"Even voorstellen - Kompier Kotter 1385

"Even voorstellen - Kompier Kotter 1385

Berichtdoor henkvd » 01 Jan 2026, 23:41

Goedenavond,

In het kader van even voorstellen:

Zojuist heb ik me als nieuw lid aangemeld op het forum. In de voorbije jaren heb ik al veel van dit forum geleerd.
Op dit moment zijn we de trotse eigenaars van onderstaande kotter:

Afbeelding

Meer info aan de rechterkant van dit bericht.
Hiervoor hebben we gevaren met een Gillissen Vlet 1100, en daarvoor op een Oostvaarder 900

Het leek me leuk om lid te worden en op die manier wellicht een meer actieve bijdrage te leveren aan het forum dan alleen maar informatie en kennis ophalen :)

Met een nautische groet,
Ties
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Re: Even voorstellen - Kompier Kotter 1385

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2026, 04:35

Welkom Ties!

Jullie hebben al mooie schepen gehad en dit is ook weer een juweeltje, daar zit een prachtige zeeg in deze dame!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2026, 07:23

Welkom Ties.
Fraaie Kotter :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor dtm » 02 Jan 2026, 08:39

pascall schreef:Welkom Ties!

Jullie hebben al mooie schepen gehad en dit is ook weer een juweeltje, daar zit een prachtige zeeg in deze dame!

Mvg,

Pascal.

Bedankt Pascal! Het is inderdaad een schip met een prachtige lijn. Dat gaat nooit vervelen.

Een beetje meer achtergrond:

Het is een in 1972 gebouwde Kompier Kotter, naar een ontwerp van De Vries Lentsch.
Het schip is gebouwd in opdracht van een Duitser, maar die heeft na de oplevering nooit iets met het schip gedaan wegens privé omstandigheden. Om die reden wist mijn opa in 1974 de vinger op haar te leggen (inmiddels dus ruim 50 jaar geleden).

In al die jaren zijn we nooit een tweede tegengekomen.

Afbeelding
dtm

ligplaats:
info: Kompier Kotter
1385 x 385
2x DAF 475

Berichtdoor stefan » 02 Jan 2026, 11:11

Welkom! Als ik ooit te oud word voor zeilen en aan de motorboot moet, zoek ik ook zo’n model, mooi!
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 02 Jan 2026, 13:45

dtm schreef:Het is een in 1972 gebouwde Kompier Kotter, naar een ontwerp van De Vries Lentsch. .
.......
In al die jaren zijn we nooit een tweede tegengekomen.

…………….
Hi Ties,
De gebroeders Kompier uit Woerden bouwden veel mooi gelijnde schepen, vaak ook alleen het casco. Dit casco ging dan naar een particulier of een afbouwwerf (o.a. naar werf Haringvliet in Hellevoetssluis).

De bouwhal van de Kompiers staat nog in Woerden aan de Oude Rijn, maar ik meen al zo'n 20-30 jaar geen scheepswerf meer.
Het gehele archief (bouwtekeningen met soms de oorspronkleijke scheepsnaam, deel administratie) is eens geschonken aan het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Zelf heb ik hier jaren terug nog tekeningen opgevraagd, maar dat was toen een lastig traject.
In mijn verdere zoektocht naar meer info over mijn Kompier schip, hoorde ik van een neef dat de laatste broer enige jaren terug is overleden.
Er schijnt eens een clubje/verenging van Kompier bezitters te zijn geweest, maar ik heb nooit iets concreets kunnen vinden.
Vraagje: is het onderwaterschip van jullie schip ook geheel rondspant?

Veel plezier met jullie Kompier.
Groet, Cees
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor dtm » 02 Jan 2026, 16:07

Vraagje: is het onderwaterschip van jullie schip ook geheel rondspant?

Veel plezier met jullie Kompier.
Groet, Cees

Ha Cees,

Dat is het zeer zeker. Van boven tot onder rondspant gebouwd, geklonken én gelast.
Het verhaal gaat dat één van de gebroeders Kompier wilde overgaan op lassen in plaats van klinken, maar dat een andere broer vreesde voor vervorming van de in de ronding geklopte platen.

Als tussenweg hebben ze toen dit schip maar geklonken en daarna nogmaals afgelast :)

Zie onder wat foto’s van het onderwaterschip:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dtm

ligplaats:
info: Kompier Kotter
1385 x 385
2x DAF 475

Berichtdoor Beemer » 02 Jan 2026, 20:29

dtm schreef:[
Als tussenweg hebben ze toen dit schip maar geklonken en daarna nogmaals afgelast :)

Deels geklonken, deels gelast zag je in die periode meer. Maar toch niet een naad geklonken en daarna diezelfde naad nog eens gelast? Lijkt me dat de nagels dat niet leuk vinden :roll: .
Mijn Kompier van ca eind '70 tiger jaren is geheel dubbelzijdig gelast, geen klinknagel te zien!
Die mooie waaiersteven met die opgelaste bolle ring bij de ankerkluisgaten (ook dat dummy ketting-gat aan BB) zijn karakteristiek voor Kompier.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 03 Jan 2026, 00:49

stefan schreef:Welkom! Als ik ooit te oud word voor zeilen en aan de motorboot moet, zoek ik ook zo’n model, mooi!

Deze boot versnelt plots de wens naar oud worden..
Prachtige boot.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2026, 05:03

Stond in de beginjaren een flinke mast op, was deze voorzien van een slingertuig?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen