Wolf1 schreef:
Leg uit ?
Gr. Wolf1
Er zijn AIS transponders met Wi-Fi – IEEE 802.11 (a/b/g), client and access point mode bijvoorbeeld de EM-Trak B950 die de NMEA data stroom tevens aanbieden op TCP/IP of UDP niveau. Je hoeft geen (WiFi) netwerk aan boord te hebben om van deze draadloze optie gebruikt te maken. Je kan de laptop via de WiFi van de transponder direct koppelen. Via het menu van PC-Navigo 2022 kan dat ingesteld worden. Je hebt dan geen USB of RS485 kabeltje nodig naar je laptop. De AIS data komt draadloos binnen.
Ik heb een oudere transponder zonder WiFi en heb zelf een WiFi socketserver gebouwd met een NodeMcu met RS485 ingang voor een paar euro waarmee ik ook de AIS data over WiFi aanbiedt aan mijn laptop. Het is wel verrassend dat PC-Navigo voor deze tcp/udp ip koppeling vrijwel hetzelfde interface menu heeft als OpenCPN

Draadloos is optimaal: Er wordt door diverse fabrikanten gewaarschuwd om een laptop en transponder niet direct via een USB kabeltje te koppelen in verband met de koppeling van massa 12v van transponder met USB massa van laptop (230v voeding). Kan schade veroorzaken aan laptop en/of aan transponder.