Dennis stelt zich voor

Dennis stelt zich voor

Berichtdoor dvdstelt » 18 Mei 2020, 12:16

Goedendag,

Ik ben Dennis uit Alblasserdam (net onder Rotterdam) en wil me meer verdiepen in watersport. Door Alblasserdam ligt de Alblas een leuk afgesloten riviertje waar je maximaal 6km per uur op mag.

Ik heb momenteel een sloep met 5pk motor er achter hangen. Ideaal voor mijn 4 kinderen. Dacht ik tenminste. Tot je erachter komt dat er maar 1 is die af en toe gaat varen. Zelf vind ik het wel erg leuk en wil heel graag meer met de boot weg. Eventueel met gezin of vrienden. Dan mag het ook wat harder. Ben bezig mijn vaarbewijs te halen. Dan wil ik wel een boot die over de rivier kan en. En dan liefst ook met een band erachter of wakeborden voor de durfal. Of bijvoorbeeld een dagje ergens heen, zoals naar Haringvliet of Biesbosch of iets dergelijks.

Nu vind ik zelf de Oud Huijzer boten erg mooi. Ik zat eerst te kijken naar de 570 (of opvolger 580) maar die is niet extreem ruim. Voor €2000 meer heb je dan de 616 die hogere rugleuningen heeft en meer ruimte. In die drie kan een motor van 60PK in.

Nu vroeg ik mezelf echter af of dit een juiste keuze is. Kan zo'n tender fatsoenlijk op de rivieren een stuk varen en kun je er fatsoenlijk achter wakeborden? Theoretisch zou hij zo'n 45 à 50km per uur gaan met een 60PK. Uiteraard niet met het hele gezin erin.
Daarnaast gaan boten in dit seizoen (voorjaar) extreem hard. Zeker door Corona. Bij elke dealer hoor ik dat alles constant weg is, voordat het binnen is.

Mijn vragen

  • Is een tender bedoelt voor wat ik er mee wil, of kan ik beter een ander type boot aanschaffen?
  • Is Oud Huijzer een goed merk? Zijn er andere merken waar ik beter naar kan kijken?
  • Een nieuwe boot is vrij prijzig, ik zit al snel aan de 30.000 of 35.000 voor de Oud Huijzer 616 die ik wil. Kan ik beter wachten tot na het seizoen? Scheelt dit qua kosten?
  • Blijft de boot én de motor een beetje waardevast?

Alvast bedankt voor de tips!
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor rotterdammer » 18 Mei 2020, 13:32

Er worden nu massa's nieuwe schepen verkocht omdat door Corona er lang niet zoveel recreatiemogelijkheden zijn. Ik weet bijna wel zeker dat lang niet iedereen weet waar die aan is begonnen. Ze kopen een boot en weten niet waar ze die moeten stallen, of het blijkt dat het varen toch tegenvalt, of kosten rondom stallen is te hoog, het brandstofverbruik is hoger dan ze dachten, en wat al niet meer kan tegenvallen. Daardoor zie ik het er best wel van komen dat vanaf eind dit jaar de eerste schepen tweedehands weer op de markt komen. Dat alleen al drukt de prijs. Afhankelijk van hoeveel mensen er vanaf willen, hoe lager de waarde gaat zijn. Ik denk daarom dat zeker de komende periode een dergelijke boot minder waardevast is dan je zou verwachten. Maar dat kan ook in jouw voordeel werken, want je zou er ook voor kunnen kiezen om nog even te wachten op de schepen die straks tweedehands worden aangeboden.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor Boekanier » 18 Mei 2020, 13:42

Het is nu de ideale tijd om te verkopen.. veel mensen gaan niet naar het buitenland op vakantie, de te koop liggende boten zijn sneller verkocht als voor de corona. In de haven naast ons stonden er vorige week vier te koop en in een week zijn ze allemaal verkocht, ze gaan als warme broodjes.. Ik denk als je een jaar wacht dat er veel mensen zijn die de boot weer verkopen en je voor veel minder geld een leuk schip kan kopen... wij denken er nu ook aan om ons schip te verkopen (dit omdat wij een groter schip op het oog hebben).. dus als je interesse hebt.. :D :lol:
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor bas » 18 Mei 2020, 19:17

Ha Dennis, welkom.

Alblasserdam....Dan heb je gelijk het vraagstuk te pakken waar je je boot gaat leggen. Vanaf de Alblas de rivieren op doe je niet "even", dan moet je buiten de dam in de haven gaan liggen. De genoemde sloepen zijn verder prima voor de rivieren. Een bandje erachter zal ook nog wel gaan Maar voor wakeboarden met volwassen kerels is 60 pk veel te weinig. Met wat kunst en vliegwerk zal je er best iemand mee uit het water getrokken krijgen als die persoon een beetje meewerkt maar eigenlijk is het 1 grote ergernis.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor dvdstelt » 18 Mei 2020, 19:41

bas schreef:Alblasserdam....Dan heb je gelijk het vraagstuk te pakken waar je je boot gaat leggen. Vanaf de Alblas de rivieren op doe je niet "even", dan moet je buiten de dam in de haven gaan liggen.


Daar ben ik me van bewust :-) Ze willen de sluis weer open gooien op de Dam, dus ik hoop dat dit inderdaad gaat gebeuren binnen enkele jaren.

bas schreef:De genoemde sloepen zijn verder prima voor de rivieren. Een bandje erachter zal ook nog wel gaan Maar voor wakeboarden met volwassen kerels is 60 pk veel te weinig. Met wat kunst en vliegwerk zal je er best iemand mee uit het water getrokken krijgen als die persoon een beetje meewerkt maar eigenlijk is het 1 grote ergernis.


Hmmm, interessant. Komt dit door het type sloep, of puur door de 60PK erachter?
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor bas » 18 Mei 2020, 20:17

Boarden achter een sloep heb ik niet zozeer ervaring mee, wel achter een consoleboot met hetzelfde vermogen die qua gewicht nog iets lichter was.
Dat vermogen is gewoon te weinig om echt wat uit te richten. Leuk om eens een dagje te spelen en aan te rommelen maar als je serieuze plannen hebt veel te weinig.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor heuvels » 18 Mei 2020, 21:04

dvdstelt schreef:Daar ben ik me van bewust :-) Ze willen de sluis weer open gooien op de Dam, dus ik hoop dat dit inderdaad gaat gebeuren binnen enkele jaren.

Dat wordt een nieuwe sluis bouwen dus. Bij ons in Maassluis was de Monstersche Sluis ook zowat 50 jaar dicht, en vorig jaar is de restauratie afgerond, dankzij ook een burgerinitiatief.
Technisch eenvoudiger, de sluis was nog intact maar het metselwerk moest gerenoveerd en de deuren vervangen.
http://monsterschesluis.nl/
De oude sluis in Spaarndam ook zo'n voorbeeld.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor dvdstelt » 19 Mei 2020, 14:33

bas schreef:Een bandje erachter zal ook nog wel gaan Maar voor wakeboarden met volwassen kerels is 60 pk veel te weinig. Met wat kunst en vliegwerk zal je er best iemand mee uit het water getrokken krijgen als die persoon een beetje meewerkt maar eigenlijk is het 1 grote ergernis.


Deze video toont een Maxima, maar ziet er prima uit om mee te wakeboarden?
https://www.youtube.com/watch?v=iHnlhgGGaJw
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Dennis stelt zich voor

Berichtdoor bas » 21 Mei 2020, 23:37

Het is net wat je wil. Zoals gezegd zal het met wat kunst en vliegwerk echt wel lukken om iemand achter de boot te hangen. Hartstikke leuk om te doen om eens een keer een dag lol te hebben en wat aan te rommelen en als dat je doel is ook vooral doen. Heb je aspiraties om wat fanatieker te gaan wakeboarden dan ben je er snel op uitgekeken. Kijk de vermogens die in die wakeboardboten ligt. Nu hoeft het niet gelijk zo veel te zijn maar het heeft wel een reden.

Zie het als een auto. Je kan gewoon met je gezinsauto een rondje Zandvoort doen, dat is hartstikke gaaf om een keer te doen en je hebt de dag van je leven maar als je wat meer aspiraties hebt schiet het niet echt op.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten