Nieuw hier

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Tuschmann » 19 Sep 2024, 10:47

Amersfow schreef:Mooi als je het helemaal opnieuw kan aanleggen. Met de tegenwoordige led verlichting kun je volstaan met dunnere kabels, lagere amp zekeringen en hoef je weinig relais te gebruiken. Wellicht gelijk maar voorzieningen maken voor zonnepanelen, walstroom en een inverter voor 230V, vroeg of laat komt dat eraan.

Ja dat is zeker waar. Op dit moment is het nog even orde op zaken stellen. Zodra ik helder heb wat er allemaal in moet begin ik helemaal opnieuw, de bedoeling is om het in een keer goed te doen.
Heb een overzicht gemaakt met wat ik er allemaal in wil aan elektra en het verwachtte verbruik en dat is toch meer dan ik verwacht had.
Kom in totaal uit op zo’n 3,5kW per dag, /12 = 291A dus ik zoek zo’n kleine 600A aan capaciteit.
Zoals ik het nu een beetje in gedachten heb komen er 4 zonnepanelen op het dak (2x 2 in serie) met 2 laadcontrollers, een Victron Multiplus en 2 LiFePo4 330Ah accu’s. Daarnaast nog een aparte accu om te starten en een aparte accu voor de boegschroef.
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Berichtdoor Solita74 » 27 Sep 2024, 10:49

Wees voorzichtig met de bedrading gebruik de juiste kleur en maak een schema voor jezelf en bespaar niet op de kabels en zekeringen succes
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2024, 19:05

Tuschmann schreef:Kom in totaal uit op zo’n 3,5kW per dag, /12 = 291A dus ik zoek zo’n kleine 600A aan capaciteit.
Zoals ik het nu een beetje in gedachten heb komen er 4 zonnepanelen op het dak (2x 2 in serie) met 2 laadcontrollers, een Victron Multiplus en 2 LiFePo4 330Ah accu’s. Daarnaast nog een aparte accu om te starten en een aparte accu voor de boegschroef.

Die eerste zin, begrijp ik niets van !
Wat je zonnenpanelen betreft, ben van de serie schakeling terug gekomen (veel te veel last van schaduw).
Heb nu 2x 380Wp en kan daar 2 a 3 dagen mee liggen zonder zon, alleen daglicht, met een accu capaciteit van 260Ah 24V.
Die accu is voor alles, wel een generator met een kleine accu voor nood, gevoed uit het 24v boordnet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tuschmann » 29 Sep 2024, 10:19

Als ik van alle 230V en 12V verbruikers de uren optel kom ik op een verbruik van ongeveer 3,5kW per dag. Als ik dat deel door 12V (waar het uiteindelijk allemaal vandaan moet komen) kom ik op een accucapaciteit van 291Ah. Als ik de vuistregel van 2x de benodigde capaciteit hanteer kom ik op 582Ah op 12V. Jij zit daar met 260Ah op 24V niet ver vanaf..

Omdat het dak wat bol loopt dacht ik eraan om de 2 panelen die in dezelfde hoek liggen in serie te zetten. Ook omdat we niet vaak onder een boom oid zullen liggen.. Maar mochten daar andere tips voor zijn dan hoor ik het graag, er is nog niks in beton gegoten.
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Sep 2024, 11:21

Bij mij huis zit er een mini dinges op elk paneel. Dat zou dan beter zijn dan in serie. Het zorgt ervoor dat als er 1 in de schaduw zit, die niet de spanning of stroom omlaag haalt. Maar ik krijg maar 2 draadjes in de omvormer. Zou het niet simpeler zijn gewoon 2 sets (2 panelen en 2 omvormers) neer te leggen? (ik blijf het ingewikkelde materie vinden (omdat ik me er niet zo in verdiep)).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2024, 11:49

Amersfow schreef:Bij mij huis zit er een mini dinges op elk paneel. Dat zou dan beter zijn dan in serie. Het zorgt ervoor dat als er 1 in de schaduw zit, die niet de spanning of stroom omlaag haalt. Maar ik krijg maar 2 draadjes in de omvormer. Zou het niet simpeler zijn gewoon 2 sets (2 panelen en 2 omvormers) neer te leggen? (ik blijf het ingewikkelde materie vinden (omdat ik me er niet zo in verdiep)).

Zo ingewikkeld is de materie niet. Een en ander is sterk afhankelijk van de spanning die de panelen kunnen leveren. Ik heb 2 hoge spanning panelen (meer cellen dus) afkomstig uit de woningmarkt op het dak van de boot en die staan parallel wat dus optimale aansturing van mijn MPPT lader oplevert. Twee separate laders is niet nodig, wanneer 1 paneel minder levert in de schaduw bijvoorbeeld dan wordt er gewoon minder geladen. Heb je slechts twee simpele paneeltjes uit de watersportmarkt dan is het misschien handiger om die in serie te zetten op een MPPT lader.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2024, 00:49

@amersfow. Dat dingetje heet een optimizer wat op jou thuis paneel zit
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2024, 13:52

sinty schreef:@amersfow. Dat dingetje heet een optimizer wat op jou thuis paneel zit

Aa, iemand die er verstand van heeft, hoe werkt die optimizer, mijn panelen zijn al uitgevoerd met diodes, welke bij schaduw, een aantal, door schaduw blokkerende cellen door verbindt, wat doet die optimizer dan nog ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2024, 15:20

@wolf1. Een optimizer kan geen schaduw weg filteren en kan de instraling van de zon niet sterker maken. Door de diode in een paneel wordt het beschaduwde deel ge by-past en kan dus geen schade aanrichten aan het paneel. Een optimizer kan en gaat daar niets aan veranderen. Zo n optimizer verbruikt zelf ook nog energie Zo zie ik het
Maar electronica aan boord loopt vind ik persoonlijk Erg uit de hand, alles moet met zoveel mogelijke techiek worden uitgerust bij een hoop boot bezziters. , en die zitten savonds met een waxine lichtje aan naar buiten te kijken
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor benE » 30 Sep 2024, 16:50

Aa, iemand die er verstand van heeft, hoe werkt die optimizer, mijn panelen zijn al uitgevoerd met diodes, welke bij schaduw, een aantal, door schaduw blokkerende cellen door verbindt, wat doet die optimizer dan nog ?
Gr. Wolf1
[/quote]

Een optimizer laat de rest van het systeem denken dat het paneel wat in de schaduw ligt gewoon nog werkt,en daardoor zakt de spanning van de rest van het systeem niet in.
benE

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen