Pagina 1 van 2

Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 10:20
door dtjong
Wat leuk om een forum te vinden (ik lees al een poosje mee) met allemaal mensen die dezelfde hobby delen: watersport (alhoewel, sport... kun je daar over spreken met een motorboot ;-)

We (mijn vrouw Miranda, zoon Daan en ik) zijn de trotse bezitters van een Crescent Allure 21 sloep. Deze hebben we in 2006 gekocht bij Jachthaven Kortenhoef.
Specificaties: 6,3m lang en 2,6m breed, kilootje of 900. Er zit een Yamaha 9.9 motor in met een carburateur upgrade zodat ie 15pk levert (scheelt 3km/uur in max snelheid). We vertoeven voornamelijk op de Loosdrechtse plassen, de Vecht, Hilversums kanaal en de Zuwe (Wijde blik). Onze ligplaats is Het Anker in Loosdrecht.

Elk vaartochtje is voor ons vakantie, of we nou een rondje varen, lekker zwemmen. Voor mijzelfs brengt de boot een stuk medidatie: lekker rommelen om de boel netjes te houden, verbeteren, poetsen, schoonmaken. En het is leuk als je reacties krijgt van: is dat een nieuwe sloep? Wat ziet ie er nog mooi uit.

Enige, echte nadeel: de koersvastheid is RUK. Je stuurt met de motor (er zit wel een Coursekeeper op), maar je bent continu aan het corrigeren. Daarnaast is de boot groot (qua omvang) maar ook heel licht. Dat betekent veel zwabberen met wind. Maar alles went. De prijs/pret verhouding van de sloep is goed.

Wellicht helpt het als ik wat zakken zand/grind in de kiel leg?

Op mijn todo list (en daar zal ik jullie van op de hoogte houden):
- Vervangen teak van het zwemplataeu, dat is in slechte staat (doe ik zelf).
- Winterklaar maken (schoonmaken, poetsen).
- Course keeper plaat vervangen (garantie, deze vergaat helemaal, ondanks goede anode op motor).
- Elektra eens goed nalopen en zonodig aanpassen
- De motor moet weer een beurt hebben (olie, kleppen stellen, impellor, etc.)
- Ik heb wat schade aan de gelcoat op een gangboord.

Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 12:34
door broekerhaven
Allereerst welkom op het forum ;)

De koersvastheid van dit soort "sloepen" is inderdaad slecht met langzaam varen.
Ik heb zelf een corsiva 520 , een soort gelijke sloep alleen met de motor op de spiegel.

Ik zat zelf ook aan een course keeper te denken maar zie dus dat het niet echt werkt , ook heb ik een 25pk en betwijfel of het allemaal goed gaat bij volgas.

Ben benieuwd of hier nog een andere oplossing voor zal wezen :mrgreen:

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 14:10
door Noordvaarder
broekerhaven schreef:Allereerst welkom op het forum ;)
Ik zat zelf ook aan een course keeper te denken maar zie dus dat het niet echt werkt , ook heb ik een 25pk en betwijfel of het allemaal goed gaat bij volgas.
Ben benieuwd of hier nog een andere oplossing voor zal wezen :mrgreen:


Ik heb een course keeper aan een 15pk Yamaha,die achter een Onedin 650 zat,gehad.
Maar het effect was verwaarloosbaar.
Of de PropGuard beter is ,weet ik niet.
http://www.bouwmeesterwatersport.nl/pro ... guard.html

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 16:11
door dtjong
broekerhaven schreef:
Ik zat zelf ook aan een course keeper te denken maar zie dus dat het niet echt werkt , ook heb ik een 25pk en betwijfel of het allemaal goed gaat bij volgas.



Die course keeper doet z'n werk echt wel hoor! Zeker met langzaam varen (ik kan zonder gasgeven prima mijn box insturen) werkt het goed. Ik heb een keer de bouten te strak gedraaid. In principe gaat de coursekeeper vanzelf omhoog bij harder varen. En als je weer langzaam gaat, dan zakt ie terug. Door de te strakke bouten bleef de coursekeeper omhoog staan. En dan merk je pas dat ie echt z'n werk wel doet.

M.i. is het vooral het lage gewicht en het direct sturen met je roer/schroef.

Maar dat is ook echt het enige minpunt, voor de rest is het een heerlijke, praktische sloep.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 16:38
door henkvd
Heb wel positieve ervaringen met een course keeper, zonder of met was een wereld van verschil.
Wat me opvalt is dat de bladen veel te dicht tegen elkaar zitten en binnen de schroef vallen. Probleem is wel dat de cavitatie plaat eigenlijk erg smal is voor de grote van de Yamaha werkschroef, zelf heb ik er een verloop plaat tussen gemaakt om de breedte groter te krijgen en de roer bladen buiten de schroef te laten vallen. Haal RVS draadeinden en monteer het spul dan zodanig dat de bladen zover uit elkaar komen te staan dat de schroef een paar cm aan beide zijden binnen de bladen valt, denk dat het dan een heel stuk beter gaat.

Verder wat meer gewicht voorin, wil ook nog wel eens een positief effect hebben op de koersvastheid. Eenvoudig te testen met wat passagiers voorin.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 18:04
door Noordvaarder
henkvd schreef: Haal RVS draadeinden en monteer het spul dan zodanig dat de bladen zover uit elkaar komen te staan dat de schroef een paar cm aan beide zijden binnen de bladen valt, denk dat het dan een heel stuk beter gaat.

En dat zal het probleem dan zijn bij de verkoop.
Ik had hem een keer op een beurs gezien,en het was een "geweldig" ding,volgens de verkoper.
Dus zo'n ding gekocht, alles in de doos.
In elkaar zetten was een fluitje van een cent volgens de gebruiksaanwijzing.
En ik had ook gedacht dat de schroef binnen dat ding viel.
Maar dat was niet zo.
Vandaar ook dat bij het effect niet echt veel scheelde met zonder dat ding.
Ik vond trouwens ook,dat de verf er wel heel snel afbladderde.

Ik heb trouwens ook wel eens gezien,dat er iets dat leek op een vast opgestelde roerblad(enkelvoudig) midden achter een buitenboordboordmotor zat.
Dus hetzelfde principe als de courskeeper,maar dan 1 blad in het midden.
Heb nooit kunnen achterhalen welk merk het was.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 18:19
door henkvd
De afwerking is idd knudde, mooi zwart is van korte duur, daarna bloemkolen.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2016, 12:14
door Joy
Leuk, welkom, wij zijn ook nieuw hier en hebben ook een crescent. Is lang geleden dat ik op een forum zat dus hoe plaats ik ook al weer foto's vanuit mijn afbeeldingen.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2016, 13:19
door broekie
Ik had vroeger een roerblad aan de BB motor.
Zelf gemaakt.
Misschien kun je een roer maken en de motor vastzetten.
De oudere sloepen met bun hebben dat ook.
Is wel een weekje.
Monteer de anode aan het metaal wat je wil beschermen.

Re: Dit ben ik ;-)

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016, 08:03
door broekie
Polymore hebben een roerkoning in de bun met een hak.
Albatros heeft een aanhang roer.
Ik weet niet of Cresent sloepen makkelijk aangepast kunnen worden.