Nieuw hier

Re: Nieuw hier

Berichtdoor bassie77 » 01 Okt 2024, 17:37

Data van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


groet Bas
bassie77
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Tuschmann » 02 Okt 2024, 07:06

Leuk om een keer te zien, dankje :) De temperaturen en luchtvochtigheid die je op diverse plekken uitleest, heb je daar bewust voor gekozen of doen bepaalde componenten die je toch al nodig had dat toevallig?
Wat is voor jou de reden geweest om voor een 24V boordnet te gaan? Ik twijfel daar nog een beetje tussen, beide spanningen hebben voor en nadelen en die vallen wat mij betreft voor het grootste gedeelte tegen elkaar weg.
Tuschmann
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 03 Sep 2024, 10:59
ligplaats: Biesbosch
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Amersfow » 02 Okt 2024, 10:13

Met 24v halveren je verliezen, zeker bij DC tikt dat denk ik wel aan. Maar artikelen voor 12v zijn veel beter verkrijgbaar dan de 24v versie. Een heel boordnet op 24v lijkt me een dure aangelegenheid worden. Beter het te beperken tot de echt zware gebruikers (startmotor, boegschroef en misschien inverter).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2174
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Wolf1 » 02 Okt 2024, 17:04

Als je de keuze noch hebt altijd 24V, in de tijd met alleen wat verlichting maakte het niet veel uit en inderdaad 12V is veel makelijker verkrijgbaar, maar tegenwoordig en de toekomst, er komt steeds meer electra aan boord en de vermogens worden steeds groter.
Dit is dan ook de reden dat er al met 48V gewerkt wordt ! En ik heb nog nergens een 48V marifoon gevonden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Amersfow » 02 Okt 2024, 17:14

Ha 48V begin je te voelen. Volgens mij gaat electrode lassen met 60v, als ik aan het lassen was in de regen voelde je weleens schokken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2174
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Wolf1 » 02 Okt 2024, 17:38

Amersfow schreef:Ha 48V begin je te voelen. Volgens mij gaat electrode lassen met 60v, als ik aan het lassen was in de regen voelde je weleens schokken.

Ja, en ?
Concludeer hier uit, dat het weer nieuw voor je is, als verhuurbaas wel een beetje met je tijd meegaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor bassie77 » 02 Okt 2024, 20:27

Tuschmann schreef:Leuk om een keer te zien, dankje :) De temperaturen en luchtvochtigheid die je op diverse plekken uitleest, heb je daar bewust voor gekozen of doen bepaalde componenten die je toch al nodig had dat toevallig?
Wat is voor jou de reden geweest om voor een 24V boordnet te gaan? Ik twijfel daar nog een beetje tussen, beide spanningen hebben voor en nadelen en die vallen wat mij betreft voor het grootste gedeelte tegen elkaar weg.


Hi, zoals reeds beschreven is het eigenlijk altijd beter om te kiezen voor 24V. Dit is dan ook mijn overweging geweest toen ik de boot ombouwde. Toen ik de boot kocht vorig jaar was deze heel basic uitgerust met een 12V systeem en een paar oude loodzuur batterijen. Ik wist vanuit onze vorige boot dat wij een 3.000 watt omvormer wilden installeren en vanuit persoonlijke interesse wilde ik Li-ion installeren. Voor zowel de omvormer als het batterij management systeem is het beter als de stromen lager zijn en dus was de keuze voor 24v snel gemaakt. Uiteraard moest ik dan elders weer omvormen naar 12v want zo was de bestaande installatie uitgerust.

Voor wat betreft de temperatuursensoren. Dit zijn zogenaamde Ruuvitags die via bleutooth communiceren met victron. Puur uit mijn nerderige interesse heb ik er een aantal geplaatst. Motortemperatuur en watertank temperatuur voor als het bijvoorbeeld vriest. (nog nooit onder 3 graden geweest). en retour en aanvoer temperatuur van de cv om de delta T te meten, maar ook om thuis te zien of de CV aanstaat. Zoals ik nu dus zag tot mijn verbazing. Dit blijkt de legionella bescherming te zijn die in de thermostaat zit. Deze moet ik uitzetten want dit kost energie.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag,

groet Bas
bassie77
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Tuschmann » 03 Okt 2024, 14:23

Oké, maar je hebt dus je 12V dynamo om de 12V redtops te laden en diezelfde laadspanning krik je op naar 24V om de 24V bank te laden?
Tuschmann
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 03 Sep 2024, 10:59
ligplaats: Biesbosch
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor bassie77 » 03 Okt 2024, 15:11

Tuschmann schreef:Oké, maar je hebt dus je 12V dynamo om de 12V redtops te laden en diezelfde laadspanning krik je op naar 24V om de 24V bank te laden?


Correct. Mijn 12V dynamo laad mijn 12V redtop en via een omvormer de 24volt accu. De boeg- en hekschroef waren al 24V, maar vroeger via zo'n serie parallel schakeling. Dat heb ik allemaal verwijderd. Die hebben dus 2 red tops in serie.

Op mijn wensenlijstje staat dus nog een tweede 24V dynamo. Ik heb genoeg solar in principe, maar stel het regent een paar dagen dan kan het kritisch worden en dan is het fijn als ik iets meer vermogen uit mijn dynamo kan halen.

Onderstaand is globaal mijn schema. Er zal wel iets gewijzigd zijn inmiddels (zonnepanelen zijn bijv 115 watt geworden ivm ruimte), maar in grote lijnen is het dit

Afbeelding
bassie77
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor kajoe » 03 Okt 2024, 17:51

Wolf1 schreef:Als je de keuze noch hebt altijd 24V, in de tijd met alleen wat verlichting maakte het niet veel uit en inderdaad 12V is veel makelijker verkrijgbaar, maar tegenwoordig en de toekomst, er komt steeds meer electra aan boord en de vermogens worden steeds groter.
Dit is dan ook de reden dat er al met 48V gewerkt wordt ! En ik heb nog nergens een 48V marifoon gevonden !
Gr. Wolf1

in mijn tijd meerdere marifoons gekocht voor groot schip, de eerste in 1973 waren alleen op 12 volt dus apart draatje van de accu getrokken van radio holland (bark 88 )later wist radio holland voor ons ze met 24 volt te leveren radio zeeland ook dus en de volgende werd ook gewoon op 24 volt geleverd sommige collega's hadden ze ook op 12 volt en zijn voor hun 2 de marifoon ook naar 24 volt gegaan dus niet o maar uit het rekje maar op bestelling .
maar ja hoe het nu is weet ik helaas niet 2 jaar geleden een icom gekocht maar op 12 volt tja hele bootje 12 volt .
kajoe
 
Berichten: 1437
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten