Eerste bootje aanschaffen

Eerste bootje aanschaffen

Berichtdoor Serge82 » 02 Mei 2025, 11:15

Hallo allemaal.
Ik ben Serge, 42 jaar en nieuw hier op het forum. Maar ook nieuw in dit wereldje. Ons gezin en ik vinden het heerlijk om af en toe een bootje te huren en hiermee op het water te ontspannen. Dit hebben wij meermaals gedaan in de omgeving Ridderkerk op de Waal met een fluisterbootje, Heerlijk!!
Nu zijn we op het punt gekomen, dat we eigenlijk graag zelf een bootje willen hebben. Ik ben absoluut een leek op dit gebied, en heb geen kennis hierover. Vandaar mijn aanmelding hier. Want ik zie het met hulp van jullie, absoluut voor me.

Tot nu toe hebben wij gebruik gemaakt van fluisterbootjes, maar wij zijn wel op zoek naar een bootje met war meer power. Daarmee bedoel ik uiteraard geen snelheidsduivel, maar iets meer vermogen dan een fluisterboot is erg welkom.

Ook vinden wij het aantal personen belangrijk wat het bootje aan kan, omdat wij graag vrienden zouden willen kunnen meenemen. Ons gezin is met 4, en onze vrienden zijn ook een gezin van 4.

Het budget zal ong rond de €5000/€6500 zijn.

Wat betreft onderhoud, moet hij aangezien ons gebrek aan kennis
redelijk makkelijk te onderhouden zijn voor beginners.

Wie zou mij van adviezen en tips kunnen voorzien, waardoor mijn gezin en ik hopelijk binnenkort kunnen gaan genieten van ons eigen bootje?

Alvast bedankt!
Serge
Serge82

ligplaats:
info:

Re: Eerste bootje aanschaffen

Berichtdoor Oeverloos » 02 Mei 2025, 14:01

Je kunt misschien nog even doorsparen, Serge. Als je met een mannetje of wat op dat bootje van 6 k zit en er moet eentje plassen, dan kun je wel zorgen voor een emmer met een prettige rand voor de meiden, maar die hebben daar hele andere ideeën over. En dan heb je nog het buiswater, ook geen feest. De botenmarkt ligt er redelijk verlaten bij. Met een beetje meer, kun je naar een oude kruiser uit de jaren 70 kijken met een ijskast voor de chardonnay, een wc en stroom voor de kinderen. De kans dat je over een paar jaar nog vaart is dan een stuk groter. Je hebt wel het onderhoud, maar ook een mooi excuus om “even naar de boot te gaan”. Dat fluisteren kun je, denk ik, wel vergeten. Op het water is het gewoon dieselen met lawaai, walm, draaiende delen en schroefas vet onder de nagels. De meesten van ons zitten de hele dag achter een schermpje. Als je dan op je boot met bokkepoten en een vetspuit kan zwaaien dan heb je weer contact.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 02 Mei 2025, 14:57

Hallo Serge, wil jij je vaargebied beperken tot het Waaltje? Of ook verder? Voor zover ik weet kan je daarvandaan niet via een sluis de Oude Maas op.
Al gedacht aan een ligplaats? Best een dingetje... Of denk je aan een boot op een trailer?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Serge82 » 02 Mei 2025, 15:29

heuvels schreef:Hallo Serge, wil jij je vaargebied beperken tot het Waaltje? Of ook verder? Voor zover ik weet kan je daarvandaan niet via een sluis de Oude Maas op.
Al gedacht aan een ligplaats? Best een dingetje... Of denk je aan een boot op een trailer?

Hallo Heuvels, bedankt voor je reactie. Nee hoor, mijn vaargebied hoeft zich niet te beperken tot het waaltje. Verder kan ook. Ben zelf woonachtig in Ridderkerk, dus iets in de buurt zou prettig zijn. Maar een stukje met de auto rijden is ook geen probleem.

Ligplaatsen hebben we nog niet heel veel over nagedacht, aangezien we ook nog niks serieus op het oog hebben qua boot. Maar dat zou zeker nodig zijn tegen die tijd, aangezien ik geen plek heb voor een trailer met een boot er op. Maar alle tips en adviezen en aanraders zijn zeer welkom. Enig idee waar beschikbare ligplaatsen zijn in mijn regio?(Na verder onderzoek blijkt hetgene dat we leuk vinden consoleboten zijn. )
Laatst gewijzigd door Serge82 op 02 Mei 2025, 17:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
Serge82

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 02 Mei 2025, 15:41

Ter vergelijk; ik heb een sloep van 6,25m met een inboord diesel. En een gezin van 11, en dat is wel heel krap. Dus voor 8 man moet je minstens een boot 6-7m hebben, en inderdaad met een toilet en wat voorzieningen. Ik zou zoiets doen; https://www.botentekoop.nl/boot/1974-fa ... 0-9328282/
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Serge82 » 02 Mei 2025, 15:42

Oeverloos schreef:Je kunt misschien nog even doorsparen, Serge. Als je met een mannetje of wat op dat bootje van 6 k zit en er moet eentje plassen, dan kun je wel zorgen voor een emmer met een prettige rand voor de meiden, maar die hebben daar hele andere ideeën over. En dan heb je nog het buiswater, ook geen feest. De botenmarkt ligt er redelijk verlaten bij. Met een beetje meer, kun je naar een oude kruiser uit de jaren 70 kijken met een ijskast voor de chardonnay, een wc en stroom voor de kinderen. De kans dat je over een paar jaar nog vaart is dan een stuk groter. Je hebt wel het onderhoud, maar ook een mooi excuus om “even naar de boot te gaan”. Dat fluisteren kun je, denk ik, wel vergeten. Op het water is het gewoon dieselen met lawaai, walm, draaiende delen en schroefas vet onder de nagels. De meesten van ons zitten de hele dag achter een schermpje. Als je dan op je boot met bokkepoten en een vetspuit kan zwaaien dan heb je weer contact.

Hallo Oeverloos, bedankt voor je reactie. Heb even snel een Kruiser opgezocht. Maar dat is niet het type boot waar wij naar op zoek zijn. Heb weinig verstand van type boten, maar wij zoeken meer iets, waarop je allemaal buiten zit. Een toilet enz is ook niet nodig. Hetgene wat we tot nu toe wel leuk vonden is bijvoorbeeld een sloep(achtige boot). Ook consoleboten spreekt ons erg aan.
Heerlijk even met z'n allen dobberen op het water.
En misschien was ik niet heel duidelijk, maar hij hoeft ook niet te fluisteren. Ik wil juist meer power/vermogen, en ik begrijp natuurlijk dat, dat gepaard gaat met meer geluid.
Laatst gewijzigd door Serge82 op 02 Mei 2025, 16:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Serge82

ligplaats:
info:

Berichtdoor Serge82 » 02 Mei 2025, 15:49

Amersfow schreef:Ter vergelijk; ik heb een sloep van 6,25m met een inboord diesel. En een gezin van 11, en dat is wel heel krap. Dus voor 8 man moet je minstens een boot 6-7m hebben, en inderdaad met een toilet en wat voorzieningen. Ik zou zoiets doen; https://www.botentekoop.nl/boot/1974-fa ... 0-9328282/

Hallo Amersfow bedankt voor je reactie, ik snap dat een toilet handig zou zijn. Maar toch is dat niet het type boot, waar ik naar op zoek ben.Ik zoek iets waarbij we met z'n allen buiten kunnen zitten/liggen. Iets dergelijks als consoleboten of een sloep vind ik leuk, en het moet meer vermogen hebben dan een fluisterboot. En qua onderhoud moet het goed te doen zijn aangezien wij beginnelingen zijn. Maar ik zou niet weten, welk type boot nog meer geschikt is voor mijn eisen.
Serge82

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 02 Mei 2025, 17:34

Ik denk dat dit meer het type boot is dat je zoekt.

Groet, John

Bootje te koop
€ 3.250,00
https://link.marktplaats.nl/m2254124541 ... ialbuttons
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Serge82 » 02 Mei 2025, 18:38

Pieterse schreef:Ik denk dat dit meer het type boot is dat je zoekt.

Groet, John

Bootje te koop
€ 3.250,00
https://link.marktplaats.nl/m2254124541 ... ialbuttons

Ja Pieterse, dat begint er meer op te lijken. Alleen die kleur, maargoed... Zoiets maar dan met een stuur, stoel voor bestuurder en voor ong 6 personen.
Serge82

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 02 Mei 2025, 19:21

Het eiland IJsselmonde verlaat je niet zonder groot, druk en voor beginners gevaarlijk vaarwater te passeren.
Ik zou dus voorlopig in het Waaltje blijven varen.
Bij Barendrecht is een nieuwe jachthaven, die uitbreidingsplannen heeft.
https://wsvwaaltje.nl/
Ik zou daar maar eens informeren naar de mogelijkheden. Voor de rest kun je het m.i. wel schudden qua ligplaatsen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Even voorstellen