Ankerketting 8mm 5 meter gezocht

Re: Ankerketting 8mm 5 meter gezocht

Berichtdoor Sapper_Morton » 27 Apr 2026, 11:23

Ik heb een Danforth anker en deze is 5kg. Zou volgens de tabellen genoeg moeten zijn voor boten qua lengte tot 8 meter en 2000kg.
Daar zit ik wel boven qua gewicht, 2500kg volgens de grove optelsom. Ankeren is voor ons sowieso nieuw en gaan we op een rustig
moment eerst wel oefenen met wat we hebben. De tips neem ik ter harte echter begint de goudbuidel inmiddels aardig anorexia
te krijgen dus moet even rustig aan doen. Een stuk ketting ga ik wel doen, dat kan zeker geen kwaad en is ook te gebruiken met
een ander anker.

Het paraplu anker die ik ook nog heb ligt niet in de weg dus hou ik die voor nood.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor heuvels » 27 Apr 2026, 11:30

Jij ligt in Barendrecht zie ik. Dus zul je vaak ankeren op stromend water, bij strandjes langs Oude Maas of Spui. Of misschien Haringvliet, of Hollans Diep maar daar stroomt het minder hard.
Dus zul je beter een zwaar bemeten anker hebben.
Een tweede anker er bij uitgooien helpt tegen het heen en weer zwaaien.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 27 Apr 2026, 11:43

heuvels schreef:Jij ligt in Barendrecht zie ik. Dus zul je vaak ankeren op stromend water, bij strandjes langs Oude Maas of Spui. Of misschien Haringvliet, of Hollans Diep maar daar stroomt het minder hard.
Dus zul je beter een zwaar bemeten anker hebben.
Een tweede anker er bij uitgooien helpt tegen het heen en weer zwaaien.

Zal idd wel daar op neerkomen qua locaties. Zwaarder anker staat nu op de verlanglijst.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor heuvels » 28 Apr 2026, 10:04

Nog even over het nut van een stuk ketting aan het anker... sommige mensen vinden alleen touw genoeg.
Als er behoorlijke golfslag is, danst de boeg van het schip op en neer en geeft elke keer een ruk aan het ankertouw. Als er een ketting aan het anker zit, zal die door het gewicht plat op de bodem liggen. Bij een golf zal de ketting een stuk worden opgetild en de ruk aan het anker grotendeels dempen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 28 Apr 2026, 10:16

heuvels schreef:Nog even over het nut van een stuk ketting aan het anker... sommige mensen vinden alleen touw genoeg.
Als er behoorlijke golfslag is, danst de boeg van het schip op en neer en geeft elke keer een ruk aan het ankertouw. Als er een ketting aan het anker zit, zal die door het gewicht plat op de bodem liggen. Bij een golf zal de ketting een stuk worden opgetild en de ruk aan het anker grotendeels dempen.

Dank voor de tip, ik ga ook een ankerketting kopen, 5 meter of zo.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Vorige

Terug naar Gezocht / gevraagd