Welke motor heb ik?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Welke motor heb ik?

Berichtdoor Haanhoefforum » 22 Mei 2024, 18:58

Hallo allen,

Ik hoop hier antwoord te vinden op de vraag welke buitenboordmotor ik heb, liefst type en bouwjaar...

Het betreft een yamaha 4pk 4t langstaart echter veel verder dan dit kom ik nog niet.
Helaas zit er op t bracket geen sticker meer, dus is mijn vraag wat ik kan achterhalen dmv nummers op het blok.

Kan iemand mij vertellen of bv het serienummer kan helpen in dit geval?

Alvast dank voor reacties!!
Haanhoefforum
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Mei 2024, 18:52
ligplaats:
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Amersfow » 22 Mei 2024, 21:42

Google is your friend
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Renegade » 22 Mei 2024, 22:46

Haanhoefforum schreef:Kan iemand mij vertellen of bv het serienummer kan helpen in dit geval?


Ons zou het al enigszins kunnen helpen door een duidelijke foto kan of meerdere van het object toe te voegen ,want op basis van je summiere gegevens gaat dat niks worden.
Het is hier geen kermis met en waarzegster achter een glazen bol helaas. :mrgreen:
Renegade
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor chaea » 23 Mei 2024, 06:41

Op basis van je gegevens maximaal 25 jaar oud.
chaea
 
Berichten: 807
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Haanhoefforum » 24 Mei 2024, 09:04

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat er mensen op fora zitten die als enige reactie geven dat google je grote vriend is. Dat haalt het complete bestaansrecht van fora onderuit. Kun je er dan echt alleen vanuit gaan dat mensen maar klakkeloos (zonder al uren zoeken) hier vragen gaan stellen? Wellicht is het zo dat ik nét niet de juiste vraag aan google heb kunnen stellen?

En nee, ik ga niet uit van een kermis, ik stel hier een heel gerichte vraag en die luidt of het serienummer helpend kan zijn. Daar zo ja of nee een antwoord op kunnen zijn, van mensen die daar wellicht ervaring mee hebben.

Nederige excuses voor mijn toon maar ik hoop gewoon op goed onderbouwde reacties, ik probeer hier mijn kennis te vergroten maar hoop dat wel op een fatsoenlijke manier te kunnen doen.

Foto's wil ik best plaatsen, daar heb ik even wat extra tijd voor nodig, maar dan wil ik wel graag weten of je dan aan opbouw en uiterlijk kunt zien wat bouwjaar en type is, oftewel; wat moet er op de foto's staan om meer te kunnen zeggen?
Haanhoefforum
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Mei 2024, 18:52
ligplaats:
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor heuvels » 24 Mei 2024, 09:49

1 minuut gegoogled op "yamaha buitenboordmoter serienummers motortype"

https://www.powerwatersports.nl/nl/welk ... ar-yamaha/

heb je hier wat aan?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Renegade » 24 Mei 2024, 10:35

Haanhoefforum schreef: Dat haalt het complete bestaansrecht van fora onderuit.

Ik denk dat jij de definitie van het woord "forum" compleet mis slaat.
Een "forum" is een discussie panel ,geen helpdesk van e.o.a. fabrikant van motoren etc.
Waar we kunnen helpen ,helpen we .
Maar verwacht niet van ons ,dat we op basis van niets zeggende tekst ,een pasklaar antwoord kunnen geven, en dat we een verlengstuk zijn van fabrikanten.
De dealers daarvan vinden het fantastisch , het scheelt hun onbetaalde tijd ,en kunnen ze doen waarvoor ze er zijn.

Je had er ook voor kunnen kiezen wel foto's te plaatsen i.p.v. een lap tekst met afbranderijen.
Op basis van een paar fotos van het object had ik dat kunnen vergelijken met wat ik hier heb staan.

Iedere plaatser van postings weet dat als je de grootste kans wilt maken op succes van een antwoord waar je iets aan hebt , dat je zo veel mogelijk zaken aan draagd die kunnen bijdragen aan dat succes.
Op veel fora wordt je daarop gewezen.
Wat jij gemist hebt, zijn die dingen.
Nee ,ik heb een probleem , vinkje hier vinkje daar ,en hup probleem op het www.

Ik wens je veel succes in het vinden naar een pasklaar antwoord.

En ik kan je nu wel een ander antwoord geven ,die je ook niet welgevallig is.

Op hetgeen jij in je eerste posting aandraagt ,geen gegevens niks verder niks, nog niet eens een serienummer, geen foto daarvan, wel vermelden dat het plaatje mist.
Dan gaan bij mij nu achteraf de haren al overeind staan ,en denk ik , " ga ik een heler helpen aan gegevens ,zodat ik straks een toestelletje op Marktplaats zie staan ,waarvan ik de gegevens heb aangedragen" ?
Moet ik nu nog denken dat je integer bent na zo'n afbrander?
Wat is de reden dat je dat ding niet op de nek hebt genomen,mee naar een dealer, maar doodsbenauwd dat deze een lijst heeft met uit diefstal afkomstige motoren ,en jij de sjaak bent?
Het zijn " tilbare motoren" ,die worden helaas het meest gejat.
Houd daar rekening mee bij het plaatsen van een hulpvraag.

Succes met je zoektocht naar oplossingen.

heuvels schreef:1 minuut gegoogled op "yamaha buitenboordmoter serienummers motortype"
https://www.powerwatersports.nl/nl/welk ... ar-yamaha/
heb je hier wat aan?

Die heeft hij nog niet gevonden heuvels ,dat is zijn probleem.
Renegade
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Mei 2024, 10:57

Het word tijd dat het weer een beetje lekker weer word en iedereen kan varen..
Wat een zure reacties allemaal weer... :roll:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Haanhoefforum » 24 Mei 2024, 13:14

Tsja, ik hoopte hier net als op andere fora mensen te vinden die het vooral ook leuk vinden om iemand met een vraag (zelfs als die misschien niet al te handig gesteld is) antwoord te geven.
Ik en vele anderen beleven fora gelukkig niet alleen als een plek om discussie aan te gaan. En niet reageren is natuurlijk ook een optie...

En ja, ik kan natuurlijk naar dealers op zoek gaan maar die zitten ook niet altijd te wachten op vragen over motoren die ze niet zelf verkocht hebben of in onderhoud hebben. Daarom koos ik voor een plek waar enthousiaste hobbyisten "samenkomen".

heuvels schreef:1 minuut gegoogled op "yamaha buitenboordmoter serienummers motortype"

https://www.powerwatersports.nl/nl/welk ... ar-yamaha/

heb je hier wat aan?


Dank voor deze maar helaas, dit was hit nummer één aan het begin van mijn zoektocht (dus had hem direct gevonden en dit was dus niet mijn probleem) maar geeft mij niet de gevraagde informatie omdat deze sticker niet meer op het bracket aanwezig is. Serienummer is gewoon nog wel netjes aanwezig op het blok en ik ken de herkomst van de motor, dus diefstal ben ik niet bang voor.

Wel wil ik nogmaals de vraag stellen: met welke foto's zouden we hier echt verder komen? Welke foto's zeggen wat over modelcode en bouwjaar?
Ik vraag dit niet omdat ik liever geen foto's wil plaatsen maar wel omdat ik, als ik foto's ga maken, zeker wil weten dat ik de juiste dingen fotografeer en niets over het hoofd zie of hier totaal irrelevante foto's plaats.
Haanhoefforum
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Mei 2024, 18:52
ligplaats:
info:

Re: Welke motor heb ik?

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Mei 2024, 13:18

Vaak kan je aan de stickers op de kap en het binnenwerk onder de kap zien om welke serie het gaat, dan ben je qua bouwjaar al een heel end verder.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten