gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2016, 21:59

Georges,

Ik snap dat het een gekoeld spruitstuk is maar die kan je van staal zelf maken, of deze door een goede gietijzerlasser laten lassen.
Zelf nieuw maken heeft mijn voorkeur omdat het gietijzeren ding wellicht op meer plekken slecht is.

Je zorgt er voor dat het langsscheepse gedeelte dubbelwandig is en de korte stukjes naar de cilinderkop gewoon enkel, die kan je omwikkelen met isolatie.
Het model kan je zo recht mogelijk houden en het dubbelwandige deel maak je van 2 stukken pijp.
Je moet alleen een bv. hoekijzer maken waar je de draadeinden of draadgaten van de cilinderkop/huidig uitlaatdeel op overneemt.
Dan schroef je daar de flenzen op en zo bouw je het op.

NB.
Heel misschien weet ik nog een gekoeld spruitstuk van een P4, ik heb die persoon al gebeld maar hij was er niet.
Ik kan het morgen als je wilt weer proberen.
Als het er 1 is dan is het waarschijnlijk een staal gelast spruitstuk en voor zover ik mij het voor de geest kan halen een laag model.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor Georges » 11 Jan 2016, 22:43

Hans alvast bedankt voor het meedenken, en indien je nog een kant en klare oplossing hebt graag , we hebben hier op de club ook wat mensen die graag helpen , ik zelf ben meer van het polyester en elektriciteit, manusje van alles ... maar we proberen altijd mekaar te helpen met een biertje als gevolg , oldtimers weet je ... en dus ook niet meer van deze tijd ;)
Heb hier wel een paar lassers die overal mogen werken, je begrijpt wel wat ik bedoel, moet enkel een oplossing vinden die past in de huidige ruimte.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2016, 23:18

Georges schreef:Hans alvast bedankt voor het meedenken, en indien je nog een kant en klare oplossing hebt graag , we hebben hier op de club ook wat mensen die graag helpen , ik zelf ben meer van het polyester en elektriciteit, manusje van alles ... maar we proberen altijd mekaar te helpen met een biertje als gevolg , oldtimers weet je ... en dus ook niet meer van deze tijd ;)
Heb hier wel een paar lassers die overal mogen werken, je begrijpt wel wat ik bedoel, moet enkel een oplossing vinden die past in de huidige ruimte.


Ik zal voor je informeren.
Als ik het mij goed herinner had die Perkins een losse expansietank boven de motor in de stuurkolom. Als het tegen zit is het spruitstuk dan iets te lang omdat jij er een tank vlak voor hebt zitten.
Daar heeft men toen geen rekening mee hoeven houden.

Fijn te lezen dat je over voldoende personeel kan beschikken, dan moet het toch een uitdaging zijn om een alternatief uitlaatspruitstuk te maken?
Je moet helemaal niet kijken naar de huidige vormen van dat fraaie gietstuk van Perkins maar gewoon doen alsof er geen spruitstuk op de motor zit.
Je expansie tank zit voor op de motor dus dat hoeft er niet bovenop, hoe makkelijk is het dan...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor Georges » 13 Jan 2016, 17:48

Dag Hans,
Wel ik begon er vandaag over met enkele bekwame lassers bij ons en het ging gelijk de kant op van RVS en niet in RVS gewoon staal , stoompijp en wat ze al niet konden verzinnen dat heb je dan, iedereen zijn mening en de beste bedoelingen, wat is volgens U de beste staalsoort voor dit projectje ?
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2016, 22:22

Georges,

De motor van dat spruitstuk is afgevoerd, dus niet meer beschikbaar.

Een spruitstuk kan je van staal maken, ik neem aan dat er koelvloeistof in de motor zit, dan roest het niet.
Ik heb er wel gemaakt van (gebruikte materialen) een vierkante stalen tafelpoot en 2.5 mm plaatstaal er omheen als koelmantel. De flenzen maakte ik wel van ca. 8mm.

De kunst is om het zo eenvoudig mogelijk te houden / te maken.
Wel is belangrijk dat eventuele lucht gemakkelijk naar de expansietank kan afvloeien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor Wilfried » 15 Jan 2016, 01:27

Afbeelding
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor Georges » 15 Jan 2016, 09:20

Bedankt voor uw tekening Wilfried, maakt het visueel zo eenvoudig, en ik heb het ondertussen ook al op plan staan.
we hebben besloten van met 316L te werken de stukken zijn in bestelling ...

laat nog wel zien wat het geworden is.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor eagle » 15 Jan 2016, 09:45

Niet doen!!

Geen RVS (aisi 304, 316,..)voor uitlaatdelen, in het bijzonder de niet-gekoelde delen (flenzen + pijpen aan de uitlaatpoorten)

Het materiaal gloeit plaatselijk uit, verliest daar zijn mechanische eigenschappen; Er vallen plaatselijk gaatjes in..

Wij maken oa injectiebochten voor Volvo Penta, MD 1,2,3, 5, 6,7, 11,17, en 21. De eersten in RVS, dat leek ons goed en mooi.. Helaas!; Het ongekoelde deel hield het net 2 jaar uit, daarna vielen de gaten er in..

Sindsdien: st 37 / S 235 (Het normale constructie staal). Dat gaat minimaal 10 jaar mee..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor Georges » 15 Jan 2016, 11:36

eagle schreef:Niet doen!!

Geen RVS (aisi 304, 316,..)voor uitlaatdelen, in het bijzonder de niet-gekoelde delen (flenzen + pijpen aan de uitlaatpoorten)

Het materiaal gloeit plaatselijk uit, verliest daar zijn mechanische eigenschappen; Er vallen plaatselijk gaatjes in..

Wij maken oa injectiebochten voor Volvo Penta, MD 1,2,3, 5, 6,7, 11,17, en 21. De eersten in RVS, dat leek ons goed en mooi.. Helaas!; Het ongekoelde deel hield het net 2 jaar uit, daarna vielen de gaten er in..

Sindsdien: st 37 / S 235 (Het normale constructie staal). Dat gaat minimaal 10 jaar mee..

Gr, Eagle


Je hebt gelijk ,Ik heb in het verleden voor vrienden watergeinjecteerde bochtjes gemaakt ter vervanging van ...en inderdaad eerst in RVS (gingen maar 2 jaar mee,en daarna in stoompijp staal dat er nu jaren later nog opzit.
maar...
Ondertussen heb ik me wat geinformeerd over RVS en dat blijkt toch iets meer in te houden dan ik dacht, RVS is er in zeer veel soorten en toepassingen.
Het RVS type 439* dat we nu gaan gebruiken is speciaal voor zeer warme en ook zure omgevingen een heel andere kwaliteit dan wat ik voorheen gebruikte...
Type 439 (UNS S43900) is een ferritisch roestvast staal, dat titaan bevat waardoor het superieure corrosievastheid bezit ten opzichte van type 430 met name in de gelaste toestand. Typische toepassingen omvatten heetwatertanks en warmtewisselaarbuizen.
Volgens de Ingenieur die me hielp met de keuze staal moet het uitlaatspruitstuk wel geaard worden, het in gaatjes vallen zou, buiten een verkeerde staalsoort voor de toepassing , het gevolg zijn van de waterflow en elektrolyse en interkristalijne corrosie en dat wordt vermeden door de juiste staalsoort te gebruiken en aan de massa verbinden indien het onderdeel geïsoleerd wordt aangebracht (pakking ,vet,die aardecontact verstoord)
Ik wist dit alles niet en zal er maar op vertrouwen dat zijn info klopt, die man is niet voor niets op een groot chemisch bedrijf verantwoordelijk voor alle RVS problematiek en motorpomp en boiler toestanden.

Mogelijk interessant als verklaring van het in gaatjes vallen:
Interkristallijne corrosie is het ontstaan van corrosie langs de korrelgrenzen van een legering. De kristallen zelf blijven vrijwel onaangetast, maar het metaal verliest wel zijn samenhang. Hoewel slechts een kleine hoeveelheid legering corrodeert, kan de schade zeer groot zijn. (het in gaatjes vallen dus )
Deze corrosie ontstaat vaak wanneer het materiaal een lange tijd op relatief hoge temperatuur wordt gehouden, hierdoor segregeert het chroom door de vorming van chroomcarbide Cr23C6 (deze stof is erg rijk aan chroom, die de corrosievorming tegengaat).
Dit proces wordt tegengaan door de concentraties van de stoffen die tot de vorming van het carbide zorgen te verminderen: het toepassen van staal met een extra laag koolstofgehalte (type L staal), of door het staal te stabiliseren door titanium, niobium, of tantalum toe te voegen (aangeduid met de toevoeging Ti, Nb of Ta).


Toch wel mooi dat het op een forum posten mensen aanzet tot helpen en voor mezelf althans ... wat bijleren , iedereen bedankt voor jullie input ! en bijkomende opmerkingen lees ik graag. :!:
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: gezocht Perkins 4108 uitlaatspruitstuk

Berichtdoor eagle » 15 Jan 2016, 12:43

@Georges: Zeer bedankt voor deze achtergrond informatie; Alle succes gewenst! laat de resultaten maar weten..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten