Amersfow schreef:Mooi als je het helemaal opnieuw kan aanleggen. Met de tegenwoordige led verlichting kun je volstaan met dunnere kabels, lagere amp zekeringen en hoef je weinig relais te gebruiken. Wellicht gelijk maar voorzieningen maken voor zonnepanelen, walstroom en een inverter voor 230V, vroeg of laat komt dat eraan.
Ja dat is zeker waar. Op dit moment is het nog even orde op zaken stellen. Zodra ik helder heb wat er allemaal in moet begin ik helemaal opnieuw, de bedoeling is om het in een keer goed te doen.
Heb een overzicht gemaakt met wat ik er allemaal in wil aan elektra en het verwachtte verbruik en dat is toch meer dan ik verwacht had.
Kom in totaal uit op zo’n 3,5kW per dag, /12 = 291A dus ik zoek zo’n kleine 600A aan capaciteit.
Zoals ik het nu een beetje in gedachten heb komen er 4 zonnepanelen op het dak (2x 2 in serie) met 2 laadcontrollers, een Victron Multiplus en 2 LiFePo4 330Ah accu’s. Daarnaast nog een aparte accu om te starten en een aparte accu voor de boegschroef.