door Oeverloos » 06 Okt 2024, 19:21
Om te beginnen heb je geen vaarbewijs nodig om te varen op de binnenwateren,
de kustwateren of de Noordzee en Oostzee.
Dat heeft, net als in Denemarken, te maken met onze nautische geschiedenis en cultuur.
Iedereen mag varen.
Als je een vaarbewijs wilt kun je, denk ik, het beste een cursus in een groepje gaan volgen.
Ik vond dat indertijd gezellig en verhelderend.
Mijn cursusleider (een ervaren Noordzee zeiler) hield ons voor “laat tijdig je boeg zien”,
om duidelijk aan andere schepen je koers en bedoeling aan te geven.
Dat ben ik nooit vergeten.
En de gezelligheid met de andere bootje vaarders.
Je doet nergens zoveel contacten op als in de bootje wereld.
Op zo’n cursus leer je wat laterale- en kardinale tonnen zijn
en waarom ze met welke kleur aan welke wal liggen.
Wat een enkel of dubbel oranje licht op een brug betekent
en wat het betekent als het oranje licht van een brug uitgaat.
Dat moet je eigenlijk wel weten,
maar je kan dat ook gewoon opzoeken, hoor.
Hier in Friesland geldt dat als je aan je eigen wal vaart,
(dat is stuurboord wal)
je het al beter doet dan menig andere schipper.
Een marifoon is op ruim water heel nuttig.
Ik heb er twee die altijd aan staan (kanaal 16 en een werkkanaal).
Maar op zee kan je niet zonder.
Je moet hem wel hard genoeg zetten,
want daar mankeert het nogal eens aan.
Zoals een Nederlandse motorboot die duizend keer werd opgeroepen
door Great Belt Traffic
omdat er een aanstormende Russische olietanker (zonder loods?) in de vaargeul zat,
die door zijn diepte niet kon uitwijken,
maar geen reactie van onze landgenoot.
Leren varen doe je niet met een cursus vaarbewijs.
Daarvoor kun je het beste met een andere watersporter een dagje meevaren
en dan in voor of na seizoen bij een steigertje van de Marrekrite zelf oefenen.
Er kan je weinig gebeuren op de binnenwateren,
zolang je ver uit de buurt van de beroepsvaart blijft.
Hier in Friesland gebeuren de ongelukken vooral op het Prinses Margrietkanaal
als een jachtje van achter wordt overvaren door leeg vrachtschip
die niet over zijn boeg kan kijken.
Men vaart midden op het kanaal en houdt geen uitkijk naar achter.
In Duitsland vragen ze je om een vaarbewijs.
Dus toch maar goed dat ik het ooit heb gehaald.
In Denemarken vragen ze om je paspoort en
ze laten een drug hond door je schip lopen, zoals van de zomer,
vanwege je vlag.
Denen hebben geen geen vaarbewijs of marifooncertificaat verplichting.
En wij, Nederlanders, trekken geen zwem- of reddingvest aan.
Stukje cultuur dat elk jaar een paar levens kost,
door overboord plassen en een overkomende giek.
Op de Oostzee heeft elk Scandinaviër een reddingvest aan.
Met uitzondering van een bevriende Deense zeiler van 86 met een blauwe Albin Ballad,
die altijd in zijn eentje op het Skagerak en Kattegat voer.
Hij zei: “dat reddingsvest verlengt alleen de tijd tot je dood bent”.
(door de lage water temperatuur)
Wij zeiden toen, ja, maar met een reddingvest heb je een drijfend lijk
dat aanspoelt en dan heeft je vrouw tenminste een verklaring van overlijden..
Dus nu draagt die Deen ook een zwemvest.
Maar verder dragen Nederlanders geen zwemvest
en Friezen al helemaal niet.
Ik dus ook niet, maar ik moet van de schipperse.
Vanwege die verklaring.
Dus een vaarbewijs is niet echt nodig, maar ik zou wel het cursusboek lezen
en mee aan boord nemen.
Dan kun je opzoeken wat die borden langs de kanalen betekenen.
Vaarbewijs 1 is niet heel moeilijk, wel heel informatief.
Vaarbewijs 2 is redelijk pittig met allerlei theoretische berekeningen
met een passer, koersliniaal, stroming en deviatie.
Een marifoon als je op ruim water vaart of de rivieren.
Een marifoon cursus is vrij simpel te halen.
Zou ik dus doen.
Denk niet dat een mobile telefoon een alternatief is,
want dat is niet zo.
Met een zwemvest en een vaarcursus boek red je het wel.