Dieseltank inspectieluik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Dieseltank inspectieluik

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 09:22

Ik heb in mijn kotter BB en SB kleine (125 ltr) dieseltanks, die met een slang van 2,2" inwendig met elkaar verbonden zijn. De keurmeester had al gemeld dat een waterzak en inspectieluik mist, nu ik tijd heb wil ik dat gaan regelen. Heb 10 25 ltr jerrycans, dus kan de diesel netjes tijdelijk opslaan.

Ik ga de waterzak in de slang monteren, direct naast de BB tank; spullen hiervoor gekocht (T-stuk 1 1/2 duims inwendig naar kogelkraan 1/4 duim; https://photos.app.goo.gl/roc3Uz5AU5V951Wb7 ; aangezien hier water inkomt wil ik inwendig het ff verven met bilgeverf (oliebestendig).

Verder ga ik ~20x25cm inspectieluiken bovenin maken. Ik heb dat in een vorige boot met succes met oliebestendig rubber en een Trespa deksel gedaan, dat ben ik nu weer van plan.

Aangezien de tank van ~2mm RVS gemaakt is (zie dus tappen niet zitten), denk ik aan: ik gebruik M6 boutjes, vanaf de binnenkant monteer ik ze, dan zet op de buitenkant de dunste M6 moertjes die ik kan vinden. Dan "frees" ik voor die moertjes ruimte in het rubber, en dan komt de 2e moer op het trespa.

Maak ik dan nog ergens een denkfout? Tips?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Dieseltank inspectieluik

Berichtdoor Wolf1 » 08 Okt 2025, 12:20

Amersfow schreef:Aangezien de tank van ~2mm RVS gemaakt is (zie dus tappen niet zitten), denk ik aan: ik gebruik M6 boutjes, vanaf de binnenkant monteer ik ze, dan zet op de buitenkant de dunste M6 moertjes die ik kan vinden. Dan "frees" ik voor die moertjes ruimte in het rubber, en dan komt de 2e moer op het trespa.

Maak ik dan nog ergens een denkfout? Tips?

Jij moet niet denken, want dat kan je niet !
Maak een rechthoekig gat in die tank, las vier stukjes RVS strip aan elkaar, zodanig dat je net zo'n groot gat hebt als je tankgat.
Verdeel de lange en de korte zijdes in gelijke afstanden van 4 tot 6 cm en zet hier een center en boor alle gaatjes 4 of 5mm.
Zet met 2 lijmklemmen, het raam voor het gat in de tank, en boor alle gaatjes door in de tank.
Haal het raam eraf en boor de gaten op naar 6,5, doe het zelfde in de tank naar 8,5mm.
Tap M8 in het raam, en zaag 2x M8 draadeindjes af en maak 2x rubberpakking aan de hand van het raam.
Steek het geheel raam, pakking, met de 2 draadeindjes in de tank en hang dit met de draadeinden op, in de gaten binnenkant van de tank.
Gaat de rest zelf ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Okt 2025, 16:11

Bij diesel geen teflon gebruiken in je fittingwerk. Teflon is voor water en gas en niet voor diesel.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 16:25

Ik zat voor de onderdelen te knoeien met een webshop, zoveel verschillende draad types en zo; ten einde raad :D maar naar een Landbouw Mechanisatie bedrijf gegaan. Die konden mij alles leveren. Ik vroeg pakking, hij heeft het nagezocht en teflon tape kan tegen diesel. Dus die kon ik gebruiken.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Okt 2025, 16:40

Amersfow schreef:Ik zat voor de onderdelen te knoeien met een webshop, zoveel verschillende draad types en zo; ten einde raad :D maar naar een Landbouw Mechanisatie bedrijf gegaan. Die konden mij alles leveren. Ik vroeg pakking, hij heeft het nagezocht en teflon tape kan tegen diesel. Dus die kon ik gebruiken.

Al liggen jullie elkaar niet de optie die Wolf1 je aanbiedt is zeer aan te raden, een degelijke constructie.
Wat teflon betreft, op de lange duur gaat dit lekken, gebruik een middel als Locktide om te dichten!!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 16:43

Daar neem ik noch kritiek noch advies van aan, sorry :D (zie zijn berichten überhaupt niet).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 08 Okt 2025, 17:10

Dag,

Na 20 jaar gebruik te maken van teflon voor afdichtingen op stookolieleidingen als installateur centrale verwarming hier in Vlaanderen durf ik stellig beweren dat Teflon niet gaat lekken; Ook niet na vele jaren. Zelfs niet als er trillingen op de koppelingen komen. Mocht het niet oké geweest zijn had ik zeker en vast problemen gekregen in de onderuk van de stookolieleidingen naar de stookoliebrander toe en dan zou deze zeker niet blijven draaien zijn.

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Beemer » 08 Okt 2025, 17:41

Amersfow schreef:Aangezien de tank van ~2mm RVS gemaakt is (zie dus tappen niet zitten), denk ik aan: ik gebruik M6 boutjes, vanaf de binnenkant monteer ik ze, dan zet op de buitenkant de dunste M6 moertjes die ik kan vinden. Dan "frees" ik voor die moertjes ruimte in het rubber, en dan komt de 2e moer op het trespa. ........ Tips?

Waarom zo ingewikkeld met in MDF frezen ed?.
Bevestig aan de binnenkant van de bovenzijde van je tank een stevige RVS tegenrand van 4 a 5mm dik, hier kun je goed in tappen. Tegenrand met enkele verzonken schroefjes vanaf bovenzijde tank vastzetten.
Mijn tip: lees toch de reactie van Wolf, hij heeft de moeite genomen om e.e.a veel uitgebreider en beter uit te leggen.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 17:45

Bedankt voor je reactie, ik heb zeer goede ervaring met de mij voorgestelde werkwijze, alleen dat was 3-4mm staal, dus daarom extra moertje en daarom de vraag. En letop, het zijn maar kleine tankjes. (weet niet waar MDF opeens vandaan komt, dat komt NIET in mijn boot :D )
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Okt 2025, 15:24

Amersfow schreef:Bedankt voor je reactie, ik heb zeer goede ervaring met de mij voorgestelde werkwijze, alleen dat was 3-4mm staal, dus daarom extra moertje en daarom de vraag. En letop, het zijn maar kleine tankjes. (weet niet waar MDF opeens vandaan komt, dat komt NIET in mijn boot :D )

Stapt uit zijn Audi aan boord !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen