Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2020, 11:00

Elk schip kan harder dan zijn rompsnelheid, als je er maar genoeg power in stopt.
De motor ervoor bestaat niet, maar theoretisch kan de Berge Stahl planeren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Kwokko » 17 Aug 2020, 11:49

Marie Christina schreef:Elk schip kan harder dan zijn rompsnelheid, als je er maar genoeg power in stopt.
Theoretisch kan de Berge Stahl planeren.

Geloof ik helemaal niks van.
Ten eerste ,al zou de motor bestaan,dan nog komt dat ding niet uit het water.
Zijn hele onderwatervorm leent zich daar niet voor.
Er zit nergens iets dat,dat hem een liftend vermogen bied,tenzij je er een Kranoplan van maakt.

Jij bouwt graag modelboten.
Bouw het maar na,desnoods van plastic,en vul het gewicht,want dat hoort er ook bij,maar aan met accu's zodat je genoeg power kunt toevoegen,en je zult zien,dat het ding niet gaat planeren.
Niet enkel het vermogen is van belang,maar ook de rompvorm,en het neerwaartse gewicht.
Speedboten zijn van koolstof of een andere lichte kunststof,en hebben veel vermogen,en een vorm om een "liftend" te kunnen zijn.
Kwokko
 

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor heuvels » 17 Aug 2020, 12:20

Als je vanaf nul het toerental verhoogt, zal de snelheid in het begin lineair oplopen met het toerental. Tot op een gegeven moment de snelheid achterblijft bij de toeren. Dit is je rompsnelheid en het moment waarop de golven steeds groter worden en het brandstofgebruik steeds hoger.
Rompsnelheid is uit te rekenen, de lengte, vorm en diepgang van het schip zijn belangrijke factoren. De meeste sloepen zijn plomp van vorm en hebben een lage rompsnelheid, evenals rubberboten. De rompsnelheid van mijn scheepje is ongeveer 9 km/u, dan maak ik een zeer beschaafd golfje en gebruik ongeveer 1,5 liter diesel per uur. Een sloep met de zelfde snelheid laat de golven vaak over de beschoeiing klotsen. Een onbeladen binnenvaartschip kan je met 15 km/u bijna rimpelloos voorbij varen.
Sloepen die gemaakt zijn om te kunnen planeren kun je meestal herkennen aan allerlei vinnen aan de zijkant.
En o ja... De rompsnelheid is in diep en groot water een paar km/u hoger dan in een slootje, waar je tegen je eigen boeggolf op vaart.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Amersfow » 17 Aug 2020, 12:30

Ik heb een rib-je van een paar duizend dat supersnel in plane gaat en een sloepje voor relaxed met meerderen varen. Ook met 9km is het voor kinderen al leuk. Een snelvarende sloep is een compromis tussen beiden. Ik zou zeggen koop een ruime sloep met 15pk diesel en een snelle RIB op trailer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2020, 13:48

Kwokko schreef:="Marie Christina"]Elk schip kan harder dan zijn rompsnelheid, als je er maar genoeg power in stopt.
Theoretisch kan de Berge Stahl planeren.


Geloof ik helemaal niks van.

Het was dan ook overdrachtelijk bedoeld, Kwokko. ;)

En inderdaad, ik modelbouw en krijg de Geopotes 14 met goed volgeladen batterijen inderdaad in plané. :)
In het filmpje hieronder heeft het bootje al een poosje gevaren (dus geen volle batterijen meer) en geef ik slechts half gas. :)
https://www.youtube.com/watch?v=3TclbrZSxG4
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor bas » 17 Aug 2020, 14:37

Hoe verschaal je een gewicht in modelbouw? Als ik het gewicht van de geopotes 14 neem en deel door 350 van het schaalmodel kom ik op een heel raar getal uit voor een bootje van een paar centimeter? :lol:
maar idd, theoretisch kan alles in planee / rompsnelheid halen als je er maar genoeg power in stopt. Heeft niks van doen met rompvorm e.d.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Amersfow » 17 Aug 2020, 14:48

Mijn eerste plané was in een Pioneer10 (lompe plastic bak); met 2 4PK mercuries en 1 benzine tank (elke paar tellen slang wisselen :D ) Die kon dus ook in plané. Ik vraag me af of mijn 6,25 pk blijft drijven met zoveel pk dat hij de boeggolf overstijgt. Heeft met geveegde kont niets aan liftend vermogen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Popeye » 17 Aug 2020, 18:21

Bij een staverse jol heb ik toch zo mijn twijfels. Misschien komt de neus zover omhoog dat hij/zij het luchtruim kiest!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2020, 20:12

bas schreef:Hoe verschaal je een gewicht in modelbouw? Als ik het gewicht van de geopotes 14 neem en deel door 350 van het schaalmodel kom ik op een heel raar getal uit voor een bootje van een paar centimeter? :lol:
maar idd, theoretisch kan alles in planee / rompsnelheid halen als je er maar genoeg power in stopt. Heeft niks van doen met rompvorm e.d.

Dat was wat ik eigenlijk duidelijk probeerde te maken.
Dat bootje is overpowered met een te grote schroef
Dit ten opzichte van een relatief klein gewicht.
Dan wil hij wel. :)

Het heeft geen moer met bootjes te maken, maar als zo iets a-vliegtuigs als een raket ten gevolge van voldoende power kunt laten "vliegen" kan je een bulk carrier theoretisch laten planeren.
Alles wat je nodig hebt is een nog niet bestaande krachtbron en een dito motor. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Popeye » 18 Aug 2020, 13:12

Marie Christina schreef:Alles wat je nodig hebt is een nog niet bestaande krachtbron en een dito motor. :mrgreen:


Met bijvoorbeeld een straalmotor (niet schroefaangedreven dus ) kom je denk ik een heel eind, en zal opstijgen en neerstorten ook tot de mogelijkheden behoren! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten