Gezocht: polyester motorluik Saga 27 AK

Gezocht: polyester motorluik Saga 27 AK

Berichtdoor kimjansen » 23 Sep 2024, 15:52

Ik ben op zoek naar een (net) polyester motorluik van een Saga 27 AK. Ik denk dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar het is voor het model uit 1974.

Misschien heeft iemand een tip waar ik die mogelijk nog kan vinden.
kimjansen

ligplaats:
info:

Re: Gezocht: polyester motorluik Saga 27 AK

Berichtdoor Oeverloos » 23 Sep 2024, 15:58

Sic erat scriptum.
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info:

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2024, 20:12

Kans is vrijwel Nul....

De eerste, polyester met loodplaat en groene geniete pvc onderzijde uitvoering met twee luikringen was er tot ca 1982. Daarna kwam de simpele houten uitvoering.
De polyester uitvoering wordt allang niet meer geproduceerd..

P.s: De Zonneklep (Pet) is weer leverbaar!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor kimjansen » 27 Sep 2024, 11:45

O, ik dacht met 6000 exemplaren zal er vast wel eens eentje gesloopt worden en wat onderdelen vrij komen. Maar als zoals je zegt het luik slechts tot 1982 is geleverd in polyester dan is de spoeling erg dun.

Ik had de indruk dat het houten luik wat er nu in ligt (bootje is van modeljaar 1974) nogal wat makkelijk rammelt en de polyester luiken vallen wat strakker in de daarvoer bedoelde opstaande rand. Dan eerst maar eens kijken of ik het kan verzwaren en een sponning in kan frezen.
kimjansen

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Sep 2024, 13:02

Ik heb op mijn sloep de luikhoofden voorzien van isolatie band. Ik hoor ze niet meer rammelen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 27 Sep 2024, 16:21

In de polyester kuipvloer is rond de luiken een waterafvoergoot aangebracht met een afvoerpijpje richting bilge. Binnen dat gootje is er het oplegvlak voor het luik, dat daar vlak op ligt. Luikdikte ca 18-20 mm, niet infrezen oid.
Luik openen aan bakboord zijde, en rechtop zetten in het gootje aan stuurboord.
Onder de bestuurder-stoel zit een oogje, en daar naast/onder nog een; dat is voor een spin-elastiek met twee haken. Aan de onderkant van het motorluik zit ook een oogje; Om het motorluik open te houden, wordt Een kant van het elastiek aan het open luik gehaakt, de andere kant blijft onder de stoel in dat oogje. Bij niet in gebruik wordt het elastiek opgeborgen sussen de twee oogjes..

Inderdaad helpt het tegen rammelen en motorgeluid als er neoprene zelfklevend isolatieband op het oplegvlak wordt aangebracht.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Terug naar Gezocht / gevraagd