je hebt gelijk als ik kan vaar ik op die gasten heen naar voren vaak beginnen ze dan te jammeren dat je achter aan moet sluiten .
we hadden het vroeger ook sluis wijk de nieuwe kolk bv jachten helemaal achterin de kolk wij met 110x11.45 geladen tja moest je tussen die gasten door naar voren en schreeuwen dat ze deden bang dat we hun raakten maar ja dan waren het splinters geweest .
alleen wat ik dan niet begreep waarom de sluisbediening hun niet naar voren liet gaan achter ons moest nog een duwverband invaren .
en bij het uitvaren stuiven ze je weer voorbij als gekken maar later als je weer de gang er in had schoof je hun weer voorbij onze max snelheid was rond 24 klpu ,
tja en dan de schroeven er op ook dat is vaak voor grote schepen te verklaren normaal zijn er heel wat die maar op een touwtje vastmaken dat vooral in de tijd dat er geen jachten varen de sluis bediening vinden dit vrij normaal .
maarja het mag niet word hun ook geleerd in de nautische leer lijnen ,maar ook blijft de schroef soms gewoon wat mee draaien ook al staat de koppeling niet in slipt gewoon mee en even de motor stil zetten doet men niet omdat men dan naar beneden moet om weer te starten .
dan als het gebeurd even roepen op de marifoon naar de sluis bediening en het melden maar ook op kan 10 ev dat de schipper mee luistert .
maar het zal altijd gedoe blijven ook in de landen om ons heen waar het vaak ook weer anders is .
maar ook jachten kunnen er wat van geregeld gehad in kleinere sluisjes dat ze de schroef er op hielden met het excuus dat ze erg tekeer gingen bij het schutten .