eerste motorboot aanschaffen

eerste motorboot aanschaffen

Berichtdoor bodegem » 12 Dec 2024, 18:30

Hallo,

Even voorstellen. Ik ben 61 jaar en binnen 2-3 jaar kan ik genieten van een welverdiend pensioen. Na enkele jaren met de camper hebben rondgereisd in Europa (en nu nog steeds) kwam het idee (feitelijk een jongensdroom), om een motorboot aan te schaffen. De bedoeling is om eens de pensioenleeftijd bereikt, en een zee van tijd in aantocht, met een boot de kusten van Frankrijk, Spanje, Italie, … te gaan verkennen. Daarom ben ik nu gestart met een cursus stuurbrevet voor de theorie. Maar ik heb geen enkele vaarervaring. Ik zou daarom een bootje willen aanschaffen om wat ervaring op te doen. Budget maximum 10.000 euro. Kan iemand tips geven die ook in deze situatie zat ? Groetjes Marc
bodegem

ligplaats:
info:

Re: eerste motorboot aanschaffen

Berichtdoor Oeverloos » 12 Dec 2024, 22:06

Hi Marc,
Welkom op het forum.
Je kunt eventueel overwegen een motorboot te huren.
Bijvoorbeeld een Barkas bij onze sponsor Yachtcharter Huibers onderaan de pagina.

Ik woon in Friesland en hier kun je ook prima leren varen.
In Sneek is een jachtverhuur bedrijf dat de Doerak verhuurt.
Daar hebben heel wat watersporters hun eerste ervaringen mee opgedaan.

Elk verhuurbedrijf heeft overigens wel een 10 m motorboot te huur voor een echtpaar.
Je ziet hier in het voorseizoen altijd nieuwe watersporters
oefenen met afmeren bij de gratis steigers van de Marrekrite,
met om vijf uur een Duveltje voor de relax.

Als de vrouw het leven op het water ook leuk vindt,
komt een zeewaardige motorboot van 13-15 m
voor de zonovergoten zuidelijke kusten eerder in zicht.

Ik ben zelf in 1987 zonder enige kennis van zaken begonnen
met een geleende polyester Saga 27 met een 50 pk Perkins 4108.
De eerste reis van Sneek naar Vlieland.
Laat ik het zo zeggen, de boot was heel wat beter dan de bemanning.
De scheepshond vond dat ook.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 13 Dec 2024, 06:24

Wat voor motorboot heb je ingedachten?
Wil niet neerbuigend overkomen, maar denk niet dat je budget toereikend is om een goed zeewaardig schip te kopen.

Binnenwateren dat gaat prima lukken met dit budget. Dat doen wij ook. :D
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor heuvels » 13 Dec 2024, 10:22

Ik vermoed dat Marc in België woont... minder mogelijkheden om in binnenwater te oefenen.
Wellicht met de camper naar Friesland en daar een weekje of zo spelevaren.
En intussen eens oriënteren wat er voor die 10.000 euri te koop is.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 13 Dec 2024, 11:58

heuvels schreef:... minder mogelijkheden om in binnenwater te oefenen.

Belgie heeft ruim voldoende waters om te oefenen hoor. Ga maar eens op zoek bij de Vlaamse Pleziervaart Federatie.

bodegem schreef:met een boot de kusten van Frankrijk, Spanje, Italie, … te gaan verkennen. Daarom ben ik nu gestart met een cursus stuurbrevet voor de theorie.

Marc,
Om de genoemde kusten te verkennen lijkt me eerder een zeezeiler van een meter of 12 op zijn plaats. Als motorboot kom je snel in de zeewaardige categorie van Pilot 44 motorboot en die liggen prijstechnisch dichter bij de €100.000 dan bij de €10.000

Maar zoek je voorlopig iets voor de binnenwateren kijk dan eens in de categorie pikmeer kruisers, de wat oudere modellen vallen misschien in je prijsklasse. Houd wel goed in de gaten dat de import-eisen in Belgie enorm streng zijn. Met name eigendomspapieren en CE certificering. Ik weet niet of er een vrijstelling is voor import van boten die ouder zijn dan de CE certificeringsplicht 1998 want ook een boot van voor 1998 kan ook CE-waardig gemaakt worden. Volgens mij is hier al eens eerder een topic geweest van iemand die een boot in Nederland aankocht met geen CE kon tonen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2024, 12:20

Wat is nu exact de bedoeling?

Eerst een bootje aanschaffen voor ervaring om daarna te gaan voor een motorboot om de genoemde kusten te verkennen?
Want zo lees ik het namelijk.

De tip om een Doerak te huren in Friesland is prima, dit zijn uitstekende boten om ervaring op te doen, echter zal het je amper helpen mbt kustwateren, dat is andere koek.

Wil je echt ervaring op doen op kustwater met een eigen bootje en jouw budget zou ik vooral kijken in de Shetland range. Dat zijn zeewaardige boten in verschillende vormen en maten en vallen ruim binnen je budget.
Ik zou echter wel eerst alles over getijden en windrichtongen etc bestuderen, wellicht een schipper vragen of je een keer mee mag.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Amersfow » 13 Dec 2024, 14:25

Als je via zee de kustplaatsen wilt invaren heb je (minimaal) in Belgie VB1 nodig denk ik. Wellicht op VB1 en VB2 gaan studeren. Mijn kotter is "beperkt zeewaardig" aldus de keurmeester; dat is dan met goed weer langs de kust. Maar ik zou zonder VB1+2 daar niet graag gaan varen. De Westerschelde en de shipping lanes zijn niet iets om lichtvaardig op te vatten.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 13 Dec 2024, 15:25

Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bodegem » 13 Dec 2024, 18:24

bodegem schreef:Hallo,

Even voorstellen. Ik ben 61 jaar en binnen 2-3 jaar kan ik genieten van een welverdiend pensioen. Na enkele jaren met de camper hebben rondgereisd in Europa (en nu nog steeds) kwam het idee (feitelijk een jongensdroom), om een motorboot aan te schaffen. De bedoeling is om eens de pensioenleeftijd bereikt, en een zee van tijd in aantocht, met een boot de kusten van Frankrijk, Spanje, Italie, … te gaan verkennen. Daarom ben ik nu gestart met een cursus stuurbrevet voor de theorie. Maar ik heb geen enkele vaarervaring. Ik zou daarom een bootje willen aanschaffen om wat ervaring op te doen. Budget maximum 10.000 euro. Kan iemand tips geven die ook in deze situatie zat ? Groetjes Marc

Bedankt voor de reacties. Wellicht heb ik het niet goed omschreven, maar het is de bedoeling om inderdaad de komende 2 jaar wat vaarervaring op te doen op binnenwateren in België of Nederland en daarvoor een bootje te kopen tot 10.000 euro. Later voor de kustwateren mag er dan een nulletje bij. Maar wat koop je nu best om mee te starten ? Een simpele motorboot, een kleine kajuitboot, ... heel veel aanbod en keuze. Is het verschil in lengte belangrijk ? Heb je beter enkele pk's op overschot of niet ? ... Groetjes
bodegem

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 13 Dec 2024, 19:04

Oke bedankt voor de duidelijkheid, dit maakt het al gauw beter kiezen.
Ik zou uitgaan van het gebruik van het schip.
- Gaat vrouwlief mee en wil je er meerdaagse tochten mee maken? Dan moet je meestal genoeg (kast)ruimte en enige luxe hebben. Maar die ervaring heb je met een camper al natuurlijk.
- Vaak heb je iemand nodig om bijv. een touwtje te hanteren of het stuur vast te houden als je moet plassen.
- Je zult niet gelijk willen jakkeren dus een motor van zo'n 25 PK voldoet prima om goed mee te komen.
- Als je samen gaat varen zul je met 9 meter goed af kunnen.
- PK overschot is meestal nutteloos, Je maakt alleen grotere golven en zuipt brandstof, de snelheidswinst is gering.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Even voorstellen