Kajuitboot met lage doorvaarthoogte

Re: Kajuitboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Sep 2024, 09:40

Amersfow schreef:Zit te mijmeren een snelvarend plastic ding te kopen om weer eens de zeehavens aan de Noordzee te bezoeken, Blankenbergen, Nieuwpoort, Boulogne. Weet niet wat het verbruik is als je zo'n boot als waterverplaatser gebruikt. O is wel een beetje off topic ;-)

Geen idee wat zo'n ding in de waterverplaatsingsmode (10x woordwaarde) verstookt, maar kijkend naar de hekgolven die die ... dan genereren, denk ik dat dat aanzienlijk meer is dan die 3.5 L/h die ik met m'n 11ton staal verstook.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amileofhome » 18 Sep 2024, 10:22

Valt wel mee. Met 5 liter in het uur haal je dan wel de 12 kmh.
Amileofhome

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2024, 10:26

Amileofhome schreef:Valt wel mee. Met 5 liter in het uur haal je dan wel de 12 kmh.

Mijn 14 ton waterwegduwer haalt 12 kmh en verbruikt 3,5 liter per uur. Dat is dan ook de rompsnelheid. Ga ik naar 15 kmh dan wordt de hekgolf onaanvaardbaar evenals de het dieselverbruik.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Sep 2024, 10:32

Dat is knap zeg. Voor een 7km vaart met onze 12 tons tjalk met een S4S kan het met 2,4 ltr/uur. Als we onze kruissnelheid van ~ 9,5 km varen is het verbruik tussen de 3 en 4 ltr.
Persoonlijk ben ik ge-evolueerd naar een waterverplaatser + een 2,70 RIB met een 6 pktje, geen compromis, kan verplaatsen en snel varen. Maar de zee trekt wel, dus net groot genoeg om met z'n 2-en te verplaatsen en toch half of heel in plane te gaan. Dat je dan in een paar uur bij Dover kan komen (vanaf de franse kust). Zonder al dat zeilgedoe ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 18 Sep 2024, 10:45

heuvels schreef:Mooie boot,
Doorvaarthoogte toch nog 190 cm. Dankzij de hoge boeg en dito preekstoel, waardoor ramen platleggen niet zo veel zin heeft.

Vacances 28 ,praktisch dezelfde als de Langenberg 30.
Zoek de verschillen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 18 Sep 2024, 12:46

Vedette 880
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 18 Sep 2024, 15:18

Oeverloos schreef:Vedette 880
Dat lijkt me wel wat... doorvaarthoogte 155 cm met ramen plat. Zelfde wat ik nu heb...
Alleen moet ik er nog jaren voor doorsparen, en dan hoeft het niet meer... :roll:
Mijn budget is ongeveer 50.000 euri zie bericht #1

Bij ons op de haven ook een Maril 880, zelfde verhaal 165 cm hoogte.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 18 Sep 2024, 17:03

wij hebben nu een romanza kruiser 10 m laagste kruiphoogte 2.20 m met boven besturing .
we hebben lang gezocht naar iets wat ruim onder de 2.50 kwam en ook met buiten/boven besturing plus mooi redelijk groot achterdek .
de reden was sat wij na zeer veel jaren op de grote wateren een schip kruiphoogte 5.60 en de andere kruiphoogte 3.20 nu eens de slootjes wouden bevaren en dat bevalt ons goed .
toegegeven je moet je zelf wel aanpassen maar dat gaf ons niets ,met een caravan op stap heb je minder ruimte .
maar ja als je alle luxe wil zal je ergens wat moeten toegeven .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 18 Sep 2024, 18:18

Er zijn zoveel leuke watertjes die ik kan varen met mijn Vechtkruisertje 155 cm kruiphoogte. Een greep:
Westland en Midden Delfland
Trekvaart tussen Leiden en Haarlem
Allerlei leuke slootjes in de kop van Noord Holland
Bakkersloot en Meerburgerwatering (langs de A4)
De Lutz in Friesland
Een heel eind Den Haag in
Alle grachten in 020

En voor hetzelfde gemak ga ik de grote rivieren op. Tussen de grote jachten ben ik Klein Duimpje maar als zij ergens voor een brug liggen te wachten lach ik hun uit...
Met een groter schip zou ik bijvoorbeeld in de haven van Vlaardingen kunnen liggen of op de Brielse Maas, maar ja dan mis ik de charme van de binnenwatertjes.
Zo is alles een afweging.

Ik kom ook veel ouderen tegen die van een zeilboot afkomen, maar hun actieradius willen vergroten naar de kleine waters.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2024, 07:42

Inderdaad wordt het <1,80 m nog een stuk leuker. Zelf hanteer ik 2,40-2,50m als max doorvaarthoogte. Meeste bruggen (in ZH (muv het achterlijke Den Haag en Leiden :D ) zijn max 2,50m. Ik moet er niet aan denken met een flybridge-decker van 3,80m binnendoor te moeten varen. Dat is echt varen op een (langzame) klok.

Wat me verbaasde was een vissersboot van 4m oid, die voor me voer op de randmeren, alleen een mast op had en die stug omhoog hield. Dus hij moest bv wachten voor de brug over de randmeren in Elburg (5,60m). Ik snap niet dat die 'm niet ff naar beneden haalt. (Overigens telt "schroeven uit, touwen vast" niet voor hem blijkbaar, was alleen en bleef gewoon in het midden van de sluis liggen, om zijn schroeven, daarmee ~ 4 plekken van pleziervaart afnam). Als westerling zijn de sluizen overigens de poging tot overschrijding van mijn geduld. Wat een amateurs. Gaan halverwege de sluis liggen, laten de motor de hele tijd borrelen, maken vast op een bolder van de sluis zodat ze een tijd aan het ontknopen zijn, gaan de motor eens starten als de uitvaarlichten al bijna groen ingebrand zijn :D ) (jaja, I know, ze/we hebben vakantie).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Gezocht / gevraagd