Nieuw hier

Nieuw hier

Berichtdoor Tuschmann » 14 Sep 2024, 09:34

Goedemorgen allemaal!

Mijn naam is Wouter (38) en samen met mijn vriendin sinds vorige week eigenaar van een “omgebouwde Beja kruiser”, dat althans hoe de verkoper hem noemde :D
De vorige eigenaar is begonnen met opknappen, het onderschip en een gedeelte van het interieur is gedaan. Het bovenschip moet nog geschilderd en qua elektra zit er op de startmotor en boegschroef na eigenlijk nog niks op of aan. Er zit dus nog een berg werk aan maar ik denk dat de basis goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor jkos » 14 Sep 2024, 13:29

Allereerst welkom op het forum.
Als ik zo de foto’s eens bekijk is de basis meer dan voldoende.
Veel succes met het project en houd ons op de hoogte van de vorderingen.

Mvg,

John
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor Tuschmann » 14 Sep 2024, 14:27

Hallo John,

Dankjewel en ga ik zeker doen!
Tuschmann

info:

Berichtdoor chaea » 14 Sep 2024, 15:00

Hoi, ziet er goed uit hoor.
Veel succes en laat je bij tegenslag niet uit het veld slaan.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Tuschmann » 15 Sep 2024, 21:37

Hoi Chaea,

Dankjewel en no worries, zonder wrijving geen glans haha..
Ben vandaag al wel wat opmerkelijke zaken tegengekomen aan boord. Zal in de projecten categorie een topic starten want het is misschien wel leuk om sommige dingen te delen.

Groeten, Wouter
Tuschmann

info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Sep 2024, 11:10

Allereerst welkom op het forum.
Leuk project en je hoeft kennelijk vrijwel geen oude aanleg meer te slopen. Alsof je een vers casco in gaat bouwen.
Enig idee wat het bouwjaar van deze BEA is?
Succes!
Aad
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Tuschmann » 16 Sep 2024, 13:46

Hoi Aad,

Ik heb geen flauw idee van het bouwjaar, vorige eigenaar ook niet en die hield het daarom maar op 1980.
Zou in principe wel achter wat meer informatie willen komen qua historie maar ik heb geen idee hoe ik zoiets aan zou moeten pakken.

Er hoeft inderdaad niet al te veel uit gesloopt te worden en daar ben ik best blij om want wat er wél in zit is niet iets om heel gelukkig van te worden..

Een of andere Frankenstein, kan er verder weinig over zeggen :mrgreen:
Afbeelding

Naast de niet vast zittende polen zien we op de achtergrond stiekem een kabel van rood naar geel gaan..
Afbeelding

Stuurwiel zit niet vast..
Afbeelding

Schakelaar voor de boegschroef, zo te zien is de massadraad gebruikt als spanning voerende draad..
Afbeelding

Daarnaast ligt de ongezekerde + voor de startmotor gewoon los over de spanten heen, levensgevaarlijk allemaal...
Moge duidelijk zijn dat álles eruit gaat..
Tuschmann

info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Sep 2024, 15:06

Bouwjaar voor 1998 is prima, hoef je je niet meteen druk te maken om eisen CE normering. Het is dan nice to have maar niet verplicht.
Alles eruit is een goed plan. Wel uitgebreid documenteren en zonodig detailfoto's nemen tenzij je zegt die paar dingen die weet ik wel dat bouw ik zo opnieuw.
Slechts alleen de motor en een boegschroef lijkt is niet ingewikkeld. Foto1 die je als "Een of andere Frankenstein" duidt toch wel op iets meer dan alleen motor en boegschroef zo te zien. Groen/geel gebruikt als spanning voerende draad is niet verboden, dit kan je zo laten en bijvoorbeeld over het zichtbare groen/geel gedeelte een rode krimpsok te doen. Ali levert dit in ruim assortiment voor weinig of moet je per-se op zoek naar een kabel met andere kleuren aders? Wel is het veel beter om de aders goed af te werken met knijp-ogen voor draden en pers-ogen voor accu kabels.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Tuschmann » 16 Sep 2024, 19:26

Haha ja het lijkt heel wat, er lopen overal kabels als voorbereiding maar er is er geen enkele van aangesloten. Het is echt alleen boegschroef, startmotor, dynamo en een lampje in het plafond.
Tuschmann

info:

Berichtdoor Amersfow » 17 Sep 2024, 22:19

Mooi als je het helemaal opnieuw kan aanleggen. Met de tegenwoordige led verlichting kun je volstaan met dunnere kabels, lagere amp zekeringen en hoef je weinig relais te gebruiken. Wellicht gelijk maar voorzieningen maken voor zonnepanelen, walstroom en een inverter voor 230V, vroeg of laat komt dat eraan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen