Kajuitboot met lage doorvaarthoogte

Re: Kajuitboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor kajoe » 19 Sep 2024, 08:14

je hebt gelijk als ik kan vaar ik op die gasten heen naar voren vaak beginnen ze dan te jammeren dat je achter aan moet sluiten .
we hadden het vroeger ook sluis wijk de nieuwe kolk bv jachten helemaal achterin de kolk wij met 110x11.45 geladen tja moest je tussen die gasten door naar voren en schreeuwen dat ze deden bang dat we hun raakten maar ja dan waren het splinters geweest .
alleen wat ik dan niet begreep waarom de sluisbediening hun niet naar voren liet gaan achter ons moest nog een duwverband invaren .
en bij het uitvaren stuiven ze je weer voorbij als gekken maar later als je weer de gang er in had schoof je hun weer voorbij onze max snelheid was rond 24 klpu ,
tja en dan de schroeven er op ook dat is vaak voor grote schepen te verklaren normaal zijn er heel wat die maar op een touwtje vastmaken dat vooral in de tijd dat er geen jachten varen de sluis bediening vinden dit vrij normaal .
maarja het mag niet word hun ook geleerd in de nautische leer lijnen ,maar ook blijft de schroef soms gewoon wat mee draaien ook al staat de koppeling niet in slipt gewoon mee en even de motor stil zetten doet men niet omdat men dan naar beneden moet om weer te starten .
dan als het gebeurd even roepen op de marifoon naar de sluis bediening en het melden maar ook op kan 10 ev dat de schipper mee luistert .
maar het zal altijd gedoe blijven ook in de landen om ons heen waar het vaak ook weer anders is .
maar ook jachten kunnen er wat van geregeld gehad in kleinere sluisjes dat ze de schroef er op hielden met het excuus dat ze erg tekeer gingen bij het schutten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2024, 08:40

Grappig dat er ook een luxemotor van een meter of 40 in de sluis lag. Ook met een amateur erop, lag met zijn boot voor BB en achter SB, geen ballen ertussen, dus je zag al het staal schudden als die de wand weer eens raakte.
In hoogseizoen loopt er "sluis crew" rond, die het nog een beetje in banen kan leiden. Maar in September moeten we ons aanpassen aan de langzaamste.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 19 Sep 2024, 08:59

Je leeft langer met een boot.
Da’s dus extra.

Wat je vaak ziet, en dat geldt ook voor jouw geliefde Vechtkruiser,
is dat dit type schip zo prettig vaart en goed bevalt,
dat je langer aan boord wil verblijven en
verder weg wil varen.
Zoals je vrouw ook zegt.
Dan wil je vaste kooien en meer ruimte.
Dat zit op een grotere boot.
Met die grotere boot ga je weer verder varen.
En dat houdt eigenlijk nooit op.
Het is net of je boot elk jaar een meter korter wordt.

Dus de lengtes tussen 7-9 meter komen geregeld te koop.
Net als met een sloep zonder wc.
Voortschrijdend inzicht.
Dus vroeg of laat vind je er een.

Er zijn heel wat boten die wachten op een koper.
Een koper die zich meldt met een budget,
is heel wat méér waard dan helemaal geen koper.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Sep 2024, 09:10

Allemaal waar...
Maar ik heb geen haast, en houd ogen en oren open, vroeg of laat komt er wel één op ons pad.
Gericht zoeken werkt niet voor mijn eisenpakket, daar ben ik wel achter gekomen.
Maar ze zijn er wel, vooral in mijn regio.
En vinden we niets dan hebben we ons best gedaan, vrouw ook weer blij 8-)
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 19 Sep 2024, 12:29

heel vaak werden bij sluizen die net niet breed genoeg waren voor 2 naast elkaar maar ook maar net met de lengte er in konden de schepen er schuin ingelegd zodat de laatste met de kop een stukje tussen de kont van zijn voorganger kon schuiven en paste het vaak net . en dan kon je achter er geen bandje of wrijfhout tussen hangen.
er waren sluizen die schuin aflopende muren hadden en rondlopende muren (hansweer bv) en de schepen pasten maar net moest je van de sluisdienst de wrijfhouten weg halen banden waren sowieso niet toegestaan was het dan over laagwater en je een stuk moest zakken was het mogelijk dat de hele bums aan schepen gigantisch klem kwamen te zitten tja foute berekening van de betroffen sluismeester en moest je weer opschutten en het middelste schip er uit tja dat waren andere tijden maar wel mooi alleen schoot je nachtrust er wel eens bij in .
vooral in frankrijk zie je nog wel eens jachtjes die te ver achterin bleven en bij het afschutten op de drempel kwamen te liggen een pracht om te zien maar beslist niet leuk voor de getroffene .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2024, 13:31

Ha, op de Overrijselse Vecht lopen de sluizen ook taps toe. Ik zal ff niet op te letten en toen was de boot al een paar cm schuin, doordat die op een balk bleef hangen. Kon m er duwend weer af krijgen (in die situatie werkt een scherp mes ook niet ;-))
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Gezocht / gevraagd