eagle schreef:Niet doen!!
Geen RVS (aisi 304, 316,..)voor uitlaatdelen, in het bijzonder de niet-gekoelde delen (flenzen + pijpen aan de uitlaatpoorten)
Het materiaal gloeit plaatselijk uit, verliest daar zijn mechanische eigenschappen; Er vallen plaatselijk gaatjes in..
Wij maken oa injectiebochten voor Volvo Penta, MD 1,2,3, 5, 6,7, 11,17, en 21. De eersten in RVS, dat leek ons goed en mooi.. Helaas!; Het ongekoelde deel hield het net 2 jaar uit, daarna vielen de gaten er in..
Sindsdien: st 37 / S 235 (Het normale constructie staal). Dat gaat minimaal 10 jaar mee..
Gr, Eagle
Je hebt gelijk ,Ik heb in het verleden voor vrienden watergeinjecteerde bochtjes gemaakt ter vervanging van ...en inderdaad eerst in RVS (gingen maar 2 jaar mee,en daarna in stoompijp staal dat er nu jaren later nog opzit.
maar...
Ondertussen heb ik me wat geinformeerd over RVS en dat blijkt toch iets meer in te houden dan ik dacht, RVS is er in zeer veel soorten en toepassingen.
Het RVS type 439* dat we nu gaan gebruiken is speciaal voor zeer warme en ook zure omgevingen een heel andere kwaliteit dan wat ik voorheen gebruikte...
Type 439 (UNS S43900) is een ferritisch roestvast staal, dat titaan bevat waardoor het superieure corrosievastheid bezit ten opzichte van type 430 met name in de gelaste toestand. Typische toepassingen omvatten heetwatertanks en warmtewisselaarbuizen.
Volgens de Ingenieur die me hielp met de keuze staal moet het uitlaatspruitstuk wel geaard worden, het in gaatjes vallen zou, buiten een verkeerde staalsoort voor de toepassing , het gevolg zijn van de waterflow en elektrolyse en interkristalijne corrosie en dat wordt vermeden door de juiste staalsoort te gebruiken en aan de massa verbinden indien het onderdeel geïsoleerd wordt aangebracht (pakking ,vet,die aardecontact verstoord)
Ik wist dit alles niet en zal er maar op vertrouwen dat zijn info klopt, die man is niet voor niets op een groot chemisch bedrijf verantwoordelijk voor alle RVS problematiek en motorpomp en boiler toestanden.
Mogelijk interessant als verklaring van het in gaatjes vallen:
Interkristallijne corrosie is het ontstaan van corrosie langs de korrelgrenzen van een legering. De kristallen zelf blijven vrijwel onaangetast, maar het metaal verliest wel zijn samenhang. Hoewel slechts een kleine hoeveelheid legering corrodeert, kan de schade zeer groot zijn. (het in gaatjes vallen dus )
Deze corrosie ontstaat vaak wanneer het materiaal een lange tijd op relatief hoge temperatuur wordt gehouden, hierdoor segregeert het chroom door de vorming van chroomcarbide Cr23C6 (deze stof is erg rijk aan chroom, die de corrosievorming tegengaat).
Dit proces wordt tegengaan door de concentraties van de stoffen die tot de vorming van het carbide zorgen te verminderen: het toepassen van staal met een extra laag koolstofgehalte (type L staal), of door het staal te stabiliseren door titanium, niobium, of tantalum toe te voegen (aangeduid met de toevoeging Ti, Nb of Ta).Toch wel mooi dat het op een forum posten mensen aanzet tot helpen en voor mezelf althans ... wat bijleren , iedereen bedankt voor jullie input ! en bijkomende opmerkingen lees ik graag.