Nieuw hier

Re: Nieuw hier

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2024, 17:42

Laten denken is iets anders dan wat er werkelijk gebeurd?
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Amersfow » 30 Sep 2024, 18:11

OK. Maar het is niet zo binair. Ik kan per paneel zien wat die oplevert (zelfs een time Laps tonen) en dan zie je panelen opkomen, naar volle capaciteit gaan en dan weer verflauwen. Dus ook een paneel in de schaduw blijft bijdragen aan de opbrengst.
(laten denken is natuurlijk een oeroud fenomeen. Zoals in netwerkverbindingen dat het net lijkt of de verbinding er nog is, zonder echt data over te sturen, dan kost het geen data. Of een lange prater op een kanaal op de marifoon laten praten en dan zelf ff alle andere kanalen afgaan, en weer teruggaan naar de prater :D). Anyway, het moet wel een razend slim algoritme zijn, aangezien het toch allemaal over 2 draadjes naar de omvormer kan. Het zorgt er op eoa manier voor dat panelen niet lijden onder een paneel dat minder levert door bv schaduw.

Een analogie met een snelstromende rivier met allemaal sluizen erin of zoiets.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2024, 19:24

Amersfow schreef:OK. Maar het is niet zo binair. Ik kan per paneel zien wat die oplevert (zelfs een time Laps tonen) en dan zie je panelen opkomen, naar volle capaciteit gaan en dan weer verflauwen. Dus ook een paneel in de schaduw blijft bijdragen aan de opbrengst.

Dat gaat alleen op bij parallel geschakelde panelen, dus een kortere dagtijd !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2024, 19:32

@amersfow. Als je een tuinslang waar waterdruk opstaat dichtknijpt gaat ie ook druppelen
En als je wat meer op leeftijd bent. Gaat er ook wel iets druppelen :-)
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor bassie77 » 30 Sep 2024, 21:34

Goedenavond,

Wat achtergrond en gegevens:

Wij gebruiken onze boot tijdens de zomermaanden redelijk intensief, inclusief een 4 weken durende vakantie. Als ik kijk in mijn VRM portal van victron dan hebben wij vanaf 1 april tot 1 september 392 Kwh verbruikt in de boot. Dit is allemaal opgewekt met behulp van de zon. Ik heb nu de walstroom weer ingestoken omdat de accu's nu niet meer volgeladen worden, en dus het moment dat we weer walstroom nodig hebben nadert (Gaat automatisch bij SOC < 20%)

Het verbruik bij ons is dus gemiddeld per dag: 2,6KWh. Tijdens de zomermaanden hebben we 2 koelkasten, wifi, airfryer, oven etc gebruikt en warm water voor de douce (wel via een dieselgestookte verwarming, maar ventilator enz moet toch draaien.)

Nu ligt de boot stil met enkel 1 koelkast, wat sensoren en de wifirouter en is ons dagelijks verbruik ongeveer 1,5kwh.

Ik kan nog meer data delen indien dit door de vraagsteller gewenst is. Mijn doel was in ieder geval gedurende de zomermaanden walstroomvrij met behoud van comfort. Dat is aardig gelukt. Dit was het 1e jaar.

Tijdens de winter redden we het uiteraard niet doordat de CV draait.

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 01 Okt 2024, 09:11

En zoals het er nu naar uit ziet zal vandaag de walstroom weer aan gaan. SOC = 20,5% en geen zon. Dus het enige wat ik nu moet doen is controleren of het daadwerkelijk werkt.

zo zie je wel wat mijn ochtend ritueel is, even controleren hoe de boot erbij ligt.

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Okt 2024, 15:24

Bas, wat voor soort accu's heb je ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 01 Okt 2024, 16:21

Wolf1 schreef:Bas, wat voor soort accu's heb je ? ?
Gr. Wolf1

Hi Wolf,

Ik heb voor de huishoudbank 24V 304Ah LiFePo4 en voor de start, boeg- en hekschroef gebruik ik de RedTop van optima.

Ik heb e.a. vorig jaar geinstalleerd en tot op heden probleemloos. Ik heb zojuist even gekeken en inderdaad is de walstroom aangegaan en heeft de accu's tot 30% geladen. Daar "wachten" ze nu tot er weer voldoende zon komt of ze zakken tot 20% en laden tot 30%. Ik doe als er weinig zon is handmatig 1x in de 2 weken de accu's laden tot 100%.

Wat vooral fijn is is het feit dat de spanning nagenoeg niet zakt onder belasting. Voorheen hoorde ik bijvoorbeeld het koffietoestel "zingen" als de loodzuur accus zwaar belast werden en dus de accuspanning lager werd.

De enige aanpassing die ik t.z.t. nog wil maken is een tweede dynamo voor de LiFePo4 bank. Maar daar ik nadenk over een nieuwe motor (zoals in een ander topic besproken) stel ik dit nog even uit.

Ik heb net nog even wat aanvullende verbruiksinformatie bekeknen. Tijdens onze vakantie in augustus hebben we ongeveer 3,8kWh per dag verbruikt, en 3,6kWh opgewekt per dag door de zon. Dit zijn dus verbruikscijfers als je de boot intensief gebruikt.

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tuschmann » 01 Okt 2024, 17:08

Hoi Bas,

Dan zit het verbruik wel redelijk dicht bij wat ik zelf in theorie denk nodig te hebben. De 3,8kWh die je noemt vind ik dan nog reuze meevallen met de gebruikers die je eerder aangaf.

Afbeelding

Denk dat ik het meeste zo wel heb. Uitgaande van een zondag waar er 's ochtends een broodje in de oven gaat en er in de middag F1 gekeken moet worden :mrgreen:
Wat heb jij voor zonnepanelen dat je 3,6kWh opwekt op een zomerse dag? Blijft daar op zo'n dag als vandaag dan niet genoeg van over om zonder gebruik geen walstroom nodig te hebben?
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Berichtdoor bassie77 » 01 Okt 2024, 17:33

Tuschmann schreef:Hoi Bas,

Dan zit het verbruik wel redelijk dicht bij wat ik zelf in theorie denk nodig te hebben. De 3,8kWh die je noemt vind ik dan nog reuze meevallen met de gebruikers die je eerder aangaf.

Afbeelding

Denk dat ik het meeste zo wel heb. Uitgaande van een zondag waar er 's ochtends een broodje in de oven gaat en er in de middag F1 gekeken moet worden :mrgreen:
Wat heb jij voor zonnepanelen dat je 3,6kWh opwekt op een zomerse dag? Blijft daar op zo'n dag als vandaag dan niet genoeg van over om zonder gebruik geen walstroom nodig te hebben?

Nou, wij gebruiken inderdaad de airfryer, nespresso, en oven, maar een airfryer gebruikt eigenlijk maar weinig omdat hij vrij snel klaar is en ook niet de hele tijd op vol vermogen draait. Ik zit dat altijd in de gaten te houden en je ziet het vermogen fluctueren. We hebben zelfs meerdere malen gebruik gemaakt van een gourmettoestel. Dit zit allemaal in het gemiddelde verbruik. Dus je zit aardig goed. Uiteraard zitten er pieken bij. Ik kan wel wat data delen als je interesse hebt. ps. ook ik kijk Formule 1, dus dat zit er ook in haha.

Ik heb 1150Wp op de boot. Vandaag tot nu toe 1100Wh opgewekt, maar omdat de accu's steeds iets leger raken met 1500Wh per dag gemiddeld gebruik is vanmorgen even de walstroom aangegaan.

Ik vind het niet zo erg om walstroom te gebruiken, maar het idee om in de zomer onafhankelijk te zijn sprak me erg aan (bijvoorbeeld ankeren en toch alle comfort). Bijkomend voordeel is dat we de zonnepanelen en omvormer binnen een paar jaar hebben terugverdient.
groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen