Luiken in de stuurhut

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Luiken in de stuurhut

Berichtdoor elrenegado » 21 Dec 2013, 21:22

Bericht door elrenegado » vr 29 nov 2013, 08:32

Ik weet niet zo goed in welke catagorie dit thuishoort, dus indien foutief graag verplaatsen.

1 van de zaken die ik aan wil pakken in mijn boot (naast de herindeling van de achterkajuit, 2de stuurstand buiten maken, bank in voorkajuit aanpassen, en het aanpassen cq uitbreiden van de stroomvoorziening) zijn de luiken in de stuurhut.
Dat zijn er nu 4, 2 grote, 1 middel en een heel kleintje.

Momenteel ligt daar vloerbedekking op van een goedkoop soort welke met dubbelzijdig plakband vast zit (nouja.... vast)
Hoewel de vorige eigenaar het er pas in had liggen begint het nu langs de randen al op te krullen omdat er geen strip o.i.d. zit.
Nu wil ik eigenlijk ook van de vloerbedekking af,
we liggen met de boot in de haven langs een graskant, met nat gras loop je best veel naar binnen, en we hebben een hond.
Vloerbedekking is dus niet echt een succes.

Daarnaast zoek ik ook een oplossing voor de randen van de luiken, bv een strip o.i.d. er langs.
Maar ik weet van een kennis van mij, die alu strips langs zijn luiken heeft dat die nog wel eens zijn voet openhaalde aan de randen.

Even een simpel tekeningetje,
onder nr 1 staat de motor,(keerkoppeling bereikbaar via AK
onder nr 2 is een bergruimte, zit (nog) geen techniek
onder nr 3 zitten de accu's, laadstroomverdeler, acculader etc
onder nr 4 zit enkel wat leidingwerk

Afbeelding

Nu wil ik zowiezo luik 3 en 4 aanpassen, 3 is veel te groot en onhandig om even snel bij de accu's te kunnen kijken o.i.d.
Dus ik wil 4 vergroten, en 3 verkleinen zodat op 4 gewoon de stuurstoel kan blijven staan als ik in 3 wil wezen.
Er lopen een 3 tal stalen dragers onder 3 en 4 door, dus ik kan hem zo maken dat de randen daar op blijven rusten.

Ik zoek dus een alternatief voor de vloerbedekking, en iets om de randen netjes mee af te werken zonder dat het een gevaar word voor je blote voeten.
Maar wat ?
Parket heb ik in een vorige gehad, dat was ook geen succes.
Vinyl misschien ?
En de randen, plastic strips ? alu strips ?
Het lijkt mij toch dat je een alu strip zo kan zagen/vijlen dat er geen scherpe randen aan zitten, hoekjes in verstek etc.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Dec 2013, 21:23

Bericht door Wim Niessen » vr 29 nov 2013, 11:40

Alu om je luiken heen: de een vind het mooi, de ander niet.
Bij mij ligt vinyl vastgeplakt op de luiken. Houdt zich al zeker vijftien jaar heel goed.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Dec 2013, 21:23

Bericht door pleziervaarder » vr 29 nov 2013, 11:48

Als je kiest voor vinyl kun je deze afwerken met een wa-profiel (verkrijgbaar bij de woninginrichter). Dit is een zacht kunststof profiel met een eindblokje welke geplakt wordt voor het aanbrengen van de vinyl. Een andere optie is om plat aluminium profielen op de zijkant van de luiken te schroeven en deze de dikte van je vloerbedekking minus 1 mm er bovenuit te laten steken. Je vormt hierdoor een kaderrand (wel iets van je luiken afzagen om ruimte te creëren).

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 21:24

Bericht door Popeye » vr 29 nov 2013, 12:49

Als je van een alu hoekprofiel zorgt dat het verticale gedeelte van het profiel op de hoeken doorloopt, (je zaagt er dus een V-tje uit en kunt dan het profiel in een hoek van 90 graden buigen) dan krijg je aan het profiel geen scherpe punten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor elrenegado » 21 Dec 2013, 21:24

Bericht door elrenegado » vr 29 nov 2013, 13:45

Van dat ribbeltjes profiel, of gewoon glad ben ik eigenlijk ook geen fan.
Maar ik denk dat wanneer ik het niet doe het vinyl toch eens los gaat laten op de hoeken.

daarnaast merk ik nu er niets over de naden zit er toch best wat vuil en zand tussen de naden valt, en dat valt uiteindelijk ook op en naast de motor.

Aangezien ik niet wist wat WA profiel was ben ik gaan googlen,
toen vond ik dus ook stevig rubber profiel wat je kan toepassen net als de alu strips.
Dat lijkt mij eigenlijk wel DE oplossing...
Het is een T profiel, die je dus tegen de zijkanten van het luik vastzet, 1 deel over het luik, en de andere valt over de vloer cq ander luik
http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... ofiel.html

iemand ervaring hiermee ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 21:25

Bericht door vuuren1 » vr 29 nov 2013, 19:57

Bij onze eerste boot vinyl geplakt en afgewerkt met platte alu. strips van ca. 2x12 mm (bouwmarkt).
In verstek gezaagd, scherpe kanten eraf en er bovenop geschroefd (met verzonken schroefjes).

Heeft jaren gezeten, was erg mooi en kost weinig.
Tegenwoordig is er (al een hele tijd) vinyl met houtstructuur, is nog mooier, ziet er uit als echt hout en zeer gemakkelijk in onderhoud.

Er zaten eerder ook T-profielen om de luiken maar die werken zich los aan de andere kant van waar het luikoog zit omdat het hele gewicht van het luik op de profielen komt bij het (schuin) optillen van het luik.
(zou ik afraden)

Nu heb ik HPL teak met bies en rondom afgewerkt met massief teak. Nog degelijker, ook mooi maar veel duurder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor swblom » 21 Dec 2013, 21:25

Bericht door swblom » vr 29 nov 2013, 20:53

Je zou voor aluminiumstrips ook eens bij een zaak die Flightcasematerialen verkoopt kunnen kijken. Dat zijn van die met aluminiumstrips afgewerkte koffers en kisten. Veel van die strips hebben een hele vlakke rand zodat je er je handen niet aan open haalt bij het gebruik van de kist. Kan maar zo zijn dat je met zo'n hoek of u profiel de randen netjes af kan werken.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Dec 2013, 21:26

Bericht door pleziervaarder » vr 29 nov 2013, 22:14

elrenegado schreef:
toen vond ik dus ook stevig rubber profiel wat je kan toepassen net als de alu strips.
Dat lijkt mij eigenlijk wel DE oplossing...
Het is een T profiel, die je dus tegen de zijkanten van het luik vastzet, 1 deel over het luik, en de andere valt over de vloer cq ander luik




Gaat niet werken. Als deze al niet loslaat door de torsie bij het openen van het luik (zoals Hans ook aangeeft) zal ze binnen afzienbare tijd volledig inscheuren. Onze ervaring is dat dit binnen 1 á 2 jaar gebeurd.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor elrenegado » 21 Dec 2013, 21:26

Bericht door elrenegado » za 30 nov 2013, 11:49

Daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan, die torsie tegenover het oog waarmee je het luik optilt.
Maar dat is wellicht op te vangen door de laatste 5cm van de strip aan die zijde in lengte door te zagen en daar dus op de naad monteren,
dan heeft die vrije ruimte om op het hout te rusten i.p.v. de strip.

Maar de flichtcase beschermers zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Als we voor vinyl kiezen zal dat inderdaad met een hout structuur zijn, kleur zijn we nog niet uit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Luiken in de stuurhut

Berichtdoor pleysant » 21 Dec 2013, 22:07

AfbeeldingAfbeelding
hier 2 foto's zoals ik mijn luiken heb gemaakt,het is badkamer laminaat met hard houten randje's er om heen.
Kan de luiken die aaneengesloten liggen onafhankelijk van elkaar optillen.
Helaas zijn de foto's niet al te scherp.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten