Suzuki DF 25

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Suzuki DF 25

Berichtdoor Dutchsea » 04 Mrt 2025, 19:24

Met de plunjer bedoel ik onderdeel 34 op de tekening https://www.allesmarine.nl/parts-finder#/drawing/694478
Deze zat helemaal vast. Wat is de functie van dit onderdeel?

Verder zat onderdeel 16 (screw,drain) zo dicht gedraaid dat deze geen lucht doorlaat. Het is in schroef met een punt waarmee het volume van de doorlaat van het buisje wordt geregeld. Een opening komt uit op de bovenkamer van de carburateur. Op de buiten opening zit een kort slangetje dat aan een kant in open verbinding staat met de buitenlucht. Lijkt mij een ontluchting/beluchting. Wat is de functie van deze stelschroef en klopt het dat deze helemaal standaard dicht staat?
Dutchsea

ligplaats: Amsterdam
info: Steelfish sloep met Suzuki DF25

Berichtdoor heuvels » 04 Mrt 2025, 20:03

Plunger denk ik om het stationaire toerental te regelen. Had ik ook last van met mijn vorige auto, die sloeg steeds af.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 04 Mrt 2025, 22:40

Dan is de kans groot dat je het probleem hebt gevonden.

Direct de tip om met E5 te varen ipv E10 ( of je moet de E10 direct verbruiken)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Dutchsea » 05 Mrt 2025, 08:59

Carburateur is weer netjes schoon en loopt soepel. Nu wachten tot de nieuwe pakkingen arriveren.
Dank voor het meedenken. Ik meld mij weer bij nieuws.
Dutchsea

Berichtdoor Dutchsea » 22 Mrt 2025, 19:03

Het duurde even voor ik alle onderdelen had ontvangen. Vandaag de carburateur teruggeplaatst maar daarvoor ook de thermostaat vervangen (dat bleek wel nodig te zijn).

Helaas loopt de motor toch nog onregelmatig.

Volgende checks daarna uitgevoerd.

1. Compressie gemeten: die is binnen specificatie en verschil in compressie tussen de 2 cilinders ook.
2. De weerstand van zowel ignition coils gemeten. Die zijn voor beide coils vergelijkbaar en lijken in orde. (Ik weet de waardes voor deze coils niet)
3. Brandstof tank geleegd en alle oude brandstof uit het systeem verwijderd (slangen, brandstof filter, vlotterkamer)

Het vervangen van de brandstof maakt wel verschil. De motor loopt beter met de nieuwe brandstof. Deze was blijkbaar toch te oud.

Maar de motor loopt nog steeds niet goed genoeg. Hij start prima en op hoge toeren, 20-30k rpm (bij veel gas geven) loopt hij netjes.
Maar op lage toeren gaat het toerental fluctueren tussen de 10 en 15k rpm zonder enige aanpassing aan de gashendel of iets dergelijks.
Ook slaat de motor af als je gas geeft en daarna weer gas terug neemt.

Heeft iemand een idee wat nog een probleem kan zijn?

Wat mij ook opviel is dat de motor SLECHTER gaat lopen als ik het luchtfilter verwijderen. Waarbij er dus makkelijker lucht in de carburateur kan lopen. Dat is precies tegenovergesteld van wat ik zou verwachten.
Dutchsea

Berichtdoor Leotje » 23 Mrt 2025, 00:07

[quote="
Wat mij ook opviel is dat de motor SLECHTER gaat lopen als ik het luchtfilter verwijderen. Waarbij er dus makkelijker lucht in de carburateur kan lopen. Dat is precies tegenovergesteld van wat ik zou verwachten.[/quote]

Als je het filter verwijdert en de motor gaat slechter lopen wil dat zeggen dat ie aan de arme kant staat. Je hebt de carburateur ultrasoon gereinigd maar heb je ook de sproeiers nog apart schoongemaakt of doorgeprikt met een koperdraadje o.i.d.? Vaak blijft er ook na ultrasoon reinigen toch nog een beetje aangroei in de sproeiers achter, en ook in de kanaaltjes in de carburateur. Hou er ook rekening mee dat als je E10 benzine gebruikt het mengsel armer wordt dan wanneer je benzine zonder ethanol gebruikt, bijvoorbeeld Shell Vpower of BP Ultimate. Dit omdat de calorische waarde van ethanol een stuk lager is.
Leotje

ligplaats: Leiden
info:

Berichtdoor Dutchsea » 23 Mrt 2025, 22:11

Te arm mengsel bij verwijderde luchtfilter was inderdaad ook bij mij opgekomen. Maar ik verwachtte niet zo een sterk effect. Maar waarschijnlijk is de sproeier zo gekozen/ontworpen dat die goed past bij de lucht toevoer met luchtfilter.

De carburateur en onderdelen zijn volledig gereinigd in de ultrasoon. Alles onderdelen zijn gedemonteerd voor ze in de ultrasoon gingen en achteraf geïnspecteerd, zeker de sproeiers.

De volgende onderdelen die ik nog op mijn radar heb zijn de brandstof pomp en de automatische choke.
Ik lees dat een defecte automatische choke onregelmatige toeren zou kunnen verklaren met name bij lage toeren.

Heeft iemand daar ervaring mee? (Wel een prijzig onderdeel)
Is de werking van de auto choke te testen?
Dutchsea

Berichtdoor Dutchsea » 03 Apr 2025, 22:27

Update:

Ik heb de elektrische choke getest en die doet wat hij moet doen. Ik meet 20 ohm weerstand en dat is een normale waarde. En er wordt 12v naar de choke gestuurd als het contact aan gaat. Tenslotte gaat de pin van de choke langzaam naar buiten als deze 12 volt krijgt. Die is dus in orde.

Op zich jammer dat deze in orde is want dan is nog steeds niet duidelijk wat het probleem is…...

Verder een nieuwe voltmeter geïnstalleerd. Die werkt nu weer en dat is toch wel handig.

Raadsel gaat verder:

Naast het eerder beschreven symptoom dat de motor alleen op hoge toeren draait het volgende:

Motor gaat veel harder lopen bij afsluiten lucht inlaat. Lijkt er op dat de motor te veel lucht krijgt.

Verder gaan de toeren heel snel van 20k naar 30k bij kleine beetje extra gas geven. Het is erg lastig een kleine beetje gas bij te geven.

En de meter valt uit, gaat naar 0 volt, bij hoge toeren! Geen idee wat dit veroorzaakt. Vrij vreemd.

Ik zit eigenlijk nu wel vast met eigen ideeën vwb de oorzaak.

Weet iemand nog iets.
Dutchsea

Vorige

Terug naar Outboard motoren