staart.
Nu is mijn probleem, ik krijg deze voor geen mogelijkheid meer terug en ik kom niet in het tandwielhuis. Wat is jullie advies hierin? Motor weggooien en een nieuwe kopen of is dit nog te redden?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
tryordie

ligplaats: Zwolle
info:

Re: Suzuki DT6

Berichtdoor benE » 26 Feb 2026, 08:11

Je hebt waarschijnlijk de schakelstang niet in het midden los geschroeft,maar de stang in het staartstuk eruit getrokken.
Daarmee heb je de stang over de aanslag getrokken,en krijg je deze niet zomaar terug.
De kogel die de stang in een versnelling houd,is er nu uitgeschoten.
Je zal het staartstuk uit elkaar moeten halen,en dan de schakelstang weer terug plaatsen.
En volgende keer de motor in achteruit zetten en de hoge moer in het midden van de motor los schroeven,dan blijft de halve stang in het staartstuk zitten.
Geen drama,maar wel wat werk,er is niets stuk.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor tryordie » 26 Feb 2026, 08:38

benE schreef:Je hebt waarschijnlijk de schakelstang niet in het midden los geschroeft,maar de stang in het staartstuk eruit getrokken.
Daarmee heb je de stang over de aanslag getrokken,en krijg je deze niet zomaar terug.
De kogel die de stang in een versnelling houd,is er nu uitgeschoten.
Je zal het staartstuk uit elkaar moeten halen,en dan de schakelstang weer terug plaatsen.
En volgende keer de motor in achteruit zetten en de hoge moer in het midden van de motor los schroeven,dan blijft de halve stang in het staartstuk zitten.
Geen drama,maar wel wat werk,er is niets stuk.

Ik denk alleen dat dat onbegonnen werk is, de staart is 1 geheel. Dat zou ik dan met een slijptol of iets dergelijks moeten doen.
Toch bedankt voor reactie. :D
tryordie

info:

Berichtdoor benE » 26 Feb 2026, 13:56

Je moet de tandwielen achter de schroef en de as eruithalen,dan kan je bij het schakel gedeelte.
Hoe denk je dat ze het er ooit in gekregen hebben.
Slijptol gaat wel sneller,maar is moeilijker weer waterdicht te krijgen. :lol:
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 27 Feb 2026, 23:55

tryordie schreef:Beste Lezers,
Graag vraag ik bij jullie advies. Laatst heb ik een bootje en motor (suzuki dt 6) gekocht als projectje voor aankomende zomer. Om de impeller te vervangen moest ik de schakelstang losmaken/lostrekken uit de staart.
Nu is mijn probleem, ik krijg deze voor geen mogelijkheid meer terug en ik kom niet in het tandwielhuis. Wat is jullie advies hierin? Motor weggooien en een nieuwe kopen of is dit nog te redden?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Waarom moet je in het tandwielhuis????
Je hebt alleen de schakelstang losgehaald, en ja daar zit een beetje expertise en handigheid.

Slijptol is fout

Rustig laten bezinken, nog eens kijken is goed.

Snap je het dan nog niet is slijptol nog steeds fout, geef dat ding dan aan iemand die er wat mee kan!!
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor benE » 28 Feb 2026, 08:35

chaea schreef:Waarom moet je in het tandwielhuis????
Je hebt alleen de schakelstang losgehaald,

Omdat zoals ik het begrijp heeft hij de schakelstang te ver uit het huis getrokken,en ligt de blokkeerkogel er nu onderuit geschoten.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 28 Feb 2026, 09:54

Dan mijn laatste zin vorige tekst
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor tryordie » 08 Mrt 2026, 07:47

Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ik heb de motor naar een watersportwinkel gebracht, ze gaan kijken of ze het kunnen maken.
tryordie

info:

Terug naar Outboard motoren