Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor sebas » 23 Jul 2020, 10:55

hoi,

Mijn naam is Sebastian, 42 jaar.
Ik heb mijn vaarbewijs 1 ongeveer 2 jaar geleden gehaald en altijd wel iets gewild met de watersport.
Waar ik vroeger met vrienden in kleine polyester of wat grotere speedbootjes erop uit ging ben ik nu gericht op een andere vorm van watersport.
Ik ben voornemens samen met mijn vriendin een 2e hands motor kruiser aan te schaffen zodat we een vakantie met onze kinderen in Nederland kunnen houden.
En daarnaast natuurlijk leuke weekend/dag tripjes kunnen maken.
Nu hebben wij een mooi bootje gevonden maar ik ben natuurlijk nog compleet onervaren waar op te letten bij aanschaf.
Dus vandaar een aantal vragen en vast hebben jullie nog veel tips waar op te letten.

Op dit moment kijk ik naar een 10,80 meter / 3,25 breed / 2,45 hoog / 0,85 diepe kruiser met 7 slaapplaatsen (4 vast, 3 los).
Een Peugeot Indenor diesel 68pk en een boegschroef.
Daar heb ik geen vaarbewijs voor nodig maar ik ben toch graag met enige kennis onderweg ;)

Vraagjes ;
- Hoe zit het met eigendomsregistratie van een boot zonder registratie kenteken (immers de boot is kleiner dan 15 meter en vaart niet harder dan 20km/h).
- Zijn dit schepen die je zou moet laten keuren door een bootkeuring of kun je zelf goed wat zaken nalopen ?
- De motor is een Peugeot Indenor diesel, zijn er specifieke zaken om op te letten ?
- Met welk interval zou je een boot in de anti fouling moeten zetten ?
- Hoe bescherm je een boot tegen diefstal ? Volgens mij zitten er geen contactsloten o.i.d. op.

Wat betreft kosten, ik kom op een aantal posten ;
- ligplaats/milieu heffing/walstroom/touristen belasting
- verzekering
- winterstalling (met in/uit water)
- motoronderhoud --> hoe vaak zou dit horen ? En wat kost zo iets ?
- boot onderhoud --> anti fouling / schilderen / overige zaken ? Waar moet ik aan denken ?
Mis ik hier nog zaken ?

Het is voor mij compleet nieuw om een grotere boot te besturen maar ik ben daarin niet geheel onvoorbereid of roekeloos.
Dus kennis op doen over zaken als sluizen/dieptes/doorvaart etc, aan/afmeren, vastleggen/knopen etc probeer ik te verkrijgen door veel te lezen en videos te bekijken.
Wij zijn voornemens om met de boot vanuit de aanschaf plaats in Friesland terug te varen naar een haven bij ons in de buurt tussen de Maas en Waal.
Ik vraag mij af of de eigenaren van andere kruisers de vaarervaring ook zelf hebben opgedaan of eerst in de leer zijn geweest ?

Kortom, alle advies is welkom :)
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor Amersfow » 23 Jul 2020, 11:08

- Hoe zit het met eigendomsregistratie van een boot zonder registratie kenteken (immers de boot is kleiner dan 15 meter en vaart niet harder dan 20km/h). --> niet van toepassing. Zorg voor een rekening bij aankoop, verder niets nodig
- Zijn dit schepen die je zou moet laten keuren door een bootkeuring of kun je zelf goed wat zaken nalopen ? --> kijk onder de vloerluiken hoe de bilge eruit ziet. Als dat roestig is wellicht op helling laten zetten en laagdikte meten.
- De motor is een Peugeot Indenor diesel, zijn er specifieke zaken om op te letten ? --> ik haat ze, maar ben bevooroordeeld, heel veel boten hebben ze. Ik heb liever een japanner als zo'n oude ex-automotor
- Met welk interval zou je een boot in de anti fouling moeten zetten ? --> elke 3 jaar; of je verwijderd een keer zwemmend de schelpaangroei
- Hoe bescherm je een boot tegen diefstal ? Volgens mij zitten er geen contactsloten o.i.d. op. --> goed kettingslot, vastmaken op paal en boot zonder de mogelijkheid dat de bevestiging simpel wordt losgemaakt

- ligplaats/milieu heffing/walstroom/touristen belasting --> zorg dat je een ligplaats hebt, die zijn momenteel schaars. Walstroom en belastingen zijn in principe alleen nodig als je ermee op vakantie gaat
- verzekering --> doe een WA verzekering, of beter nog een all-risk. Niet verplicht.
- winterstalling (met in/uit water) --> staal en polyester kan gewoon in het water blijven
- motoronderhoud --> hoe vaak zou dit horen ? En wat kost zo iets ? --> reken op een motorvervanging van ~10kEur ergens in de komende jaren. Dan kan het alleen maar meevallen.
- boot onderhoud --> anti fouling / schilderen / overige zaken ? Waar moet ik aan denken ? --> zo gek je het zelf maar wil maken. Goede verf is duur. Houtwerk vraagt jaarlijst onderhoud. Staal liefst ook, alle roestplekken bewerken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1904
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor aatv » 23 Jul 2020, 11:17

hoi sebas, welkom

ikkan je niet op alles antwoord geven wel op een paar punten,

antifouling, hangt af welke je er op smeert maar haalje de boot uit het water in de winter dan moet je
in het voorjaar weer nieuwe smeren. laat je hem in het water dan zegt de een om de twee drie jaar
en de ander laat hem 5 jaar liggen. heb boten gezien die na 10 jaar pas nieuwe deden en die zagen
er zo slecht nog niet uit.

motoronderhoud. jaarlijks nieuwe olie en filter olie verzuurd als de motor lange tijd (winter) niet draaid.
en verse olie en filter is altijd een goed idee. bij natte uitlaat de inpeller controleren eventueel vervangen.
bij aanschaf boot ff vragen hoelang die er al inzit. kijk of de motor veel blauwe rook heeft dit duid op olie
verbruik en slijtage. witte rook meestal koppakking lek. luisteren of de motor netjes en regelmatig loopt.

verzekering, ik heb een boot van 8mtr. betaal 15 euro pm voor een casco verzekering (diefstal inbraak schade van buitenaf)
de maatschappij kan als eis voor verzekeren een dikte meting van het onderwaterschip vragen. niet goedkoop maar
dan weet je wel of de bodem nog dik genoeg is.

laat de boot voor aankoop uit het water halen zo kun je de onderkant inspecteren.
kijk goed naar roestvorming binnen in de boot en bij de raamranden. nog even nieuwe bekleding in
de boot voor verkoop duid meestal op verborgen roest en andere ellende. boten roesten van binnen uit
onder water valt dat wel mee.

kijk zeker de hele conditie van de elektra na!!!! dit is bij veel boten een gevaarlijke spaghetti boel!!

kijk op mijn draadjes "bootje opknappen" en "nieuwe elektra in de boot" dan weet je wat je kan tegenkomen.
is ook mijn eerste boot en hij zag er netjes uit toen ik hem kocht. tot ik ik ging opknappen.

heb mijn boot in dordrecht gekocht en naar wessem gevaren. op mijn verzoek is de vorige eigenaar
mee gevaren daar hij de boot beter kende dan ik. daarna is ie op mijn kosten met de trein terug gegaan.
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor aatv » 23 Jul 2020, 11:49

Hou er ook rekening mee,al lijkt een boot nog zo leuk, je alles kwa onderhoud en reparatie
of zelf moet kunnen,kennissen hebt die je gratis helpen als je het zelf niet kunt of een hele
grote zak geld moet hebben als je het moet laten doen. niet om je af te schrikken maar
het is nu eenmaal zo!
kleine indicatie, werf waar mijn boot ligt onderwaterschip stralen 1000/1500 euro
boot laten verven 7 a 8000 euro.
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor sebas » 23 Jul 2020, 12:05

aatv schreef:Hou er ook rekening mee,al lijkt een boot nog zo leuk, je alles kwa onderhoud en reparatie
of zelf moet kunnen,kennissen hebt die je gratis helpen als je het zelf niet kunt of een hele
grote zak geld moet hebben als je het moet laten doen. niet om je af te schrikken maar
het is nu eenmaal zo!
kleine indicatie, werf waar mijn boot ligt onderwaterschip stralen 1000/1500 euro
boot laten verven 7 a 8000 euro.
greetzz aat


Hi Aat,
Ja dat is wat mij nog wel wat onduidelijk is.
Hoeveel werk..
Want deze grootte boot zal uit het water getild moeten worden door een kraan en in een loods gezet moeten worden.
En dan zou ik e.v.t zelf kunnen verven en dergelijke. Wat dat kost aan tijd en geld heb ik nog geen idee van.
Dat is nog ook wel het gene wat mij aan het twijfelen brengt, de kosten naast de aanschaf en het daadwerkelijke varen.
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor sebas » 23 Jul 2020, 12:08

Ik had een kort overzicht gemaakt van de te verwachten kosten ;
Ligplaats 1140,75
Toeristen belasting 46,75
Milieu toeslag 62,5
Electriciteit 52,5
Verzekering pm 360
winterstalling 750
Kosten per jaar 2360

En dan nog het daadwerkelijke onderhoud....
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor aatv » 23 Jul 2020, 12:32

sebas, reken voor een boot verven 1 liter verf per mtr2 en goede verf is niet goedkoop.
maar hoe beter je de boot onderhoud des te minder werk en kosten! als je iets doet aan een boot
doe het meteen goed half werk aan een boot werkt niet en kost veel daarna. en je zult er
tijd in moeten steken. ik had na aankoop vrij snel besloten de hele boot te renoveren.
ik kan gelukkig en met een beetje hulp hier op het forum alles zelf. heb een bootje van
8mtr als ie klaar is dan heeft het me met aanschaf en renovatie een 15.000 euro gekost
en 4 jaar werk. maar dan heb ik wel een boot in nieuwstaat daarna. dan is het een kwestie
van goed onderhouden en lekker varen. tevens als je een renovatie doet weet je precies
waar de aandachtsplekken in de boot zitten. ook kun je als je iemand kent die verstand van
boten heeft vragen mee te gaan kijken. hier op het forum zullen ook zeker mensen zijn die in
je buurt wonen en met je mee willen gaan voor advies.

1ltr verf gerekend vanaf kaal. dus grondverf en lak bij elkaar in meerdere lagen.

voor aanschaf boot goed overwegen wat je wil. wil je de luxe van thuis of mag het kamperen zijn maar dan op een boot.
hoe oud zijn de kinderen en hoelang en vaak willen ze nog mee. allemaal zaken om aan te denken. een grote boot is
nu misschien aantrekkelijk maar straks ben je nog samen en is kleiner genoeg.. mijn 8 meter boot heeft straks plaats
voor 4 volwassen en twee kids tot een jaar of 10 of 5 volwassenen. tis maar hoe je de indeling hebt.
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor Kwokko » 23 Jul 2020, 13:07

Amersfow schreef:Ik haat ze, ik heb liever een japanner als zo'n oude ex-automotor.

Dat is natuurlijk klinkklare onzin,wat je daar zegt,want honderd om één heeft die motor nooit,maar dan ook nooit in een auto gezeten.
Dus van ex-automotor is totaal geen sprake.
Uit jou praat kan ik dus uit opmaken,dat een DAF ook niet deugd,ook voor vrachtwagens gemaakt.Ook ex-automotor toch?
Toch liggen ze in veel scheepjes.
Mitsubishi's komen van oorsprong uit tractoren en auto's .
Yanmar heeft ook voor de grotere motoren, truckmotoren in hun serie zitten(Scania)
Tegenwoordig worden VW motoren gemariniseerd door derden. Ex-automotor dus.
Mercedes heeft nog nooit gemariniseerde motoren gemaakt,toch liggen er in vele boten een Mercedes motoren.Ex auto-motor?

Waar je bij een Peugeot-Indenor op moet letten,is of deze losse cilinderbussen heeft,of niet.
Die met losse cilinderbussen hebben de laatste tijd meer onderhoud nodig,omdat deze bussen in rubbers gevat zijn,en deze rubbers worden hard,en dan zakken de cilinderbussen onderuit.
Deze motoren stammen uit de tijd van de Peugeot 404 en 504,waar ze van dezelfde lijn afkwamen als die,die in de auto's gingen.
Niet elke motor ,dat van de band afrolt,komt in een auto terecht.
Motoren worden gemaakt in motoren fabrieken,en worden pas bij de assemblage van een voertuig samengevoegd bij de rest van de onderdelen,waar een auto uit bestaat.
Maar ze hebben een beter leven gehad in een boot,dan in een auto,want anders hadden ze allang en breed bij de Hoogovens in de smeltpan gelegen voor een ander doel,want in een auto krijgt een motor meer op zijn donder,dan in een plezierjacht.
En het is niet meer dan logisch dat nu deze motoren zo veel aandacht opeisen? 50 - 60 jaar na dato?
Maar slecht zijn ze nooit geweest.
Is een Yanmar dan zoveel beter? Nee dat niet,maar wel bijna 2 keer zo duur.
En voor Wouter wil ik nog iets meegeven,wees in het vervolg iets genuanceerder,want een Volvo Penta uit die tijd,zit ook niks Penta's eraan in die klasse,want dat was ook een Peugeot-Indenor motor,en ook Vetus had ook Peugeot-Indenor motoren.
Kwokko
 

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor Amersfow » 23 Jul 2020, 13:32

I know, het is ook persoonlijk en vol vooroordelen ;-) Heb té veel ellende met Mercedes en Peugeot meegemaakt dat ik er ooit weer 1 wil (tot een "gereviseerde" peugeot die in het 2e seizoen bij meer dan 1200 toeren te warm raakte en onder de 1100 toeren oliealarm gaf, zo van Friesland naar Harderwijk gesukkeld en toen Mitsubishi in laten bouwen). Motoren uit deze generatie https://www.autoscout24.nl/auto/peugeot/peugeot-404/ en https://www.vanderaa-autos.nl/site/wp-c ... nton11.pdf en https://www.flickr.com/photos/janbarnier/4693639008 hebben de liefde en aandacht nodig die ik ze niet wil geven ;-) Ik schaam me. Ik zoek altijd op japanse motoren (of eventueel origineel VP); het aardige is dat boten die dat hebben niet eens zoveel duurder zijn dan boten met Dafs enzo. Wel dunner gezaaid natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1904
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Sebas is hier nieuw en heeft wat vraagjes

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2020, 13:41

Een liter verf per vierkante meter? :o

Je moet het wel uitsmeren als je het aanbrengt, hoor. :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast