Even Voorstellen; Andries Koornstra

Even Voorstellen; Andries Koornstra

Berichtdoor koornstraa » 06 Jul 2024, 19:01

Nieuw hier, heb jaren geleden een boot gehad maar verkocht! Ten Broeke kruizer 8,5 meter met een ouwe BMC 40 PK. Volgens mij ben ik op het water geboren… aangezien mijn ouders altijd een boot hebben gehad en we daar elk weekend wel op de friese wateren te vinden waren. Mijn vader was een vervent sportzeiler in een BM’er ook wel een 16 kwadraat genoemd. Dus varen zit wel een beetje in mijn bloed, wat zoveel betekend niet voor de wal liggen dus… vanaf een uur 7 ‘s ochtends touwtjes los en kijken waar het schip strand. Smiddag vier uur voor de wal en kijken hoe de rest van de bootjesvaarders naarstig naar een plekkie aan de wal en of in de haven het laatste plekkie zoeken.
Ben 53 jaar en getrouwd, twee zoons 13 en bijna 15. Hobby is eigenlijk wel luieren, sleutelen (heb een Landrover Freelander V6 sleutelauto) waar ik graag in mag rijden haha, tussen het sleutelen door!)

Aangezien vrouw en kinderen niet vaak meegaan en ik wel wat vaker wil gaan varen heb ik een Nidelv 24 Spitsgatter voor weinig op de kop kunnen tikken. Keerkoppeling wilde niet in zijn vrij, dit de prijs van de aanschaf behoorlijk heeft kunnen drukken. Nadeel hiervan is wel dat het een gokje is wat je koopt… Het scheepje ziet er schoon en netjes en goed onderhouden uit en gaat winters op de wal in een loods. Hiermee werd de keuze iets minder stressvol. Ben ook nog wel een beetje handig in sleutelen en een Volvo Penta is een lekker simpel blokkie die zijn sporen wel heeft verdient in de scheepswereld. Dus angst voor de motor is er eigenlijk niet. Vandaag even een ander keerkoppelinkje gehaald voor 400 euro een koopje! Zat namelijk ook nog een compleet blok aan vast, met allemaal mooi Volvo Penta MD2B reserve onderdelen! Hoe mooi is dat?!

Dan nu even gelijk maar even een technisch vraagje, keerkoppeling zit vast aan het MD2B blok met vier inbusbouten, maar kan nergens vinden wat het aanhaalmoment van deze bouten zijn…. Iemand toevallig deze data beschikbaar en of een werkplaats boek over de Volvo Penta MD2B? Houd ik mij graag aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Andries Koornstra,
Lemmer.
koornstraa

ligplaats: Lemmer
info: Nidelv24 Spitsgatter

Re: Even Voorstellen; Andries Koornstra

Berichtdoor Amersfow » 06 Jul 2024, 20:03

Welkom. Mooi plaatsje, heb er eens 6 dik geleden tijdens het skutsjes silen. Je moet toch aanhalen een halve slag tot voor die breekt? :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 06 Jul 2024, 20:14

Daar heb je weer zo'n antwoord waar ts niets aan heeft. Als je er geen verstand van hebt en je bent eenzaam, ga dan gewoon naar Facebook.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Jul 2024, 21:03

Chagrijn
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 06 Jul 2024, 21:26

koornstraa schreef:Dan nu even gelijk maar even een technisch vraagje, keerkoppeling zit vast aan het MD2B blok met vier inbusbouten, maar kan nergens vinden wat het aanhaalmoment van deze bouten zijn…. Iemand toevallig deze data beschikbaar en of een werkplaats boek over de Volvo Penta MD2B? Houd ik mij graag aanbevolen.

Als ik ergens geen aanhaalmomenten van kan vinden, dan probeer ik die zelf uit te zoeken met mijn momentsleutel,door die steeds een paar Nm's strakker te zetten ,totdat ik geen klik meer hoor.
Dan 1 tandje terug.
Voorwaarde is wel ,dat de boel nog vast moet zitten,en niet inmiddels is losgehaald.

Maar je kunt natuurlijk altijd @Eagle een pb-tje met de vraag sturen.
Dat is wat dat betreft een olie mannetje in de spitsgatwereld.
Als die het niet weet,dan weet niemand het.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor eagle » 06 Jul 2024, 22:52

Volvo Penta geeft geen moment op voor deze vier M10 inbusbouten 8.8.

Standaard moment is 54 N.M

Check meteen de staat van de kunststof meeneemschijf..
Haal de hele klapbare stuurzittingkast maar weg (2 scharnieren), en het kleine vloerdeeltje erachter ook.

Check de afstelling van het bedienmechanisme van de koppeling:
In het midden (iets uit het midden..) van de bedienhefboom zit een bout; onder de kop ervan liggen shims, die bepalen hoe diep de boutsteel in de koppeling steekt ( lang verhaal).
Kabel wegnemen. hefboom met de hand een aantal keren schakelen om gevoel te krijgen ( hefboom draait, maar duikt ook iets).
De bout eruit draaien, en een shim wegnemen, bout er weer in, en weer met de hand schakelen; dat moet net als voorheen aanvoelen. Herhaal dit; telkens een shim minder, totdat er weerstand wordt gevoeld. Er is nu Een shim te weinig! Laatste shim weer terug plaatsen; klaar!

Ik zal kijken of we nog een werkplaatshandboek hebben, eventueel in het Zweeds....

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 06 Jul 2024, 22:57

Is je machine een MD2b, of een MD11c??

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 06 Jul 2024, 23:00

Wel eerst motorolie aftappen/uitzuigen!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor koornstraa » 07 Jul 2024, 11:05

Het betreft hier de MD2B met monoshift keerkoppeling, staat geen aanduiding op de inbusbouten vandaar de vraag even
Laatst gewijzigd door koornstraa op 07 Jul 2024, 11:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
koornstraa

Berichtdoor koornstraa » 07 Jul 2024, 11:09

Heb een reserveblok opgehaald, hier zit de koppeling achter, olie die hierin zit is brandschoon, dat van die shims zal in even kijken, ligt toch op de werkbank
koornstraa

Volgende

Terug naar Even voorstellen