door Dutchsea » 22 Mrt 2025, 19:03
Het duurde even voor ik alle onderdelen had ontvangen. Vandaag de carburateur teruggeplaatst maar daarvoor ook de thermostaat vervangen (dat bleek wel nodig te zijn).
Helaas loopt de motor toch nog onregelmatig.
Volgende checks daarna uitgevoerd.
1. Compressie gemeten: die is binnen specificatie en verschil in compressie tussen de 2 cilinders ook.
2. De weerstand van zowel ignition coils gemeten. Die zijn voor beide coils vergelijkbaar en lijken in orde. (Ik weet de waardes voor deze coils niet)
3. Brandstof tank geleegd en alle oude brandstof uit het systeem verwijderd (slangen, brandstof filter, vlotterkamer)
Het vervangen van de brandstof maakt wel verschil. De motor loopt beter met de nieuwe brandstof. Deze was blijkbaar toch te oud.
Maar de motor loopt nog steeds niet goed genoeg. Hij start prima en op hoge toeren, 20-30k rpm (bij veel gas geven) loopt hij netjes.
Maar op lage toeren gaat het toerental fluctueren tussen de 10 en 15k rpm zonder enige aanpassing aan de gashendel of iets dergelijks.
Ook slaat de motor af als je gas geeft en daarna weer gas terug neemt.
Heeft iemand een idee wat nog een probleem kan zijn?
Wat mij ook opviel is dat de motor SLECHTER gaat lopen als ik het luchtfilter verwijderen. Waarbij er dus makkelijker lucht in de carburateur kan lopen. Dat is precies tegenovergesteld van wat ik zou verwachten.