Gillissen/dolmanvlet

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor kajoe » 04 Jan 2021, 18:25

sorry maar de meeste vletten hebben binnen besturing en je ziet die mensen puffen en zweten bij heet weer en je staat zo laag dat je weinig uitzicht hebt ,maar ieder het zijne .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor FKZ » 04 Jan 2021, 18:25

wat is je budget en wat zoek je. Neem aan dat je Marktplaats.nl en boten te koop al bekeken hebt. Bij marktplaats is het handig om een zoek opdracht op te slaan zodat je een berichtje krijgt als er een nieuwe advertentie word geplaatst die aan jou zoek eisen voldoet. Verder is er nu niet veel aanbod. Staat wel al een hele tijd een 10 meter kompier vlet met nieuwe motor op marktplaats. wel zonder AK. Ik heb ook een tijdje de vletten in de gaten gehouden er lijken weinig 11 meters gebouw wel veel valk vletten maar die zijn meestal langer.

Wat is je budget en ben je handig?

boten van die leeftijd zijn oud en hebben overal aandacht nodig. Van electra tot de motor alles zal onderhanden genomen moeten worden.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Oeverloos » 04 Jan 2021, 20:14

@kajoe
Klopt als een bus.
Je kijkt altijd tegen de rietkraag aan, je ziet niks, en je moet binnen sturen in de hitte.
En, kajoe, die vletten varen altijd te hard door de sluis bij jou.
Met die dikke motoren.
En ze nodigen uit om op het wad te varen.
Op de automaat.
Kan je toch buiten zitten en de boeien in de gaten houden.

Ben je op Helgoland beland, dan lig je samen met een 10 meter Valkvlet.
In Stockholm met een 10.60 Valkvlet.
Anholt, lig je met een Valkvlet 11.30 met een mopperkont, die vroeger zeiler was.

Trouwens die mensen met een motorboot die zeggen dat ze vroeger zeiler waren:
dat kan helemaal niet.

Overigens die Valkvlet, van de friese klei zonder inspraak, is helemaal geen verkeerde vlet.

Met een schoenendoos met zeeziektepillen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jan 2021, 20:55

Ik gebruik gewoon deodorant!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Solita74 » 04 Jan 2021, 21:24

Oeverloos schreef:@kajoe




Met een schoenendoos met zeeziektepillen.

Mvrg.

Oeverloos


Een schoenendoos met een kunstgras deksel
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Patrick1973 » 04 Jan 2021, 21:28

Ik heb 16 jaar een Gillissen vlet 9,70 gehad en helemaal onderhande genomen inclusief nieuwe motor.
We hebben de vlet in november verkocht omdat we maar twee vaste slaapplaatsen hadden en we hebben een dochter van 11jaar en die wil graag een eigen plekje.
Ik heb in 1994 samen met mijn vader een barkas 1100 afgebouwd casco van vroeg&alblas.
Met de barkas varen mijn ouders nog steeds ook een geweldig schip.
Patrick1973
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Dec 2020, 21:14
ligplaats: Puttershoek
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor FKZ » 04 Jan 2021, 23:05

Klus ervaring genoeg zo te lezen. Een vaarbare opknapper tja vind die maar eens. Het besef dat iets wat 50 jaar oud is met minimale upgrades eigenlijk afgeschreven is is nog niet echt door gedrongen. Weet er Mischien wel 1 die is rond de 50k een gejoggelde 11 meter gillissen volgens mij bij molenmakwr en mantel gebouwd. Zonder teak dek dacht ik wat in mijn optiek een pre is. Stuur maar pb als je interesse hebt dan vraag ik of deze nog te koop is.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Lotte » 05 Jan 2021, 13:35

Zoekt en gij zult vinden.

Onze Venema Gillissen vlet is 50 jaar oud, de Ford motor nog iets ouder. Afgelopen zomer gekocht. Het interieur is perfect afgetimmerd door de vorige eigenaar. (BYtheW: een groot voormalig kampioen wedstrijdzeiler) De zeer zuinige Ford 2701E motor loopt perfect en start probleemloos. Het onderwaterschip is goed, de opbouw, romp en dekken moeten geschilderd worden. Ook wil ik wat veiligheid en luxe aanpassingen. Omdat ik het moet laten doen, kost het (veel) geld, maar dat wist ik. Een (enige) hobby kost geld en belangrijk daarbij is hoe je dat daarin besteed. Als het straks klaar is heb ik een schip wat precies past voor onze vakanties en vertier. En is de betaalde all-in prijs redelijk.

Het is een stoer en uniek schip. Maar...... ik kan niet achterover hangend op twee tuinstoelen op een gebogen achterdek met m'n tenen sturen. Ook kan ik niet over het riet in het weiland wegdromen. Nee, ik kan alleen maar over het water "uitkijken" naar een drukke vloot. Binnen sturend sta ik onder een zeer goed geïsoleerd dak met veel ventilatie en schuifdak heerlijk in de schaduw naar het brommend motortje te luisteren. Want de houten vloer ligt op een stalen plaat met daaronder vijf cm loodrubber. Ook de isolatie in het motorruim is perfect; 3 tanks allemaal ingepakt in de dikke isolatie. Om er stil van te worden.

Maar ja, het is oud en sommige dingen zijn anders. Geen brandstofmeters, maar wel een fluit- en wallicht. Een (oude) vlet? Tja, je moet er van houden..........
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Amersfow » 05 Jan 2021, 15:25

Ja helder. Zo maakt iedereen zijn afwegingen. Voor mij liefst een GSAK zonder enig zeil van na 1990, ook al is het 13 in een dozijn. We hebben ook een tjalk uit 1932 en die kost het meeste ellebogen stroom en euro's. En levert het minste comfort voor zijn meters. Elk jaar kom ik weer een stapje vooruit, ik blijf het verval voor, maar het wordt nooit een zorgeloze boot.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gillissen/dolmanvlet

Berichtdoor Oeverloos » 05 Jan 2021, 16:03

Eens Lotte, je bent net gek met een vlet.
Ontwerp uit de jaren 60,
lage vrijboorden,
weinig binnenruimte.
Je ziet al niks om je heen door de lage bouw,
in de wind op, buizen als een gek.
Ruitenwissers, turen langs het mastje door de reling heen.
Waar lag die boei?
Ruiten slaan wit uit door het zout,
pssst psst met de sproeier
even zicht.

Dikke boeggolf, spierwit sop.
De lage grom van de grauwe diesel.
Ze klimt de deining op en surft omlaag.
Door de zijramen een aquarium.
Dartel en parmantig de sokken er in.
“Goede voortgang”.
“Niet verkeerd”, klinkt het.

Not for sail.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten