Onderhoud boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Onderhoud boegschroef

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 07:52

Wat voor onderhoud is nodig voor een boegschroef? AI zegt dat je de anode jaarlijks moet controleren, en de koolborstels minimaal 13mm moeten zijn; vooral rond de 95 kgf motor zie ik veel grafiet rondslingeren, dus die ga ik zeker nameten; setje is:

https://www.12zeemijlen.nl/vetus-koolbo ... WcQAvD_BwE

Klopt dat AI en is er nog meer?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Onderhoud boegschroef

Berichtdoor Beemer » 24 Sep 2025, 17:40

Amersfow schreef:Wat voor onderhoud is nodig voor een boegschroef? AI zegt dat je de anode jaarlijks moet controleren, en de koolborstels minimaal 13mm moeten zijn; vooral rond de 95 kgf motor zie ik veel grafiet rondslingeren, dus die ga ik zeker nameten; setje is:

https://www.12zeemijlen.nl/vetus-koolbo ... WcQAvD_BwE

Klopt dat AI en is er nog meer?

Beste Amersfow,
Jij kent je huurders van je schepen als de beste, beter dan AI deze kent :D .
Dus ik denk niet dat derden hier een beter antwoord op kunnen geven dan jijzelf kunt. En inderdaad "Meten is weten".
Maar het verbaast mij, dat je je boezemvriend VETUS nog niet hebt geraadpleegd :roll: :roll:

Even serieus, stel je deze vraag (en vele van je andere vragen en opmerkingen in andere draadjes) enkel en alleen om jouw aantal berichten hier omhoog te krijgen :lol:
Misschien is FB dan meer iets voor je.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 18:34

Ik heb niet zoveel vertrouwen in AI, hier zitten mensen met praktijkervaring (wo Eagle), die mij wellicht kunnen behoeden voor toekomstige storingen. Ik heb die vraag echt (ik schrok een beetje van alle grafiet in het vooronder bij inspectie), ik zit hier niet voor de gezelligheid, don't worry. (Zo jammer dat er hier een paar zitten die er behagen in scheppen anderen waar mogelijk te vernederen (zoals zoveel mensen met narcistische trekken) en hooligan taal standaard gebruiken alsof het de normaalste zaak van de wereld is). En in de VUT heb ik veel tijd om me overal mee te bemoeien :D Ben leergierig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 24 Sep 2025, 19:38

Amersfow schreef:Ik heb niet zoveel vertrouwen in AI, hier zitten mensen met praktijkervaring (wo Eagle), die mij wellicht kunnen behoeden voor toekomstige storingen. Ik heb die vraag echt (ik schrok een beetje van alle grafiet in het vooronder bij inspectie), ik zit hier niet voor de gezelligheid, don't worry. (Zo jammer dat er hier een paar zitten die er behagen in scheppen anderen waar mogelijk te vernederen (zoals zoveel mensen met narcistische trekken) en hooligan taal standaard gebruiken alsof het de normaalste zaak van de wereld is). En in de VUT heb ik veel tijd om me overal mee te bemoeien :D Ben leergierig.

Ok, wederom weer een heel verhaal, maar wederom weinig inhoudelijk.
Zo bijvoorbeeld geen antwoord waarom je je vriend Vetus niet hebt geraadpleegd :o :o
Meest verklarend voor mij is je opmerking: "En in de VUT heb ik veel tijd om me overal mee te bemoeien".
Helaas, mijn boodschap (mag voor de betere lezer toch wel duidelijk zijn) is duidelijk niet bij je overgekomen. :cry: :cry:
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 24 Sep 2025, 20:28

Amersfow schreef:Wat voor onderhoud is nodig voor een boegschroef? AI zegt dat je de anode jaarlijks moet controleren, en de koolborstels minimaal 13mm moeten zijn; vooral rond de 95 kgf motor zie ik veel grafiet rondslingeren, dus die ga ik zeker nameten;

Wat AI zegt interesseert me niks.
Feit is ,zit het in een verhuurboot?
Dan zou ik ze elke 3 maanden effe gaan checken of op basis van vaaruren wat de fabrikant opgeeft.
Veel grafiet in de kast betekend zachte koolborstels.
Maar te harde kan ook niet ,want dan slijt de rotor teveel.
Liever versleten borstels ,dan een versleten rotor.
Beste is ,voorlopig dezelfde soort kopen,en dan eerder dan bij 13 mm ze vernieuwen.
Regelmatig controle en bij moment van veel grafiet in kast ,koolborstels vernieuwen.
Verder boegschroef anodes controleren.(Indien aanwezig)
En boegschroef olie vervangen. Raadpleeg je gebruiksaanwijzing op interval.

Beemer schreef:Helaas, mijn boodschap (mag voor de betere lezer toch wel duidelijk zijn) is duidelijk niet bij je overgekomen.

De enigste bootschap dat erin staat was , "Vriendje Vetus contacten" .
Dat heeft hij misschien ook wel gedaan.
Maar ja , ik zal de betere lezer dan waarschijnlijk niet zijn. :mrgreen: :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 20:55

Ok dank! If everything fails RTM :D Gevonden, hoef verder geen spitsvondigheden, issue closed. https://vetus.com/wp-content/uploads/02 ... usters.pdf
(ik dacht misschien ook wel aardig voor alle bootbezitters met boegschroef, maar zal volgende keer eerst het internet afstruinen zodat hier alleen de hoogste nood en alleen zeer leerwaardige info eindigt).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 25 Sep 2025, 10:26

Amersfow schreef:Ik heb niet zoveel vertrouwen in AI, hier zitten mensen met praktijkervaring (wo Eagle), die mij wellicht kunnen behoeden voor toekomstige storingen. Ik heb die vraag echt (ik schrok een beetje van alle grafiet in het vooronder bij inspectie), ik zit hier niet voor de gezelligheid, don't worry. (Zo jammer dat er hier een paar zitten die er behagen in scheppen anderen waar mogelijk te vernederen (zoals zoveel mensen met narcistische trekken) en hooligan taal standaard gebruiken alsof het de normaalste zaak van de wereld is). En in de VUT heb ik veel tijd om me overal mee te bemoeien :D Ben leergierig.

Vindt het hier best gezellig ! Krijg regel matig PB van je, met soort gelijke diagnoses, van narcisme, met zelfs nog een uitleg:
Die hebben een enorm blinde vlek voor hun eigen gedrag en totaal geen empathie voor anderen.
Kunnen zich totaal niet inbeelden hoe andere mensen denken en voelen.
Die geen empathie, kan ik niet delen, probeer je weer van de beste adviezen te voorzien. Moet ik nu met mijn plasje naar de dokter ?
Koolstof rond de motor van een boegschroef ontstaat door overmatig gebruik !
Ben ondanks al mijn gebreken ook CWO motorboot 1-4 gecertificeerd, misschien wat nascholing nodig, hoe ga ik om met mijn boegschroef ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Sep 2025, 16:33

2 gecontroleerd, de Vetus 95 KGF uit 2011 een koolborstel was 17mm, moet minimaal 16mm zijn. Makkelijke bij te komen, metalen kap met 4 M5 boutjes. Die ga ik dus vervangen. Zitten 8 koolborstels in.
De uit 1991 Vetus 3,7kw (wordt niet meer geleverd) was 25+mm, die moet minimaal 13mm zijn. Er zitten 4 kunststof kapjes voor de koolborstels, een heel gepriegel om erbij te kunnen. Als ik die ooit moet vervangen haal ik de motor er ff af.
Laatste check ik morgen, zal ook wel niet nodig zijn, is uit 2016.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2025, 17:40

Je verwijt mij dat ik onderwerpen onnodig langer maak ! Is dit het voorbeeld hoe dat moet ?
Wie interesseert zich in Godsnaam de lengte van jouw koolborstels ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 26 Sep 2025, 18:50

Nou, preventief onderhoud boegschroef kan geen kwaad. Op zich best nuttig om te weten hoe lang de koolborstels moeten zijn. Van al die discussies kun je al dan niet wat wijzer worden en dan zelf beslissen wat je meeneemt.
jkb

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen